printlogo


کد خبر: 234056تاریخ: 1400/3/9 00:00
در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد
ممنوعیت سفر‌های بین‌استانی از 12 تا 17 خرداد
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا : جریمه سفر به شهر‌های قرمز یک میلیون و شهر های نارنجی 500 هزار تومان است

با نزدیک شدن به نیمه خرداد پیش‌بینی می‌شد بار دیگر تب سفر در کشور اوج بگیرد، بر همین اساس نگرانی‌ها از چرخش ویروس کرونا در کشور بالا گرفت و موجب شد به منظور پیشگیری از خیز موج جدید کرونا در کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌های سفت و سختی را برای سفرهای بین‌استانی و بین‌شهری در تعطیلات پیش رو مدنظر قرار دهد. با توجه به این موضوع، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از ممنوعیت سفرهای بین‌استانی همزمان با تعطیلات نیمه خردادماه و برقراری جرایم ۵۰۰ هزار و یک میلیون تومانی برای متخلفان خبر داد. 
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مصوبات جلسه روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رئیس‌جمهور و دیگر اعضا برگزار شد، گفت: مصوبه‌ای که در ستاد مورد تایید قرار گرفت مربوط به ممنوعیت سفر بین‌استانی از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه ۱۲ خرداد تا ۱۲ ظهر دوشنبه ۱۷ خردادماه است، بنابراین سفر در این بازه زمانی ممنوع است. 
وی گفت: به دنبال ممنوعیت تردد بین‌استانی اتخاذ شده، جرایم یک میلیونی برای تردد در شهرهای قرمز و ۵۰۰ هزار تومانی برای شهرهای نارنجی و زرد برقرار است. 
رئیسی تاکید کرد: این ممنوعیت سفر در همه استان‌ها بدون توجه به رنگ‌بندی شهرها اعمال می‌شود. 
وی گفت: سفر کمتر، تردد کمتر و تجمع کمتر می‌تواند در کنترل بیماری موثر باشد. امیدواریم مردم مانند همیشه در این چند روز هم کمک کنند و حمایت لازم را داشته باشند. 
 
* واکسیناسیون سنین ۶۵ تا ۶۹ سال از هفته آینده
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه به روند واکسیناسیون افراد بر اساس تاریخ تولد اشاره کرد. 
رئیسی ادامه داد: تاکنون بالغ بر ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار دوز واکسن کرونا در کشور تزریق کرده‌ایم و برای گروه‌های کادر بهداشت و درمان، سنین بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال و بالای ۷۰ سال یا واکسیناسیون را تمام کردیم یا همچنان در حال انجام است. در این هفته هم برنامه آن است واکسیناسیون افرادی را که نوبت‌دهی شده‌اند و هنوز واکسن تزریق نکرده‌اند تا اواخر همین هفته به اتمام برسانیم و برای هفته بعد با تامین واکسن و لکه‌گیری افراد باقیمانده در سنین ۷۰ سال به بالا، از هفته بعد به افراد بالای ۶۵ سال واکسن تزریق کنیم‌. 
وی افزود: ۸۷۸ مرکز و پایگاه تجمیعی واکسیناسیون داریم و ۱۹ پایگاه خودرویی راه‌اندازی شده است و تمام مراکز استان‌ها در پی این هستند که مراکز خودرویی را راه‌اندازی کنند. ۲۹۰۰ تیم واکسیناتور مجهز شده‌اند. ظرفیت تزریق واکسن روزانه ما الان تا ۳۰۰ هزار واکسن در روز است؛ اگر چه فعلا این ظرفیت پر نشده است و رکورد تزریق واکسن ما ۲۰۰ هزار دوز در روز بوده است که به شرط تامین این عدد می‌تواند افزایش یابد. 
رئیسی گفت: بسیار امیدواریم تا پایان خرداد واکسیناسیون افراد سالمند را انجام دهیم و از تیرماه افراد دارای بیماری‌های خاص مانند افراد دیالیزی، هموفیلی، افراد پیوند عضو شده و... را واکسینه کنیم تا اطمینان حاصل کنیم، زیرا این افراد در معرض خطر هستند. وی گفت: در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا که به ریاست رئیس‌جمهور و با حضور همه اعضا برگزار شد، مروری بر وضعیت بیماری در سطح دنیا داشتیم. متاسفانه تعداد مرگ‌و‌میرهای ناشی از کرونا در هندوستان با سرعت بالایی در حال افزایش است و میزان موارد ابتلا در این کشور نیز همچنان بالاست. کشور انگلستان موج ویروس جهش‌یافته انگلیسی را پشت سر گذاشته و مجددا در اکثر شهرهای این کشور بحث ویروس جهش‌یافته هندی وجود دارد و این ویروس دارد جایگزین می‌شود. رئیسی افزود: جایگزین شدن ویروس جهش‌یافته هندی نکته مهمی است و سوش غالب، دیگر ویروس انگلیسی نیست و ویروس هندی جایگزین سوش انگلیسی شده است. اما با توجه به اینکه در انگلستان حجم واکسیناسیون بالا رفته، به‌رغم درگیری با ویروس هندی اما میزان مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری بالا نرفته و این نشان‌دهنده تاثیر واکسیناسیون است که البته نکته امیدبخشی است. 
 
