printlogo


کد خبر: 234106تاریخ: 1400/3/10 00:00
عضو تیم علمی تولید واکسن «کوو ایران برکت»: آماده واکسیناسیون عمومی هستیم
جهاد واکسن‌سازی
تولید 3 میلیون دوز واکسن در خرداد و رسیدن به ظرفیت 18 میلیون دوز تا شهریور

با راه‌اندازی کارخانه عظیم تولید واکسن «کووایران برکت»، کشور از واردات واکسن کرونا بی‌نیاز می‌شود. محقق اصلی پروژه و مسؤول تیم نظارت بر فاز مطالعات بالینی واکسن «کووایران برکت» با بیان اینکه در تولید این واکسن استانداردهای بین‌المللی وحتی بیش از آن رعایت شد و در فاز دوم ایمنی‌زایی واکسن بسیار خوب بود، گفت: اکنون به علت موقعیتی که داریم باید تقاضای مصرف اورژانسی بشود که من این تقاضا را از وزارت بهداشت دارم و امید است وزارت بهداشت موافقت کند. 
مینو محرز در نشست با خبرنگاران گفت: همان‌طور که از قبل حدس می‌زدم اما اکنون به یقین پیوسته، مراحل کارآزمایی بالینی تحت نظارت متخصصان با موفقیت انجام می‌شود و شاید بالاتر از استانداردهای بین‌المللی را در تولید واکسن کرونا رعایت کردیم. کارخانه ساخته‌شده، یک کارخانه عظیم است که علاوه بر «کووایران برکت»، واکسن‌های دیگری را هم خواهد ساخت تا بی‌نیاز از واردات واکسن شویم. وی با بیان اینکه ما که ناظر بر مطالعات بالینی فاز سوم بودیم با چشم خود دیدیم که برنامه‌ها به صورت دقیق و مرتب اجرا شد و امیدواریم مردم هرچه زودتر بتوانند از این واکسن استفاده کنند، گفت: در کشورهایی که واکسن زده‌اند همه مشاغل راه افتاده است و باید تلاش کنیم از مهرماه مدارس و دانشگاه‌ها بازگشایی شوند. محرز افزود: «کووایران برکت» نخستین واکسنی بود که ساخت آن در دستور کار قرار گرفت و نوید می‌دهیم این واکسن مصون و موثر است و امیدواریم زودتر در اختیار مردم قرار گیرد. وی با بیان اینکه در فاز دوم ایمنی‌زایی واکسن بسیار خوب بود، گفت: واکسیناسیون یک الزام و تنها راه کنترل بیماری و برگشت به زندگی عادی است و امید است هر چه زودتر این مرحله را هم بگذرانیم.
وی افزود: اکنون به علت موقعیتی که داریم باید تقاضای مصرف اورژانسی شود که من این تقاضا را از وزارت بهداشت دارم و امید است وزارت بهداشت موافقت کند. 
محرز در ادامه با بیان اینکه تمام نتایج لازم به وزارت بهداشت داده شده و اگر جای وزارت بهداشت بودم مجوز می‌دادم، عنوان کرد: مقالات مرحله تست در حیوانات چاپ شده و مرحله یک تست انسانی نیز برای چاپ آماده است. مرحله دوم هم بزودی به اتمام می‌رسد و آماده می‌شود و مقالات چاپ و مجوز سازمان جهانی بهداشت گرفته خواهد شد. وی همچنین درباره داوطلبان تزریق واکسن «کووایران برکت» گفت: داوطلب دریافت واکسن برکت از کشورهای دیگر هم کم نبود.
 
* آمادگی برای واکسیناسیون عمومی
مدیرگروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و مسؤول تیم تولید واکسن «کوو ایران برکت» با اشاره به اینکه یک جدول زمانبندی برای تولید واکسن «کوو ایران برکت» داریم که بر اساس آن قرار است ماه جاری(خردادماه) ۳ میلیون دوز واکسن تولید شود، عنوان کرد: تیرماه ظرفیت را ارتقا خواهیم داد و شهریور به بالای ۱۸ میلیون دوز خواهیم رسید. 
حسن جلیلی در نشستی با موضوع ارائه گزارش پیشرفت فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن «کوو ایران برکت» با بیان اینکه اثربخشی و ایمن بودن واکسن یک بحث و تولید انبوهش بحث دیگری است، عنوان کرد: از اوایل مطالعات تولید انبوه هم در دستور کار قرار گرفت. ۲ فاز صنعتی و نیمه‌صنعتی در نظر گرفتیم و در شفافارمد ۲ خط تولید در فاز نیمه‌صنعتی راه‌اندازی شد. در آینده نزدیک فاز ۲ تولید صنعتی هم به بهره‌برداری می‌رسد. وی افزود: بهره‌برداری از فاز اول تولید صنعتی چندی پیش انجام شد و در حال حاضر یک میلیون دوز واکسن تهیه شده است و آمادگی داریم بعد از طی مراحل قانونی در اختیار وزارت بهداشت قرار دهیم. جلیلی با اشاره به اینکه یک جدول زمان‌بندی داریم که بر اساس آن قرار است در خردادماه ۳ میلیون دوز واکسن تولید شود، عنوان کرد: در تیرماه ظرفیت را ارتقا خواهیم داد و شهریور به بالای ۱۸ میلیون دوز خواهیم رسید. همزمان با ایجاد خطوط جدید صنعتی، محققان روی افزایش راندمان کار کردند و توانستیم با عدد قابل قبولی خطوط تولید را به بهره‌برداری برسانیم. مدیرگروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و مسؤول تیم تولید واکسن «کوو ایران برکت» درباره نحوه نگهداری از واکسن‌های دپوشده گفت: واکسن‌های تولید شده در دمای یخچال نگهداری می‌شود و زمان ماندگاری قابل قبولی دارد. کارخانه شفافارمد زیرمجموعه گروه دارویی برکت است و زیرساخت‌های گسترده‌ای دارد و محدودیتی برای نگهداری نداریم. از ظرفیت‌های گروه دارویی برکت استفاده می‌کنیم. وی درباره مطالعه اثربخشی واکسن روی گونه‌های هندی و آفریقایی اظهار کرد: واکسن روی گونه انگلیسی اثر داشت. درباره مطالعه روی نمونه‌های آفریقایی و هندی هنوز نمونه خالصی که بتوانیم در آزمایشگاه رشد دهیم دریافت نکرده‌ایم و درخواست کردیم اگر نمونه خالصی هست در اختیار ما بگذارند. ما این آمادگی را برای مطالعه روی گونه‌های دیگر داریم. 
 
