printlogo


کد خبر: 234091تاریخ: 1400/3/10 00:00
گفت‌وگوی «وطن‌امروز» با امیر حاج‌رضایی درباره وضعیت تیم ‌ملی ایران
نقد به تیم ملی؟ حالا نه!

زهره فلاح‌زاده: تیم ملی فوتبال ایران از روز سیزدهم خرداد در دور برگشت مرحله اول مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در بحرین به مصاف حریفانش می‌رود. ایران وضعیت مطلوبی در جدول ندارد و با یک بازی کمتر و ۶ امتیاز پس از عراق و بحرین در رده سوم قرار گرفته است. «وطن‌امروز» برای بررسی وضعیت تیم‌ ملی با امیر حاج‌رضایی، مربی اسبق تیم ملی و کارشناس فوتبال گفت‌وگو کرد. 
***
* وقتی گروه ایران در مرحله اول مقدماتی جام‌جهانی قطر مشخص شد و حریفان به نظر آسانی با ما هم‌گروه شدند، گمان می‌کردید در این شرایط نامطلوب قرار بگیریم؟
یک نوع هراس وجود داشت، به دلیل اینکه فدراسیون گذشته آثار بدی در فوتبال ما گذاشت و در مرحله ‌گذار بودیم. به این مفهوم که آقای کی‌روش رفته بود و قرار شد مربی جدیدی بیاید که با فاجعه ویلموتس روبه‌رو شدیم. در واقع مرحله گذار برای ما گران تمام شد. در ذهن من هیچ‌گاه در تاریخ فوتبال ایران، تیم ما چنین شرایطی نداشته که در گروهی با این حریفان در رده سوم قرار داشته باشد تا جایی که جامعه فوتبالی را در یک نگرانی عمیق فرو ببرد. 
 
* با توجه به این شرایط، احتمال می‌دهید تیم ما صعود کند؟
درباره فوتبال هرگز به پیش‌بینی اعتقادی نداشته‌ام. چون همواره دیده‌ایم فوتبال بهترین کارشناسان دنیا را هم جا گذاشته است اما پاسخ من در این رابطه این است که شخصا در بیم و امید هستم. بیم به خاطر شرایط نابسامان فوتبال ایران که مثنوی ۷۰ من کاغذ است و امید به اتفاقات فوتبالی و این همه نیروهای مستعد که در تیم داریم. می‌توانیم یک استارت خوب برابر هنگ‌کنگ بزنیم و بعد برویم سراغ بحرین که نه به خاطر مسائل فوتبالی، بلکه به خاطر اینکه حریف ناجوانمردی است، هرگز به این تیم علاقه‌ای ندارم. بحرین در خانه خودش هم بازی می‌کند، با دمای بالا و بازی رفت را هم برده که دیدار برگشت، سرنوشت‌ساز خواهد بود. اگر تیم ما صعود نکند، تقریبا یک نسل از فوتبال ما صدمه می‌خورد. 
 
* حضور کریم باقری به عنوان دستیار اسکوچیچ در تیم‌ ملی فوتبال ایران را چطور می‌بینید؟ بخشی از جامعه فوتبال درباره اضافه شدن او موضع گرفتند. 
زمانی که خورشیدی سرپرست تیم ‌ملی شد، جامعه نپسندید و حق هم با جامعه بود. ایشان فرد محترمی است اما در این جایگاه نباید قرار می‌گرفت. این جایگاه توانمندی بالاتر و چهره‌ای شناخته‌شده‌تر که پایگاه اجتماعی داشته باشد می‌طلبد. من با مخالفان حضور باقری در تیم‌ ملی کاری ندارم. کریم را کاملا می‌شناسم. زمانی که ما در تیم‌ ملی بودیم، او داشت قدم‌های اول را برای تیم برمی‌داشت. او فردی فوق‌العاده منضبط و دلسوز است که به مرور جایگاه خود را ارتقا داد. باقری به اعتقاد من یکی از ارکان موفقیت پرسپولیس است؛ به دلیل حرمتی که بین بازیکنان و کادر فنی تیم دارد. کریم باقری نیازی به تأییدیه گرفتن ندارد و خوشحال شدم که به تیم اضافه شد و می‌تواند در مدیریت تیم کمک کند. چقدر خوب است نیروهایی که کاملا فوتبال را لمس کرده‌اند و از نظر اخلاقی هم جزو گروه خوب‌ها هستند، در تیم‌ ملی ما حضور دارند. بنابراین بر خلاف انتصاباتی که به آنها نقد وارد است، انتصاب باقری را هوشمندانه می‌دانم. امیدوارم حضور کریم به تیم ‌ملی کمک کند که می‌دانم این اتفاق هم خواهد افتاد. 
 
* به لیست دعوت‌شدگان تیم‌ ملی ایران اعتراضاتی وارد است؛ انتخاب‌ها درست بوده است؟
هر فهرستی نمی‌تواند همه را راضی نگه دارد و طبعا خالی از عیب هم نیست. فرضا جای یکی دو بازیکن خالی است، یا از نظر مردم چند بازیکن نباید دعوت می‌شدند اما مربی با این تیم زندگی می‌کند و حق دارد بازیکنانش را خودش دعوت کند. البته نقد وارد است. نقد منصفانه و محترمانه یک نوع حمایت از تیم ‌ملی است. اگر شما نقد را از جامعه بگیرید، آن جامعه بالندگی خودش را از دست می‌دهد. نقد همیشه باید کارشناسی شده، منصفانه و درست باشد اما در حال حاضر که شرایط بحرانی داریم و یک جوری بین مرگ و زندگی معلق هستیم، می‌توانیم زمان نقد به لیست و... را تغییر بدهیم و در زمان مناسب‌تر آن را انجام دهیم.
 
* عملکرد اسکوچیچ را این مدت چطور دیدید؟ تفاوتش با ۲ مربی خارجی قبلی (کی‌روش و ویلموتس) چیست؟
از نظر فنی نگاهم به کی‌روش مثبت بود اما از نظر شخصیتی، رفتار و گفتاری که در جامعه داشت، به او انتقاد داشتم و نمی‌پسندیدم. او جنتلمن نبود، چون از بالا به فوتبال ما نگاه می‌کرد و از ادبیات سخیف درباره جامعه فوتبال ایران استفاده می‌کرد. او فدراسیونی کاملا مطیع را در اختیار داشت و با هوشی که داشت جای خود را با رئیس فدراسیون عوض کرده بود. اسکوچیچ از نظر فنی در باشگاه ملوان نتایج خوبی گرفت. در باشگاه فولاد هم نتیجه بدی نگرفت اما اینجا تیم‌ ملی است. شخصیت و عملکرد ایشان را خیلی دوست داشتم. بی‌حاشیه و مؤدب است. طبیعتا مشکلاتی هم دارد؛ مثلا شهرت و رزومه کی‌روش را ندارد. تقریبا بین مربیان کروات مربی چندان شناخته‌شده‌ای نیست اما شاید کاری کرد که بتواند به بالا بردن اعتبار خودش هم کمک کند. یادمان نرود ارثیه‌ای به او رسیده که به او ربطی ندارد و نتایج دور رفت بدون حضور او کسب شده است. امیدوارم اسکوچیچ در تیم‌ ملی موفق باشد و دل مردم شاد شود، چرا که اگر موفق نشویم، به حیثیت فوتبال ما لطمه می‌خورد.

Page Generated in 0/0069 sec