printlogo


کد خبر: 234021تاریخ: 1400/3/8 00:00
اخبار

کدخدایی:
مصلحت‌سنجی به مفهوم خوب یا بد بودن افراد نداریم
سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان یک شخص واحد نیست و تصمیمات، خروجی کل شوراست؛ به این مکانیزم قانونی، نمی‌توان سلیقه گفت و اعضای شورا، برخی مستندات را قبول دارند و برخی را قبول ندارند و رأی نمی‌دهند. عباسعلی کدخدایی در دیدار برخی فعالان دانشجویی و رسانه‌ای با بیان اینکه شورای نگهبان یک نهاد حقوقی است که وظیفه مستمر آن یک نظارت تقریری است، افزود: مصوباتی که از سوی مجلس شورای اسلامی و هیأت‌وزیران به شورای نگهبان ارسال می‌شود، بر اساس شرع مقدس و قانون اساسی بررسی می‌شوند تا مغایرتی با موازین اسلامی و قانون اساسی نداشته باشند. تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات نیز بر عهده شورای نگهبان است که این مسائل تأثیرات سیاسی و اجتماعی زیادی داشته و دارد. وی در پاسخ به سوال دانشجویان مبنی بر اینکه روش و معیار‌های اصلی شورای نگهبان برای تأیید یا عدم تأیید صلاحیت افراد در انتخابات‌های مختلف چیست؟ پاسخ داد: بنده در هر زمانی بوده، به میان جمع‌های دانشجویی رفته و صحبت کرده‌ام و ما همیشه آماده پاسخگویی بوده‌ایم. معیار‌های شورای نگهبان معیار‌های قانونی است و همیشه در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری، همین‌طور بوده است. باید گفت آیا شورای نگهبان طبق این معیار‌ها عمل می‌کند؟ این معیار‌ها متأسفانه خیلی روشن نیست و باید دقیق‌تر مشخص شود. به عبارتی این معیار‌ها کیفی است و تعابیر و تفاسیر متفاوتی از سوی افراد مختلف از آن انجام می‌گیرد و هر کس از زاویه‌ای به آن نگاه می‌کند. وی تصریح کرد: به عنوان مثال در همین انتخابات ریاست‌‌جمهوری پیش ‌رو، تعریف از رجل سیاسی متفاوت است و معیار‌های عرفی و حقوقی زیادی وجود دارد. در کل باید گفت معیار‌های قانونی ما باید دقیق‌تر از وضعیت فعلی باشد. صلاحیت افراد برای هر دوره در شرایط همان دوره بررسی و اعلام می‌شود و ممکن است فردی در دوره‌ای تأیید و در دوره‌ای رد شود.
***
سخنگوی ستاد انتخابات کشور:
۱۰ هزار شعبه اضافه کردیم
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: در این دوره انتخابات بیش از ۱۰ هزار شعبه به تعداد شعب اضافه کردیم و اکنون بیش از ۷۰ هزار شعبه داریم که نسبت به دوره‌های پیشین تعداد شعب بسیار مناسب و عدد بالایی است. به گزارش تسنیم، سیداسماعیل موسوی، در گفت‌وگویی اظهار داشت: در این دوره از انتخابات بیش از یک میلیون و 300 هزار رأی اولی داریم. انتظار داریم انتخابات 1400 با حضور و مشارکت جدی رأی اولی‌ها جذاب شود، بویژه که جوانان نخستین ‌بار می‌خواهند رأی بدهند و شوق و ذوق دارند. وی درباره تعداد شعب نیز گفت: 10 هزار شعبه به تعداد شعب قبلی افزوده شده که ما هم تصمیم به این کار داشتیم و هم از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا مکلف شدیم تعداد شعبه‌ها را به‌گونه‌ای افزایش دهیم که مردم بدون دغدغه و بدون اینکه با صف مواجه شوند، بیایند و در انتخابات شرکت کنند. سخنگوی ستاد انتخابات کشور در ادامه تصریح کرد: لذا بیش از 10 هزار شعبه به تعداد شعب اضافه کردیم و اکنون تعداد شعب بیش از 70 هزار شعبه است که نسبت به دوره‌های پیشین، تعداد شعب بسیار مناسب و عدد بالایی است. طبق برآورد‌های دوره‌های قبل، هر جا شعبه‌ای بیش از هزار برگه رأی داشت آن شعبه را ۲ قسمت کرده و یک شعبه جدید در کنارش ایجاد کردیم. 
***
وزارت امور خارجه پیروزی بشار اسد را در انتخابات سوریه تبریک گفت
وزارت امور خارجه با صدور بیانیه‌ای برگزاری موفق انتخابات سوریه و پیروزی بشار اسد را به دولت و ملت سوریه تبریک گفت. در این بیانیه آمده است: برگزاری موفق انتخابات و مشارکت گسترده مردم سوریه گام مهمی در استقرار صلح، ثبات، آرامش، بازسازی و شکوفایی سوریه است. در بیانیه وزارت امور خارجه تاکید شده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن احترام به تصمیم مردم سوریه، از حق تعیین سرنوشت ملت سوریه و آینده آن کشور بدون هر گونه دخالت خارجی حمایت کرده و پیروزی قاطع رئیس‌جمهور اسد در این انتخابات را به ایشان و مردم مقاوم سوریه تبریک می‌گوید. 
***
امیرعبداللهیان:
راز پیروزی‌های مقاومت، وحدت است
دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل گفت: سلاح مقاومت فلسطین در نبرد «شمشیر قدس» برای حمایت از قدس شریف و مسجدالاقصی به کار گرفته شد و این باعث شد کرانه باختری و نوار غزه در کنار هم برای هدفی مشترک شهید بدهند. به گزارش فارس، «حسین امیرعبداللهیان» در گفت‌وگو با العهد به تحول دیگر نبرد مذکور یعنی خروج اهالی اراضی اشغالی ۱۹۴۸ و اعتراض آنها به تجاوزات صهیونیستی همزمان با درگیری اخیر اشاره کرد. وی به مناسبت سالروز آزادسازی جنوب لبنان (‌۲۵ مه ‌۲۰۰۰) گفت: فرار رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان باعث ایمان آوردن لبنانی‌ها به مقاومت‌شان شد و این پیروزی پیامی مهم دربر داشت مبنی بر آنکه دشمن صهیونیستی تنها زبان زور را می‌فهمد. امیرعبداللهیان با تبریک «عید مقاومت و آزادسازی» به «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: برخی گمان می‌کنند صدای سید تنها در لبنان و غرب آسیا شنیده می‌شود اما به اذعان دشمنان وی، صدای سید به عنوان صدای دفاع از مظلوم در جهان شنیده می‌شود. وی در پایان گفت: صدای امروز مقاومت صدای وحدت است نه تفرقه؛ صدای پیروزی، توسعه و امنیت است که از حنجره سیدحسن نصرالله خارج می‌شود و همه به این رهبر بزرگ افتخار می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران برای ارائه هر کمکی در راستای توسعه و پیشرفت لبنان آماده است و امنیت و پیشرفت لبنان را مانند امنیت و پیشرفت خود می‌داند. 

Page Generated in 0/0056 sec