* روند نزولی کرونا در کشور
طی هفته‌های اخیر کرونا روندی نزولی در میزان مرگ‌و‌میر و ابتلا داشته است. 
رئیسی ضمن تایید این موضوع درباره وضعیت بیماری در کشور گفت: اکثر استان‌ها خوشبختانه همچنان روند نزولی بیماری را طی می‌کنند و میزان مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری در حال کاهش است اما نکته مهم آن است که در برخی شهرهای استان‌ها بویژه جنوب و جنوب شرق کشور مواردی از افزایش بیماری را شاهدیم که نشان می‌دهد باید در آن مناطق منتظر باشیم و سریع‌تر عمل کنیم و حواس‌مان باشد اگر کوچک‌ترین غفلتی صورت گیرد سوش جدید هندی می‌تواند اکثر شهرها را درگیر کند و این موضوع هشداردهنده است. وی ادامه داد: در استان‌های بوشهر، سیستان‌وبلوچستان، کرمان، کرمانشاه و هرمزگان موارد ابتلا در برخی شهرها در حال افزایش است. این موضوع زنگ خطر و هشداری است که باید دقت شود. 
 
* ۱۳ شهر قرمز کرونایی در کشور
به گفته رئیسی، دیر و کنگان در بوشهر، چابهار در سیستان‌و‌بلوچستان، جیرفت، سیرجان و شهر بابک در کرمان، سرپل ذهاب در کرمانشاه و بندرعباس، جاسک، بندرخمیر، رودان، قشم و میناب در هرمزگان ۱۳ شهری هستند که وضعیت کرونا از نارنجی فراتر رفته و قرمز شده است و باید مواظبت شود. 
وی گفت: روند کلی شیوع کرونا در کشور خوشبختانه نزولی است و باید دقت کرد از تجمعات پرهیز شود؛ بویژه در فصل گرما که درها و پنجره‌ها بسته است و گردش هوا در فضای بسته می‌تواند باعث بروز بیماری شود. 
رئیسی تاکید کرد: در جلسه ستاد بحث مهم آموزش نیز مطرح شد. همان‌طور که می‌دانید طی این مدت حوزه آموزش کشور به خاطر کرونا دچار صدماتی شد و نخستین جایی که تعطیل شد مراکز آموزشی بود و به شکل مجازی فعال شدند. در بحث مجازی هم مشکلاتی داشتیم و هیچ آموزشی نمی‌تواند به اندازه آموزش حضوری موثر باشد؛ بویژه برای پایه‌های اول، دوم و سوم ابتدایی آموزش حضوری بسیار موثر است. 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: بر همین اساس امروز مقرر شد بررسی‌های لازم انجام شود تا در مردادماه واکسیناسیون معلمان، اساتید دانشگاه و حتی دانشجویانی که در ارتباط مستقیم هستند در اولویت قرار گیرد و بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم تا هر چه سریع‌تر با رعایت پروتکل‌ها و تضمین سلامت دانشجویان و دانش‌آموزان به سمت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها برویم که این امر هم نیازمند همکاری آموزش‌و‌پرورش و خانواده‌هاست. 
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش مجددا گفت: استان‌های جنوبی و شرقی کشور باید به طور کامل پروتکل‌ها را رعایت کنند تا روند صعودی بیماری به حالت نزولی بازگردد. رئیسی افزود: تاکید می‌کنم عزیزان ۷۰ سال به بالایی که برای واکسیناسیون ثبت‌نام نکرده‌اند در سایت salamat.gov.ir ثبت‌نام کنند و منتظر ارسال پیامک و نوبت‌دهی باشند و بر این اساس در مراکز حضور یابند و بدون نوبت‌دهی به مراکز مراجعه نکنند که باعث تجمع نشوند.
 
***
  در 24 ساعت 173 نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان‌باختند  
در حالی که طرح واکسیناسیون در کشور در حال اجراست، کرونا همچنان جان هموطنان را می‌گیرد و هر روز بر آمار جان‌باختگان ناشی از این بیماری افزوده می‌شود. بنا بر اعلام وزارت بهداشت، طی ظهر روز جمعه تا ظهر روز شنبه ۱۷۳ بیمار کرونا در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. همچنین در این بازه زمانی ۷۱۰۷ بیمار جدید در کشور شناسایی شدند که هزار و ۶۲ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس، مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۲ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۲۱۸ نفر رسید و خوشبختانه تاکنون ۲ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۳۳ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در طول این ۲۴ ساعت با فوت 173 نفر بیمار مبتلا به کرونا، مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷۹ هزار و ۷۴۱ نفر رسید. همچنین تاکنون ۳ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۸۴۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۵۰۸ هزار و ۶۷۲ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۳ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۵۲۰ دوز رسید. در حال حاضر ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. 

Page Generated in 0/0065 sec