printlogo


کد خبر: 234042تاریخ: 1400/3/9 00:00
انتشار خبری پیرامون توافق نفتالی بنت با یائیر لاپید برای تشکیل کابینه ائتلافی، آخرین امیدهای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را برای بقا در قدرت از بین برد
رودست بنت به نتانیاهو!

گروه بین‌الملل: بعد از آنکه اواخر جنگ 12 روزه غزه، «نفتالی بنت» رهبر حزب «یامینا» جدایی خود را از ائتلاف با «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر مکلف برای تشکیل کابینه و رهبر حزب «یش عتید» اعلام کرد، برخی تحلیلگران بار دیگر از کلاه جادویی نتانیاهو و خرگوش‌هایی که او در زمان ابتلا به بحران سیاسی از آن خارج می‌کند سخن به میان آوردند. اما انتشار خبر توافق لاپید با بنت برای تشکیل کابینه که بامداد دیروز از سوی رسانه‌های صهیونیستی منتشر شد، نشان داد کلاه جادویی نتانیاهو کارایی خود را در معادلات سیاسی اسرائیل از دست داده است. عبارت «خرگوش‌های کلاه نتانیاهو» تقریبا از سال‌های ابتدایی نخست‌وزیری نتانیاهو در 2009 تا همین یک هفته قبل در ارتباط با شگردهای خارج از عرف نخست‌وزیر اسرائیل برای بقا در قدرت در مواقع بحرانی و تنگناها به کار می‌رفت؛ شگردی که عموما با ایجاد بحران و امنیتی کردن فضای سیاسی و اجتماعی در فلسطین اشغالی همراه بود.  این بار اما قدرت موشکی مقاومت فلسطین مانع از آن شد نتانیاهو بتواند ابتکار عمل خاصی از خود نشان دهد. به عبارت دیگر، پس از آشکار شدن تبعات سنگین شکست رژیم صهیونیستی در جنگ 12 روزه اخیر و اذعان قریب به اتفاق مقامات و رسانه‌های این رژیم به شکست در برابر مقاومت، بهترین گزینه برای سیاستمداران اسرائیلی دوری و عبور از نتانیاهو بود. نخست‌وزیر فاسد رژیم صهیونیستی که در حال حاضر و تحت فشار شدید افکار عمومی درگیری محاکمه در یکی از 4 پرونده 1000، 2000، 3000 و 4000 است، امید زیادی به استفاده از شرایط امنیتی پدید آمده پس از تجاوز نظامی به غزه داشت اما شدت ضربات وارده و شکست این رژیم در مقابل قدرت مقاومت، عملا او را در صدر فهرست عاملان این شکست از منظر صهیونیست‌ها قرار داد. تبعات این شکست برای او در حدی بود که بر اساس آخرین نظرسنجی‌های انجام شده در رابطه با «شانس احزاب برای پیروزی در انتخابات احتمالی پس از جنگ»، جریان‌های سیاسی مخالف نتانیاهو اوضاع به مراتب بهتری نسبت به حزب لیکود (حزب حامی نتانیاهو) دارند. در صورت رسمی شدن این توافق و تشکیل کابینه می‌توان گفت اقتدار سیاسی نتانیاهو پس از 12 سال در رژیم صهیونیستی فرو ریخته و نخست‌وزیر افراطی صهیونیست‌ها باید منتظر حکم دادگاه درباره فسادش باشد.
 
