printlogo


کد خبر: 233980تاریخ: 1400/3/6 00:00
وزرای خارجه آمریکا و انگلستان در سفر به سرزمین‌های اشغالی و رایزنی با مقامات رژیم صهیونیستی بر هماهنگی با تل‌آویو درباره توافق هسته‌ای تأکید کردند
تعهد به برجام گسترده‌تر

گروه سیاسی: همزمان با نزدیک شدن به پایان مذاکرات برجامی در وین برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، تحرکات و رفت و آمدهای دیپلماتیک ایالات متحده و تروئیکای اروپا برای متقاعد کردن رژیم صهیونیستی درباره توافق احتمالی شدت گرفته است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، پس از سفر «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی، وزیر خارجه انگلیس هم به فلسطین اشغالی سفر کرد. «دومینیک راب» با «بنی گانتس» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و همتای صهیونیست خود «گابی اشکنازی» دیدار و گفت‌وگو کرد. ملاقات‌هایی که وزیر خارجه انگلیس درباره آن گفت: «بر تعهد به اهمیت یک توافق هسته‌ای قوی‌تر با ایران و تعهد خود به امنیت اسرائیل تأکید کردم». 
در این زمینه بنی گانتس طی توئیتی با اشاره به صحبت‌هایش با راب درباره ایران و برنامه هسته‌ای، افزود: «بر اهمیت وجود مکانیسم‌های نظارتی در هرگونه توافق هسته‌ای با ایران تاکید کردم. لازم است مؤلفه‌هایی وارد عمل شود که از نظارت دقیق و مؤثر بر برنامه هسته‌ای ایران مطمئن شویم».
گفتنی است ایران از اسفند 99 اقدام به توقف اجرای پروتکل الحاقی طبق قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» کرده؛ با این حال با آژانس به یک تفاهم موقت فنی دست پیدا کرد تا دوربین‌های این سازمان در تاسیسات هسته‌ای به طور آفلاین بر فعالیت‌های هسته‌ای نظارت داشته باشد اما در عین حال آژانس حق دسترسی به آرشیو این دوربین‌ها را ندارد. این تفاهم روز دوشنبه برای یک ماه دیگر تا تیرماه تمدید شد. 
دومینیک راب همچنین روز چهارشنبه با گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی دیدار و رایزنی کرد. وزیر خارجه انگلیس در پیامی که بعد از دیدار با اشکنازی در توئیتر خود منتشر کرد، نوشت: «در دیدار امروز با گابی اشکنازی بر تعهد به اهمیت یک توافق هسته‌ای قوی‌تر با ایران و تعهد خود به امنیت اسرائیل تأکید کردم».پیش از این هم بلینکن، وزیر خارجه دولت بایدن در فلسطین اشغالی درباره تحولات جاری مذاکرات وین گفت: «هنوز مشخص نیست آیا ایران قادر به اتخاذ تصمیمات لازم جهت بازگشت به پایبندی کامل به برجام است یا خیر». وزیر خارجه آمریکا افزود: «ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در این گزاره که هرگز نباید به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده شود، کاملا متحد هستند». بلینکن همچنین اذعان کرد آمریکا متحدانش از جمله اسرائیل را کاملا در جریان پیشرفت مذاکرات وین قرار داده است. او گفت: «ما هدف یکسانی داریم. اجازه دهید ببینیم طی چند هفته آینده چه اتفاقی می‌افتد اما یک بار دیگر می‌توانم به شما بگویم کاملا با شرکای‌مان در خاورمیانه در تعاملیم تا اطمینان حاصل کنیم آنها کاملا از آنچه انجام می‌دهیم خبر دارند».
 
* به سیستم راستی‌آزمایی بسیار قوی در قبال ایران نیاز است
رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی با روزنامه فایننشال‌تایمز گفت: به دلیل پیچیده‌تر شدن برنامه هسته‌ای ایران طی ۲ سال گذشته، وضعیت «بسیار نگران‌کننده» شده است. گروسی در این گفت‌وگو درباره غنی‌سازی اورانیوم در ایران گفت: اینکه کشوری تا ۶۰ درصد غنی‌سازی انجام دهد، موضوعی بسیار جدی است. وی مدعی شد: فقط کشورهایی که بمب تولید می‌کنند تا این سطح غنی‌سازی انجام می‌دهند. 60 درصد تقریبا نزدیک به سطح تسلیحات است. غنی‌سازی تجاری 3-2 درصد است. مدیر کل آژانس در ادامه گفت: این «حق مسلم» ایران است که برنامه هسته‌ای‌اش را توسعه دهد اما « این درجه‌ای است که نیاز به هوشیاری و مراقبت دارد».گروسی ادامه داد: وقتی بدانید چطور باید کاری را انجام دهید، دیگر می‌دانید، تنها راه بررسی آن هم از طریق راستی‌آزمایی است. برنامه هسته‌ای ایران رشد داشته و پیچیده‌تر شده است، بنابراین بازگشت خطی به توافق هسته‌ای دیگر امکان‌پذیر نیست. کاری که می‌توان انجام داد، نگه داشتن فعالیت‌ آنها در سطحی پایین‌تر از شاخص‌های تعیین شده در توافق هسته‌ای است. گروسی تمدید یک ماهه تفاهمنامه میان ایران و آژانس را برای تداوم نظارت‌ها و راستی‌آزمایی‌های آژانس از تاسیسات ایران به روال قبلی، یک «پل» تلقی کرد اما در عین حال گفت این وضعیت در نهایت پایدار نخواهد بود. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این زمینه گفت: در حال وارد شدن به مرحله‌ای هستیم که هفته‌ای یک بار باید صبر کنیم و ببینیم روند دیگر، [مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین] چطور پیش می‌رود. واضح است با برنامه‌ای[هسته‌ای] با این سطح از پیچیدگی که ایران دارد، به یک سیستم راستی‌آزمایی بسیار قوی و بسیار مستحکم نیاز است. 

Page Generated in 0/0052 sec