printlogo


کد خبر: 234064تاریخ: 1400/3/9 00:00
اخبار

بی‌توجهی وزارت راه به نقش جاده‌های ترانزیتی در توسعه مبادلات تجاری
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به وضعیت نامناسب راه‌های مواصلاتی و ترانزیتی کشور گفت: با توجه به بالا بودن تلفات جاده‌ای، هفته گذشته سوالی را از وزیر راه‌و‌شهرسازی در کمیسیون عمران مطرح کردم؛ متاسفانه به ‌رغم وجود 15 استان مرزی در کشور و اهمیت مبادلات تجاری در مرزها، جاده‌های مواصلاتی و ترانزیتی به هیچ عنوان استاندارد‌های لازم را ندارند. 
فداحسین مالکی با بیان اینکه استانداردسازی جاده‌های مرزی نقش بسیاری در توسعه مبادلات تجاری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارد، اضافه کرد: طی جلسه فراکسیون مرزنشینان با معاون رئیس‌جمهور بر این موضوع تاکید کردیم که البته مورد پذیرش مسؤولان دولتی نیز بود، لذا باید هر چه سریع‌تر برای این موضوع تدبیری اندیشیده شود و دستورات لازم را برای بهبود وضعیت راه‌ها صادر کنند. 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه محور چابهار به عنوان مهم‌ترین معبر اقتصادی و تجاری در سازمان ملل مصوب شده است، ادامه داد: مقرر شده بود محور ترانزیتی چابهار، این منطقه آزاد را به افغانستان متصل و کالاهای تجاری از آن محل به سراسر شرق آسیا پخش شود. سیستان‌وبلوچستان به دلیل داشتن ۲ منطقه آزاد تجاری ظرفیت بسیار خوبی برای مبادلات تجاری با کشورهای همسایه دارد اما به دلیل بی‌توجهی به زیرساخت‌ها منطقه، ظرفیت مناطق آزاد استان سیستان‌و‌بلوچستان کاملا مغفول مانده است. 
وی افزود: وزیر راه‌و‌‌شهرسازی فرد پرتلاشی است اما زیرمجموعه‌‌هایش با وی هماهنگ نیستند. از این رو نمایندگان مجلس بشدت نسبت به عملکرد مجموعه وزارت راه اعتراض دارند، چرا که تمام محورهای مواصلاتی و پایانه‌های مرزی با مشکلات عدیده‌ای رو‌به‌رو هستند که پایانه‌های مرزی میرجاوه، میلک و چابهار نمونه‌ای برای اثبات این موضوع است. دفاع آقای اسلامی هم از مجموعه تحت مدیریت خود در جلسه کمیسیون عمران برای بنده قابل قبول نبود.  عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مدیریت عنکبوتی ضربه سنگینی به کشور وارد کرده است، خاطرنشان کرد: راه‌های مواصلاتی استان سیستان‌وبلوچستان طی 10 سال گذشته پیشرفت بسیار اندکی داشته و به هیچ عنوان چنین عملکردی از سوی وزارت راه قابل قبول نیست. 
***
در سال ۹۹ قیمت ۲۷ کالا ۲ تا ۴ برابر شد
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد قیمت برخی انواع خوراک دام و طیور، میوه، حبوبات و برنج، روغن، مرغ زنده و همچنین آهن‌آلات طی سال 99 بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته و بین ۲ تا ۴ برابر شده و قیمت ۴۱ کالا نیز ۵۰ تا ۱۰۰ درصد گران شده است. از بین ۹۷ کالایی که تغییرات قیمت آنها از اسفند ۹۸ تا ماه مشابه ۹۹ منتشر شده، قیمت ۲۷ کالا بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و قیمت آنها بین ۲ تا نزدیک به ۴ برابر شده است. بیشترین افزایش قیمت مربوط به کنجاله سویای وارداتی است که قیمت آن در مدت یاد شده 7/3 برابر شده است و در کنار آن باید به جو خارجی و داخلی با 8/107 و ۱۶۳ درصد و ذرت خارجی و داخلی با 8/122 و 3/130 درصد افزایش قیمت اشاره کرد، چرا که این کالاها نیز به عنوان خوراک دام و طیور بر قیمت مرغ، گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات تاثیرگذارند. قیمت مرغ زنده نیز در همین ماه با افزایش 1/101 درصدی نسبت به اسفند سال ۹۸ به حدود ۱۷ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده است.  سال گذشته قیمت مصوب مرغ در ستاد تنظیم بازار ۲ بار افزایش یافت و در نهایت قیمت مصوب آن ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان شد اما اسفندماه قیمت هر کیلو گوشت مرغ به بیش از ۴۰ هزار تومان هم رسید. در نهایت با وجود اینکه دبیر ستاد تنظیم بازار اعلام کرده بود قیمت مصوب مرغ تا پایان ماه رمضان تغییر نمی‌کند، دوازدهم فروردین‌ماه قرارگاه ساماندهی مرغ در نخستین جلسه کاری خود نرخ مصوب مرغ را ۴۵۰۰ تومان افزایش داد.  بر این اساس حداکثر قیمت مصوب مرغ گرم برای مصرف‌کننده ‌کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان تعیین شد. هر چند بعد از اعلام نرخ جدید، بازار برای مدتی آرام گرفت اما در روزهای اخیر مجددا بر طبل گرانی کوبیده شده و اخباری مبنی بر عرضه مرغ خارج از شبکه و تغییر قیمت توسط واسطه‌ها اعلام شده است.  نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه هزینه تولید مرغ به دلیل افزایش هزینه مؤلفه‌های تولید بالا رفته است، گفته اگر فکری برای شرایط پیش آمده نشود و کنترل و نظارت بر بازار نباشد، شاهد کمبود مرغ در ماه‌های آینده خواهیم بود. از جمله کالاهای دیگری که قیمت آنها طی یک سال بیش از ۲ برابر شده، می‌توان به برخی از انواع میوه، حبوبات، برنج و روغن اشاره کرد به ‌طوری که قیمت پرتقال 4/136درصد، موز 5/191درصد، حبوبات شامل نخود، لپه و عدس به ترتیب 5/115، 1/114 و 2/127 درصد، برنج پاکستانی، هندی و تایلندی به ترتیب 6/113، 1/111 و 4/185 درصد و کره پاستوریزه ۱۰۰ گرمی، حلب ۱۶ کیلویی روغن نباتی معمولی و روغن نیمه جامد نیز به ترتیب 9/119، 9/162 و 1/131 درصد نسبت به اسفند سال ۹۸ افزایش یافته است.

Page Generated in 0/0055 sec