* نگرانی‌ از موج پنجم کرونا در اوایل تابستان
پیام طبرسی، مجری مطالعه و عضو تیم علمی واکسن «کوو ایران برکت» با بیان اینکه فازهای اول و دوم کارآزمایی بالینی واکسن «کوو ایران برکت» موفقیت‌آمیز بود و نتایج خوبی از آن به دست آمد، گفت: اکنون اطلاعات‌مان کافی است تا این واکسن وارد فرآیند واکسیناسیون عمومی شود. اگر واکسیناسیون را گسترش ندهیم موج پنجم بیماری را در اوایل تابستان خواهیم داشت. وی با اشاره به اینکه اکنون زمان تصمیم‌گیری سریع است، گفت: البته این موضوع به معنای عدم واردات نیست اما واکسن برکت هم آمادگی ورود به فرآیند واکسیناسیون عمومی را دارد. طبرسی افزود: ما نمی‌خواهیم وزارت بهداشت را تحت فشار بگذاریم، سازمان غذا و دارو بررسی کرده و اگر صلاح دانست مجوز را صادر می‌کند. نتایج به سازمان جهانی بهداشت هم ارائه می‌شود. مراحل مطالعه بسیار دقیق و شفاف طی شده و دقت بالایی داشته است. مجری مطالعه و عضو تیم علمی واکسن «کوو ایران برکت» درباره عارضه واکسن نیز اظهار کرد: خوشبختانه واکسن عارضه عمده‌ای چون مرگ و لخته ‌شدن خون نداشته؛ عوارض معمول چون تب و درد در محل تزریق و بدن گزارش شده که طبیعی است. واکسن ایمن است و امید است هر چه سریع‌تر بتوانیم فشار موج‌های بعدی بیماری را با واکسیناسیون گسترده عمومی بکاهیم.
همچنین سیدحامد حسینی، مجری مطالعات بالینی واکسن «کوو ایران برکت» نیز در این کنفرانس خبری با اعلام پایان تزریق واکسن به داوطلبان در ۲ شهر تهران و کرج گفت: تا امروز در فاز سوم، ۱۰ هزار و ۵۰۰ داوطلب در تهران و کرج وارد مطالعه بالینی واکسن شده‌اند و تزریق به ۹۵۰۰ داوطلب دیگر هم از ۲۰ خرداد در ۴ شهر مشهد، بوشهر، اصفهان و شیراز انجام خواهد شد. 
وی افزود: تعداد کل داوطلبانی که در این فاز مورد مطالعه قرار می‌گیرند ۲۰ هزار نفر است و بیش از ۵۰ درصد داوطلبان تا امروز وارد مطالعات شده‌اند. 
 
***
جان باختن198 نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به «کووید-19» 
با وجود جولان ویروس کرونا در کشور، آمار جان‌باختگان ناشی از این بیماری مدتی است زیر 200 نفر در یک شبانه‌روز گزارش می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد: طی شبانه‌روز گذشته ۱۹۸ نفر در کشور به دلیل ابتلا به کرونا جان باختند. از ظهر روز شنبه تا ظهر دیروز (۹‌خرداد ۱۴۰۰) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۸۷۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که هزار و ۱۵۴ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در این مدت زمان، ۱۹۸ بیمار «کووید-۱۹» نیز جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۷۹ هزار و ۹۳۹ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۲ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۵۲۸ نفر از بیماران هم بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴ هزار و ۲۱۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. گفتنی است در حال حاضر ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد بیماری کرونا قرار دارند. بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۳ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۱۴۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۵۱۵ هزار و ۹۰۸ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۴ میلیون و ۱۰ هزار و ۵۳ دوز رسیده است. 

Page Generated in 0/0052 sec