printlogo


کد خبر: 234041تاریخ: 1400/3/9 00:00
دور دنیا

پسر قاسم مصلح: آمریکایی‌ها خواستند از دست پدرم خلاص شوند
تنشی که اخیرا میان حشدالشعبی عراق و نخست‌وزیر این کشور رخ داده، پایان نیافته است و گروه‌های شیعه برای اتمام این تنش شرط گذاشتند. به گزارش روسیا الیوم، یک منبع عراقی روز شنبه گفت: فرمانده حشدالشعبی و گروه‌های شیعه همچنان برای الکاظمی شرط گذاشته‌اند که در ازای پایان دادن به این تنش و کاهش ناآرامی‌های ناشی از بازداشت قاسم مصلح، فرمانده حشدالشعبی در عملیات الانبار، احمد ابورغیف، رئیس کمیته مبارزه با فساد را برکنار کند. وی افزود دلیل این درخواست این است که ابورغیف عملیات بازداشت قاسم مصلح را اجرایی کرده است. این درحالی است که محمد، پسر قاسم مصلح جزئیات جدیدی از بازداشت پدرش فاش و اعلام کرد پدرش آمریکایی‌ها را به ستوه آورده بود برای همین تلاش کردند با بازداشت وی، از دستش خلاص شوند. وی در گفت‌وگویی گفت: احمد، برادر ۱۲ ساله من هم همراه پدرم بازداشت شده است. در واقع پدرم بازداشت نشده بلکه ربوده شده و با برادرم رفتار بدی شده است. محمد گفت: آمریکا ادعا می‌کند پدرم به خاطر حمله به پایگاه عین‌الاسد در الانبار بازداشت شده است. یکی از فعالان مدنی با الکاظمی دیدار کرده و به او اطلاع داده که پدرم در کشته شدن فعالان مدنی دست ندارد.
***
دفع حمله گسترده «بوکوحرام» به یک شهر نیجر
مسؤولان نیجر اعلام کردند یگان‌های ارتش این کشور جمعه با استفاده از سلاح سنگین، یک حمله گسترده گروه تروریستی بوکوحرام به شهر «دیفا» واقع در جنوب شرقی نیجر در نزدیکی مرز نیجریه را دفع کردند. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مسؤول ارشد دولتی محلی منطقه دیفا گزارش کرد که تعدادی از عناصر بوکوحرام عصر جمعه از سمت شهرک «باغارا» جنوب دیفا به این شهر حمله کردند. این مسؤول نیجر که به نام او اشاره‌ای نشده است، تصریح کرد نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی این عناصر را با استفاده از سلاح سنگین هدف قرار دادند. یک منبع دیگر نیجر نیز این حمله را تأیید کرد اما به جزئیات آن اشاره‌ای نکرد و تنها گفت اوضاع تحت کنترل است و آرامش به شهر دیفا بازگشته است. تعداد جمعیت این شهر بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر است. از سال ۲۰۱۵ شهر دیفا در معرض حملات عناصر بوکوحرام و «الدوله الاسلامیه» (داعش) در غرب آفریقا قرار دارد. گروه تروریستی «الدوله الاسلامیه فی غرب افریقیا» (داعش) سال ۲۰۱۶ از بوکوحرام جدا شد و با داعش بیعت کرد. اکتبر ۲۰۱۴ بوکوحرام پس از درگیری خشونت‌بار با ارتش نیجریه، شهر داماسک را به اشغال خود درآورد اما بعدها نیروهای مشترک ۲ ارتش نیجر و چاد موفق شدند این شهر را آزاد کنند. حملات پی‌در‌پی گروه‌های مسلح در نیجر از ۲۰۱۰ تاکنون باعث کشته شدن صد‌ها نفر و آوارگی صدها هزار نفر دیگر شده است.
***
تمرکز آمریکا بر جنگ احتمالی با چین در بودجه ۲۰۲۲ پنتاگون
روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با تحلیل بودجه پیشنهادی دولت این کشور نوشته پنتاگون تمرکزش را بر جنگ احتمالی با چین قرار داده است. در بودجه پیشنهادی دولت بایدن ۷۱۵ میلیارد دلار بودجه برای وزارت دفاع آمریکا در نظر گرفته شده است. نیویورک‌تایمز نوشته بودجه نیروهای مسلح، تغییر تمرکز دولت «جو بایدن» از مبارزه با گروه‌های شورشی و حرکت به سمت اختصاص منابع برای آمادگی جهت بروز جنگ‌های متعارف احتمالی با کشورهای مجهز به کشتی‌ها و هواپیماهای پیشرفته را نشان می‌دهد. چین، در صدر این کشورها قرار دارد. مطابق این گزارش، ارتش، نیروی دریایی و نیروی هوایی آمریکا همگی در حال برنامه‌ریزی‌ بر روی تسلیحات هایپرسونیک هستند؛ موشک‌هایی با کلاهک‌های انفجاری متعارف که قادرند با سرعت فراتر از صوت حرکت کرده و اهدافی را که قبلا هدف‌گیری آنها فقط با موشک‌های کروز یا موشک‌های بالستیک هسته‌ای امکان داشت، نابود کنند. نیویورک‌تایمز نوشته با توجه به آنکه ایالات متحده آمریکا آگوست ۲۰۱۹ از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» خارج شد، ارتش این کشور ساخت توپخانه‌های راکتی با بردهایی که قبلا به موجب این معاهده ممنوع بود را ادامه می‌دهد. پنتاگون قرار است ۴۸ جنگنده اف‌۳۵ برای نیروی هوایی و ۳۷ فروند برای نیروی دریایی و تفنگداران دریایی خریداری کند. 
***
تداوم اختلافات بر سر افزایش سهمیه مشارکت در ناتو
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در تلاش است در برابر درخواست‌‌های صورت گرفته برای افزایش بودجه پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مقاومت کند. به نوشته خبرگزاری «رویترز» به نقل از ۴ منبع دیپلماتیک و یک منبع نظامی فرانسوی، طرحی برای افزایش 20 میلیارد دلاری هزینه‌های ناتو پیشنهاد شده است که هدف آن انعطاف‌پذیری بیشتر در برابر تهدیدات نظامی، تغییرات اقلیمی و خیزش چین است اما با مخالفت فرانسه مواجه شده است. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو ماه فوریه امسال (بهمن) پیشنهاد کرد به ‌جای اینکه کشورهای عضو بر سیستم فعلی اتکا داشته باشند که هر کشور سهم عملیات‌های نظامی خود را پرداخت می‌کند، مبالغی را در صندوق‌های مشترک واریز کنند. به گفته این منابع مطلع، مکرون نگران است که پرداخت این هزینه‌های دفاعی، اولویت‌های نظامی فرانسه را تحت‌الشعاع قرار دهد. رویترز به نقل از این افراد مطلع نوشت: «فرانسه باور دارد که واریز 20 میلیارد دلار به صندوق‌های مشترک برای مدت 10 سال، بعید است به نفع اولویت‌های نظامی فرانسه باشد و موجب خواهد شد منابع و توجه‌ها به جای آنکه صرف تقویت نقاط ضعف اتحادیه اروپایی در مسائل دفاعی شود به سمت اهداف دیگر منحرف شود». این خبرگزاری به نقل از یک مقام نظامی فرانسه نوشت: «اگر ایده اصلی این است که سهم کشورها در صندوق‌های مشترک به‌ طور بی‌رحمانه‌ای افزایش یابد و فلسفه ناتو را تغییر دهد و از مسؤولیت ملی به سمت توهم مسؤولیت حرکت کند، پاسخ فرانسه به روشنی، «نه» خواهد بود».

Page Generated in 0/0058 sec