printlogo


کد خبر: 234089تاریخ: 1400/3/10 00:00
حواشی افتتاح مسجد تقسیم در استانبول ترکیه
لعن آتاتور در مسجد ایاصوفیه!

در یک اتفاق تاریخی بنیان‌گذار نظام لائیک ترکیه در مهم‌ترین مسجد اروپا مورد لعن و نفرین قرار گرفت. جمعه گذشته همزمان با افتتاح مسجد تقسیم در استانبول اما این مسجد تاریخی ایاصوفیه بود که خبرساز شد. در مراسم قرائت قرآن در مسجد ایاصوفیه، امام مسجد به لعن و نفرین آتاتورک، مؤسس ترکیه نوین پرداخت. این در حالی بود که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بعد از افتتاح مسجد تقسیم استانبول به مسجد ایاصوفیه رفته بود تا در جمع حافظان قرآن حضور یابد.
 در این مراسم که نوه اردوغان و فرزند شنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه نیز در آن حضور داشتند، خطیب مسجد درباره سابقه ایاصوفیه وعظ کرد و با اشاره به اینکه آتاتورک این مسجد را که قبلا کلیسای مسیحیان ارتدوکس بود، تعطیل و تبدیل به موزه کرد، گفت: «از آنها ظالم‌تر و کافرتر کیست؟ ‌ای پروردگار مقدر نفرما که یک بار دیگر آن طرز فکر و ذهنیت بر امت ما حکمفرما شود». این شبیه سخنانی بود که علی ارباش، رئیس سازمان دیانت و مفتی اعظم دولتی ترکیه در مراسم بازگشایی مسجد ایاصوفیه و تغییر کاربری آن از موزه به مسجد در حضور اردوغان و دولتمردان بر زبان آورده بود. آن روز ارباش در حالی که شمشیر سلطان فاتح عثمانی را در دست داشت، از بالای منبر مسجد خطابه‌ای علیه آتاتورک قرائت کرد که واکنش‌های زیادی در بین عناصر ملی‌گرای ترکیه به همراه داشت. 
این بار هم واکنش‌های زیادی نسبت به لعن آتاتورک به وجود آمده، بویژه به حضور اردوغان در هر دو بار و بی‌تفاوتی او به این اظهارات که به نوعی نقض قانون اساسی ترکیه محسوب می‌شود.

Page Generated in 0/0053 sec