printlogo


کد خبر: 234055تاریخ: 1400/3/9 00:00
اخبار

پیش‌بینی مصرف دخانیات توسط 30 درصد جمعیت کشور تا ۱۴۰۴
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ۱۳ درصد جمعیت کشور دخانیات مصرف می‌کنند که اگر کنترل نشود، این رقم تا سال ۱۴۰۴ به ۳۰ درصد می‌رسد که جای نگرانی دارد. عبدالرحمان رستمیان دیروز به مناسبت هفته بدون دخانیات (۴ تا ۱۰ خرداد) افزود: در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر در کشور سیگار مصرف می‌کنند که این آمار نگران‌کننده است؛ مبارزه با دخانیات یک وظیفه همگانی است و باید نهادهای مختلف در کنار یکدیگر برای مقابله با این معضل همکاری کنند. وی اظهار داشت: برای مبارزه با دخانیات باید کاهش تقاضا در جامعه ایجاد شود، همچنین باید مردم اطلاعات‌شان درباره عوارض مصرف سیگار و قلیان از طریق آموزش رسانه‌ها و نهادها افزایش یابد تا به سمت استعمال این مواد نروند. استاد دانشگاه ادامه داد: این آموزش‌ها در خانواده، مدرسه و دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد تا بتوان با ایجاد کاهش تقاضا در برابر پیشگیری از دخانیات پاسخگو بود. به گفته رستمیان، ۹۰ درصد سرطان‌های ریه ناشی از مصرف دخانیات است، همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی، پوکی استخوان، بیماری‌های خودایمنی و عوارض جدی بیماری‌های دهان و دندان با مصرف مواد دخانی بروز می‌کند. وی در ادامه با اشاره به اینکه نهادها و انجمن‌های مردمی باید برای ترک دخانیات تلاش کنند، گفت: سالانه ۱۵ میلیارد تومان به علت مصرف سیگار در کشور دود می‌شود و ۴۵ هزار میلیارد تومان نیز برای بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار هزینه می‌شود که بسیار سنگین است. 
***
افزایش کلاهبرداری‌های رمزارزی
استخراج رمزارزها و خرید و فروش‌شان اگرچه مورد استقبال تعداد قابل توجهی از شهروندان قرار گرفته اما از چشم سودجویان نیز دور نمانده به طوری که معاون پلیس فتای ناجا اعلام کرده آمار جرائم در این حوزه رو به افزایش است. سرهنگ رامین پاشایی در این باره گفت: در ابتدا باید تاکید کنم که برای خرید و فروش رمزارزها هیچ صرافی مجازی در کشور وجود ندارد و از این رو لازم است افراد علاقه‌مند به حضور در این بازار به این نکته توجه داشته باشند. برخی صرافی‌های رمزارز مجوز محدود دریافت کرده‌اند و بر اساس این مجوز می‌توانند رمز ارز را فقط برای مبادلات تجاری در اختیار کسب‌و‌کارهای محدودی قرار دهند. وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از صرافی‌های رمز ارز بدون مجوز فعالیت می‌کنند، گفت: متاسفانه نبود قوانین درست و دقیق در حوزه رمزارزها آمار جرائم در این حوزه را نیز افزایش داده است، به طوری که حتی ممکن است یک صرافی‌ غیرمجاز تمام دارایی‌ کاربرانش را تصاحب کند. پاشایی با تاکید بر اینکه لازم است برای فعالیت در حوزه رمز ارزها، قوانین مدونی در کشور ایجاد شود، تصریح کرد: متاسفانه مجرمان سایبری در نبود قوانین مدون در این باره، با ارائه تبلیغات کاذب در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، فعالیت‌های متعدد و متنوعی را پیش می‌برند. مردم نیز به خاطر عدم آگاهی درست از این فضا و با فریب همین تبلیغات وارد سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارزها می‌شوند.
***
تالار‌های پذیرایی در تهران بازگشایی می‌شوند
معاون نظارت بر اماکن عمومی تهران بزرگ از بازگشایی و فعالیت مجدد تالار‌های پایتخت مشروط بر رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی خبر داد. سرهنگ نادر مرادی اعلام کرد: در پی مکاتبات، رایزنی‌ها و پیگیری‌های مستمر و تلاش همه دستگاه‌ها بویژه ناجا مبنی بر بازگشایی و فعالیت مجدد تالارها، کمیته امنیتی- اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا از پنجشنبه ششم خردادماه موافقت خود را درباره صدور مجوز فعالیت مجدد تالارها مشروط بر رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی و نظارت دقیق بر اجرای ضوابط و دستورالعمل‌ها اعلام کرده است. وی ادامه داد: بر این اساس مقرر شد در فضای باز تالارها با در نظر گرفتن فاصله ۳ متر برای هر صندلی و تأمین فضای ۸ مترمربع برای هر نفر، حداکثر با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت، پذیرش مشتری برای ارائه خدمات انجام شود. معاون نظارت بر اماکن عمومی تهران بزرگ گفت: درباره فضای بسته و مسقف تالارها (سالن) علاوه بر الزام رعایت دستورالعمل‌های اعلام شده در فضای باز، رعایت محدودیت پذیرش مشتری در شهرهای قرمز حداکثر تا ۱۵ نفر، نارنجی ۲۰ نفر، زرد ۳۰ نفر و در شهرهای با شرایط آبی تا ۵۰ نفر لازم و ضروری است. 
***
مرگ زن و کودک ۲ ساله در شعله‌های آتش وانت
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از مرگ زن جوان و کودک ۲ ساله در پی آتش گرفتن خودرو خبر داد. به گزارش ایسنا، سیدجلال ملکی درباره جزئیات این حادثه گفت: ساعت ۲۷ دقیقه بامداد روز شنبه در پی اعلام یک مورد حادثه حریق خودرو، ۲ ایستگاه آتش‌نشانی به محل حادثه در مسیر غرب به شرق جاده خاوران، پیش از سه‌راه سیمان اعزام شدند. وی در ادامه با بیان اینکه آتش‌نشانان در مدت زمان کمتر از 4 دقیقه به محل رسیدند، گفت: آتش‌نشانان در محل مشاهده کردند یک دستگاه پیکان وانت که در محل واژگون شده بوده کاملا شعله‌ور است. نیرو‌ها بلافاصله عملیات اطفا را آغاز کرده و در مدت زمان چند دقیقه آتش را به طور کامل اطفا کردند. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران ادامه داد: یک آقای حدودا ٢٢ یا ٢٣ ساله که راننده بود و پیش از شعله‌ور شدن کامل خودرو خود را از آن خارج کرده بود اعلام کرد ۲ نفر نیز در خودرو حضور دارند. این فرد خود دچار سوختگی شده بود. ملکی گفت: به دلیل اینکه خودرو نیمه واژگون شده بود امکان دسترسی به افراد داخل خودرو وجود نداشت اما پس از خاموش شدن آتش خودرو با جرثقیل به حالت اولیه برگردانده و عملیات رهاسازی آغاز شد. آتش‌نشانان پس از این اقدام یک خانم جوان و یک کودک ۲ یا ۳ ساله را که دچار سوختگی شدید شده بودند از خودرو خارج کردند که متاسفانه مشخص شد هر ۲ نفر در لحظات اولیه به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داده بودند. وی افزود: پیکر متوفیان در محل به عوامل پلیس راهور تحویل داده شد و ساعت ١:٣٠ دقیقه عملیات به پایان رسید.

Page Generated in 0/0055 sec