* توافق لاپید و بنت برای عبور از نتانیاهو
به گزارش «وطن‌امروز»، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی بامداد دیروز اعلام کرد «نفتالی بنت» رئیس حزب یامینا و «یائیر لاپید» رئیس حزب «یش عتید» با تشکیل کابینه ائتلافی موافقت کرده‌اند. 
بر این اساس مقرر شده ابتدا بنت تا سپتامبر ۲۰۲۳ نخست‌وزیر شود و پس از آن لاپید تا نوامبر ۲۰۲۵ این سمت را به عهده بگیرد. روزنامه جروزالم‌پست نوشته انتظار می‌رود این دو در نهایت تا روز یکشنبه (امروز) به توافق برسند و مراسم تحلیف، ظرف ۱۰ روز پس از اعلام توافق برگزار شود. در واکنش به این توافق «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه به بنت حمله کرد و گفت او کابینه راستگرا را رد کرده و در عوض می‌خواهد نخست‌وزیر «یک دولت چپگرا» باشد. نتانیاهو گفت: «نفتالی بنت چپگرا شده است. این خلاف تمام اصول و قول‌ها و کارهای لازم برای تضمین آینده کشورمان است». حزب لیکود نیز در بیانیه‌ای به توافق حزب یش عتید به ‌رهبری یائیر لاپید و نفتالی بنت رهبر ائتلاف یامینا برای تشکیل کابینه جدید واکنش نشان داد. این حزب تأکید کرد نفتالی بنت از توافق با لیکود برای تشکیل دولتی راستگرا طفره رفت و در مسیر تشکیل دولت چپگرا با مشارکت «لاپید»، «میرتس»، «حزب کار» و «لیست مشترک عربی» قدم گذاشته و قرار است این را رسما اعلام کنند و هفته آینده دولت چپگرا را تشکیل دهند. لیکود تأکید کرد بنت تمام وعده‌های خود را زیر پا گذاشت و به ‌سمت چپگراها رفت. 
ساعاتی قبل‌تر از اعلام خبر توافق، لاپید گفته بود به رغم جلسه‌ای که پیش از این با نفتالی بنت داشته هنوز نمی‌داند قبل از فرا رسیدن ضرب‌الاجل چهارشنبه‌شب (2 ژوئن) موفق به تشکیل کابینه ائتلافی با او شود. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده بودند دیدار لاپید و بنت گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال توافق این دو برای عبور از نتانیاهو را تقویت کرده است. 
رژیم صهیونیستی طی ۲ سال، ۴ دور انتخابات برگزار کرده که آخرین آنها در ماه مارس گذشته بود و هیچ‌یک نتیجه قطعی نداشت. اگر لاپید بتواند در تشکیل دولت موفق شود، نخستین بار از سال ۲۰۰۹ میلادی خواهد بود که دولتی بدون ریاست نتانیاهو تشکیل خواهد شد. در طول این 12 سال نتانیاهو با وجود متهم شدن به فساد و رشوه‌خواری، ریاست کابینه‌های پیاپی و قدرت را در رژیم صهیونیستی در دست داشته است. 
اواسط ماه پیش، رئیس رژیم صهیونیستی در پی ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه، لاپید را مأمور تشکیل کابینه کرد. بعد از برگزاری یک انتخابات نیمه‌تمام دیگر در ماه مارس در فلسطین اشغالی، نه نتانیاهو و نه هیچ‌ یک از رقیبانش قادر به تشکیل کابینه نبودند اما نظر اکثریت قانونگذاران رژیم صهیونیستی این بود که رئیس این رژیم، بار دیگر نتانیاهو را مأمور تشکیل کابینه کند. نتانیاهو بعد از چند هفته رایزنی با طرف‌های مختلف، پیشنهادهای مختلفی از جمله استعفای موقت از سمتش را مطرح کرد اما این پیشنهادات به او کمکی برای عبور از مخالفت‌ها نکرد و او سرانجام در تشکیل کابینه شکست خورد. نتانیاهو امیدوار بود رقیبانش هم نتوانند کابینه تشکیل دهند تا رژیم صهیونیستی مجبور به برگزاری پنجمین انتخابات از سال ۲۰۱۹ شود. چنین سناریویی او را که از ماه مه ۲۰۲۰ درگیر محاکمه در پرونده‌های فساد است، دست‌کم تا چند ماه دیگر در قدرت نگاه می‌داشت. «امانوئل نیون» تحلیلگر مسائل سیاسی در تل‌آویو به وال‌استریت‌ژورنال گفت: «امیدواری او در حال حاضر ادامه همین روال است. او امیدوار است نه تنها انتخابات پنجم، بلکه انتخابات ششم و هفتم یا هشتم برگزار شود». در صورتی که گزارش کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی صحت داشته باشد، نقشه‌های نتانیاهو بر آب شده است.
 
* معامله برای تشکیل کابینه
یکی از نکات قابل توجه در رابطه با تشکیل کابینه ائتلافی در رژیم صهیونیستی اعطای سهمیه به احزاب است. بر این اساس لاپید اعلام کرده است در صورت شکل‌گیری کابینه نفتالی بنتِ راستگرا باید «نیتزان هوروویتز» رهبر حزب چپگرای «میرتس» را به عنوان وزیر بهداشت کنار خود ببیند و «گیدئون ساعر» رهبر حزب «امید نو» که بتازگی از حزب لیکود جدا شده، وزارت دادگستری را در اختیار داشته باشد و «آویگدور لیبرمن» رهبر حزب «اسرائیل خانه ما» که نماینده اقلیت روس‌زبان است، بر مسند وزارت دارایی تکیه بزند. بر همین اساس انتظار می‌رود «مرو میکائلی» از حزب کارگر وزیر ترابری شود و «عمر بارلو» به وزارت امنیت عمومی برسد. 
طبق برآوردهای اولیه، تشکیل «دولت تغییر» به نظر تنها با اتکا بر نمایندگان حداقل یکی از احزابی که شهروندان فلسطینی‌تبار اسرائیلی هستند ممکن است. یائیر لاپید پس از دیدار پر سر و صدای خود با بنت که امیدها را به پایان در رأس قدرت بودن نتانیاهو بالا برده، در متنی در صفحه فیسبوکش نوشت: «نمی‌دانم موفق به تشکیل دولت می‌شویم یا نه. هر چه در توان داریم می‌کنیم اما همه چیز بسته به ما نیست».  

Page Generated in 0/0058 sec