printlogo


کد خبر: 234087تاریخ: 1400/3/10 00:00
دور دنیا

کشته‌ شدن ۱۰ غیرنظامی افغان  طی ۲ حمله تروریستی
مقام‌های امنیتی افغانستان دیروز (یکشنبه) اعلام کردند در نتیجه اصابت گلوله خمپاره به یک منزل مسکونی در جریان یک مراسم عروسی در ولایت کپیسا دست‌کم 6غیرنظامی افغان کشته و چند تن دیگر زخمی شدند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این انفجار شنبه عصر در منطقه تگاب ولایت کپیسای افغانستان رخ داد که شاهد درگیری بین نیروهای امنیتی افغان و شبه‌نظامیان طالبان است. سخنگوی پلیس ولایتی کپیسا، طالبان را مقصر این شلیک دانست و اعلام کرد قربانیان زنان و کودکان هستند. در همین حال، یکی از مقام‌های امنیتی ارشد در کابل نیز تعداد تلفات را دست‌کم ۱۰ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۱۸ نفر اعلام کرد. یکی از سخنگوهای طالبان اما این اتهام را رد کرد و گفت: این گلوله خمپاره از سوی نیروهای امنیتی افغان شلیک شده است. بعد از ظهر دیروز همچنین بر اثر حمله انفجاری یک اتوبوس حامل اساتید دانشگاه البیرونی در ولایت پروان در شرق افغانستان 4 نفر کشته شدند. به گفته دکتر قاسم سنگین، پزشک بیمارستان پروان، بر اثر این انفجار 4 نفر کشته و ۱۳ نفر زخمی شدند. پلیس محلی نیز اعلام کرد این حمله در منطقه رباط شهر بگرام در ساعت ۱۵ بعد از ظهر رخ داد. شبکه تلویزیونی افغانستان نیز به نقل از وزارت کشور اعلام کرد: این حمله با استفاده از خودروی بمب‌گذاری شده انجام شد و دانشجویان و اساتید قربانیان این حادثه تروریستی بودند. هنوز هیچ گروهی مسؤولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. 
***
ناکامی آمریکا در رهگیری یک فروند موشک بالستیک
آژانس دفاع موشکی آمریکا اذعان کرد یک کشتی جنگی آمریکایی نتوانسته است در عملیات آزمایشی، موشک بالستیک را رهگیری کرده و آن را هدف قرار دهد. به گزارش رویترز، آژانس دفاع موشکی آمریکا روز شنبه اعلام کرد: یک فروند کشتی جنگی آمریکایی در رهگیری و منهدم کردن موشک بالستیک میان‌برد ناکام بوده است. آژانس دفاع موشکی آمریکا افزود: هدف اصلی از این آزمایش، نشان دادن قدرت و ظرفیت کشتی جنگی مجهز به سامانه دفاع موشکی ایجیس در شناسایی، رهگیری و منهدم کردن موشک بالستیک میان‌برد بوده ولی این آزمایش در نهایت با شکست روبه‌رو شده است. سامانه دفاع موشکی ایجیس یک سامانه دفاعی برای مقابله با موشک‌های بالستیک است که توسط آمریکا طراحی و تولید شده است. این سامانه کشتی‌های جنگی را قادر می‌سازد موشک‌های بالستیک دشمن را منهدم کنند. 
***
افزایش شمار اعدام‌ها در عربستان در دوران سلمان
پایگاه خبری نبا گزارش داد سازمان اروپایی- سعودی حقوق بشر در حساب کاربری توئیتر خود خبر داد که مقامات عربستان از سال ۲۰۱۵ تا آوریل ۲۰۲۱ حکم اعدام را علیه ۸۳۸ نفر اجرا کرده‌اند. طبق گزارش این سازمان، همچنین موارد اعدام تعزیری در سال ۲۰۱۹ معادل ۱۳۰ مورد بوده است. گروه حقوق بشری «رپریو» نیز اطلاع داد تعداد اعدام‌ها در دوره حکومت ملک سلمان، پادشاه عربستان تقریبا ۲ برابر شده است. این گروه اعلام کرد: از زمان به دست گرفتن قدرت در عربستان توسط ملک سلمان بیش از ۸۰۰نفر در این کشور اعدام شده‌اند. این در حالی است که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴، ۴۲۳ مورد اعدام در عربستان اجرا شده بود. 
***
باکو: از طرح پیشنهادی روسیه برای مرزبندی با ارمنستان استقبال می‌کنیم
یک مقام ارشد دولت جمهوری آذربایجان دیروز از طرح روسیه برای تعیین خطوط مرزی با ارمنستان استقبال کرد. به گزارش خبرگزاری تاس، نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان در این باره گفت باکو آماده یافتن راه‌حلی سازنده در تعیین خطوط مرزی است، بنابراین از پیشنهاد روسیه در تشکیل کمیسیون سه‌جانبه برای تعیین خطوط مرزی و علامت‌گذاری حمایت می‌کند. اسدوف گفت: «زمان اشغال خاک جمهوری آذربایجان توسط نیروهای مسلح ارمنستان، تعیین مرز با ارمنستان غیرممکن بود. اکنون پس از پایان جنگ، جمهوری آذربایجان شروع به نصب زیرساخت‌های مرزی خود کرده و کاملا آماده حل مساله مرزبندی با ارمنستان به روشی سازنده است». وزارت دفاع جمهوری آذربایجان پنجشنبه گذشته اعلام کرد نیروهای این کشور 6 سرباز ارمنستانی را در خطوط مرزی میان ۲ کشور بازداشت کرده‌اند. خبرگزاری روسی تاس به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در این باره گزارش داد که 6 سرباز ارمنستانی حین عبور از خطوط مرزی دستگیر شده‌اند. 
***
تیراندازی مرگبار در آمریکا بیش از ۲۰ کشته و مجروح در فلوریدا
نمودار میزان تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا همچنان سیر صعودی را طی می‌کند و این بار در جریان یک تیراندازی‌ که در ایالت فلوریدا رخ داد، دست‌کم ۲ نفر کشته و بیش از ۲۰ نفر مجروح شدند. شبکه خبری سی‌ان‌ان با انتشار این خبر افزود: به گفته مقامات پلیس محلی این تیراندازی در یک باشگاه بیلیارد در شهر میامی رخ داد. به گفته مقامات اداره پلیس میامی، این یک خشونت مسلحانه بوده و تلاش برای دستگیری ضارب یا ضاربان این تیراندازی در جریان است. از زمان شروع به کار دولت بایدن، میزان خشونت‌های خیابانی و تیراندازی‌های مرگبار در آمریکا افزایش یافته است. در همین حال نشریه آمریکایی نیویورک‌تایمز نهم خردادماه با پرداختن به بحران خرید فزاینده سلاح در آمریکا که منجر به وخامت امنیتی در داخل آمریکا شده است، نوشت: شهرها در سراسر آمریکا شاهد افزایش صحنه قتل و کشتار است اما چرخه فروش سلاح گرم در آمریکا همچنان رو به فزونی است به طوری که تنها در ماه مارس ۲۰۲۰ میلادی (فروردین ۱۳۹۹) درخواست کنترل سابقه برای خرید سلاح گرم به یک میلیون تقاضا در هفته رسید؛ موضوعی که از سال ۱۹۹۸ میلادی بدین سو سابقه نداشته است؛ اکنون آمریکایی‌ها در رقابت خرید سلاح با یکدیگر هستند.

Page Generated in 0/0059 sec