printlogo


کد خبر: 233998تاریخ: 1400/3/8 00:00
دور دنیا

تکذیب شایعه ابتلای سیدحسن نصرالله به کرونا
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان وضعیت جسمانی سیدحسن نصرالله را در پی ادعاهایی مبنی بر ابتلای وی به ویروس کرونا تشریح کرد. شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: وضعیت سلامتی سیدحسن نصرالله خوب است. حال او خوب است. وی اذعان کرد دبیرکل حزب‌الله اخیرا در معرض یک عارضه جسمانی قرار گرفت که ایجاب می‌کرد استراحت کند اما مساله‌ای بیشتر از این نیست. نعیم قاسم خاطرنشان کرد: سیدحسن نصرالله به یک عارضه جسمانی طی روزهای گذشته دچار شد و به 3-2 روز زمان برای بهبود نیاز داشت اما به این دلیل که دوستداران وی منتظر سخنرانی‌اش در بیست‌و‌پنجم ماه مه بودند و از این جهت که عدم حضور وی سوال‌های متعدد نابجایی را مطرح می‌کرد، وی بر سخنرانی اصرار ورزید تا در کنار دوستداران خود و کسانی که منتظر سخنرانی‌اش در این مرحله بودند، باشد. پیش‌تر مسؤولان امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی مدعی شده بودند سیدحسن نصرالله به کرونا مبتلا شده است، چرا که وی در فایل تصویری اخیر خود سرفه می‌کرد. 
***
سازمان ملل: حملات به غزه می‌تواند جنایت جنگی باشد
«میشل باشلت» کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل با انتشار گزارشی درباره جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی با گروه‌های مقاومت فلسطینی و حملات جنایتکارانه به نوار غزه، گفت: «ما شاهد افزایش خصومت‌ها در سرزمین [اشغالی] فلسطین هستیم. اخراج قریب‌الوقوع فلسطینیان از محله شیخ جراح و استقرار نظامیان اسرائیلی در مسجدالاقصی به تنش‌های اخیر دامن زد». به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی درباره حملات رژیم صهیونیستی به مکان‌های غیرنظامی در نوار غزه تصریح کرد: «اسرائیل ادعا می‌کند گروه‌های مسلح را در غزه بمباران کرده اما حملات آن منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شد. ما هیچ مدرکی دال بر استفاده از تأسیسات غیرنظامی تخریب‌شده در غزه توسط هر گروه شبه‌نظامی ندیده‌ایم». این مقام سازمان ملل ادامه داد: «شهروندان اسرائیلی از [سامانه پدافندی] گنبد آهنین سود می‌برند اما فلسطینیان ساکن غزه از هیچ‌گونه پوششی برخوردار نیستند. حملات اسرائیل به غزه، کشته‌شدن غیرنظامیان و هدف قرار دادن تأسیسات غیرنظامی، می‌تواند به مثابه جنایت جنگی باشد». بر اساس این گزارش، باشلت درباره طرح‌های رژیم اشغالگر قدس برای اخراج فلسطینیان از منازل‌شان نیز خاطرنشان کرد: «من از مقامات اسرائیلی می‌خواهم فورا اخراج ساکنان شیخ جراح و سایر محله‌ها را متوقف کنند. اسرائیل طبق قوانین بین‌المللی موظف است از ساکنان کرانه باختری، قدس شرقی و غزه محافظت کند». به نوشته وبگاه «یورونیوز»، وی با بیان اینکه غزه بزرگ‌ترین زندان فضای باز جهان است، گفت: «ما خواستار حفظ ارزش‌های عدالت و رأی ‌دادن به تصویب قطعنامه ارائه شده به شورا هستیم». 
***
خانواده‌های شهدای غرب کابل: از نسل‌کشی شیعیان جلوگیری کنید
شماری از خانواده‌های قربانیان حمله به دبیرستان سیدالشهدا در غرب کابل دیروز در بیانیه‌ای بار دیگر از دولت خواستند جلوی نسل‌کشی شیعیان افغانستان گرفته شود. خانواده‌های شهدای این حادثه پس از برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای غرب کابل، اعلام کردند اگر دولت به خواسته آنها توجهی نکند، به محاکم بین‌المللی مراجعه خواهند کرد. به گزارش روزنامه ۸ صبح و بر اساس بیانیه خانواده‌های قربانیان، در حمله به دبیرستان سیدالشهدا در غرب کابل دست‌کم 90 دانش‌آموز دختر شهید و 240 نفر نیز زخمی شدند. این بیانیه تاکید می‌کند حمله به دبیرستان سیدالشهدا که «ضد انسانی، آگاهی، دانایی و معرفت است»، نمونه‌ بارزی از نسل‌کشی محسوب می‌شود. بازماندگان این حمله تاکید کردند حکومت، نهادها و مسؤولان امنیتی و جامعه‌ جهانی، واکنش چندانی درباره این رویداد نشان ندادند و دولت افغانستان نیز گام تاثیرگذاری برای تامین امنیت مردم غرب کابل برنداشته است. در این بیانیه همچنین از دولت افغانستان خواسته شده است امنیت شهروندان غرب کابل و مراکز آموزشی و فرهنگی را تامین کند. خانواده‌های این شهدا همچنین اظهار داشتند حمله به دبیرستان سیدالشهدا نباید به فراموشی سپرده شود و دولت افغانستان نیز به تعهداتش نسبت به بازماندگان این رویداد عمل نکرده است. 
***
تهدید شدید امارات از سوی دولت نجات ملی یمن
وزیر خارجه یمن پس از انتشار گزارش‌هایی درباره تلاش امارات برای ساخت تاسیسات در جزیره «میون» یمن و نیز جزیره سقطری، گفت: بزودی گدازه‌های آتش به شما خواهد رسید. «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن اعلام کرد دولت و ملت یمن بشدت مخالف اقدامات غیرقانونی نیروهای اشغالگر اماراتی و تلاش‌های مذبوحانه آنها در جزایر و اراضی یمن هستند. وی در سخنانی به گزارش‌های بین‌المللی بویژه درباره ایجاد باند فرود در جزیره میون واقع در باب‌المندب و نیز آوردن گردشگران اسرائیلی به جزیره سقطری و وصل شبکه ارتباطاتی آن با ابوظبی اشاره و اعلام کرد: آنچه مقامات اماراتی در حال حاضر درجزیره «سقطری» و جزیره «میون» و دیگر استان‌های اشغالی یمن انجام می‌دهند و به دنبال تثبیت سیطره هستند و به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویا این مناطق وابسته به امارات است، نمی‌توان در قبال آن سکوت کرد و در مغایرت با قوانین بین‌المللی است. وزیر خارجه یمن در ادامه به حکام ابوظبی توصیه کرد در پی حفظ اراضی و قدرت خود در مرزهای امارات به جای گام‌های بلندپروازانه باشند و مواضع «جیمز ماتیس» وزیر دفاع سابق آمریکا آنها را دچار غرور نکند. وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن ضمن هشدار شدید‌اللحن به مقامات ابوظبی درباره بازی با آتش گفت: اگر اراضی و جزایر ما را ترک نکنید بزودی گدازه آتش به شما خواهد رسید.

Page Generated in 0/0055 sec