printlogo


کد خبر: 234022تاریخ: 1400/3/8 00:00
وزیر خارجه آمریکا بار دیگر تأکید کرد هدف دولت بایدن از احیای برجام تقویت و طولانی‌تر کردن این توافق است
بازی با مذاکره

گروه سیاسی: وزیر خارجه ایالات متحده در تازه‌ترین مواضع خود بار دیگر تاکید کرد هدف دولت بایدن از احیای برجام تقویت و طولانی‌تر کردن این توافق است. به گزارش «وطن‌امروز»، آنتونی بلینکن بامداد پنجشنبه در مصاحبه با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی با تکرار ادعای تمایل «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، این امر را مشروط به تعهد تهران به الزامات برجامی کرد. دیپلمات آمریکایی که طی هفته گذشته برای در جریان قرار دادن تل‌آویو از جزئیات نشست کمیسیون برجام به منظور بازگشت ایالات متحده به توافق هسته‌ای سال 2015 به فلسطین اشغالی سفر کرد، با اشاره به مذاکرات احیای برجام در وین، گفت: «به نظرم ما به طور واضح گفته‌ایم که هر طرف برای بازگشت به تعهدات برجامی چه کارهایی باید انجام دهد اما اینکه آیا ایران واقعا آماده انجام کارهایی است که برای بازگشت به پایبندی لازم است، هنوز یک سوال بی‌پاسخ باقی مانده است».تلاش وزیر خارجه دولت آمریکا برای انداختن توپ بازگشت به توافق هسته‌ای در زمین ایران، در حالی است که دولت بایدن از زمان روی کار آمدن در ژانویه 2020 حاضر نشده مسؤولیت نقض برجام توسط دولت سابق آمریکا به واسطه خروج از توافق را بپذیرد، به علاوه دولت بایدن در عمل همان هدف ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا مبنی بر گسترده‌تر کردن برجام را در پیش گرفته است. 
از طرف دیگر، حسن روحانی، رئیس‌جمهور تاکید کرد این واشنگتن است که طرف بدعهد در توافق بوده و باید آغاز‌کننده باشد. روحانی روز چهارشنبه در هیات دولت گفت: ما در مسائل اساسی و مهم با 1+5 به توافق رسیدیم. البته مواردی هم هست که بحث می‌کنیم و این موارد هم قابل حل است. آن اصولی هم که مقام معظم رهبری به عنوان سیاست‌های کلی مطرح فرمودند آن اصول هم همیشه مدنظر ما و مدنظر مذاکره‌کنندگان ما در وین هست. آن اصول این است که همه آنچه تعهد آنهاست باید به طور کامل تعهدات خودشان را انجام دهند. آنچه هم که تعهد ما هست انجام خواهیم داد، منتها به خاطر بدعهدی آمریکا در این مدت ۳ سال و نیم، ایشان فرمودند اول آمریکا انجام بدهد تا ببینیم واقعا مجری هست، انجام می‌دهد. وقتی انجام داد و دیدیم درست است، ما هم انجام می‌دهیم. البته حتما باید آمریکا آغازکننده باشد، یعنی نباید آمریکایی‌ها شک کنند. آنها باید آغاز کنند و ما چک می‌کنیم، بررسی می‌کنیم. 
بلینکن گفت: در صورت احیای برجام، دولت بایدن به ‌دنبال تقویت و طولانی‌تر کردن آن است«تا فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه، اشاعه تسلیحات، حمایت از گروه‌های تروریستی و... را شامل شود. این می‌تواند شامل تمدید بندهای غروب نیز باشد». گفتنی‌است دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس هم پس از سفر به سرزمین‌های اشغالی و ملاقات با مقامات تل‌آویو گفت: «بر تعهد به اهمیت یک توافق هسته‌ای قوی‌تر با ایران و تعهد خود به امنیت اسرائیل تأکید کردم».
مذاکرات کارشناسی جاری در گرند هتل وین برای احیای برجام که به پایان کار خود نزدیک شده و ادعا می‌شود به فاز نگارش متن توافق رسیده، نسبت به رفع تحریم‌های آمریکا همچنان دارای ابهامات و روایت‌های بعضا متضادی از سوی طرف‌های ایرانی و آمریکایی است. تیم مذاکره‌کننده ایرانی به ریاست عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و همچنین حسن روحانی ادعا می‌کنند واشنگتن رفع بخش عمده‌ای از تحریم‌ها را پذیرفته است، از سوی دیگر مقامات وزارت خارجه ایالات متحده و اشخاص دیگر مرتبط با مذاکرات وین با دسته‌بندی تحریم‌ها از تعلیق بخشی از تحریم‌ها صحبت می‌کنند. 

Page Generated in 0/0051 sec