printlogo


کد خبر: 234108تاریخ: 1400/3/10 00:00
قالیباف خطاب به وزیر نیرو درباره قطع مکرر برق: می‌دانستید با گرمای زودرس و کمبود ۳ هزار مگاواتی برق مواجه هستیم و تجربه جدول توزیع هم وجود دارد، چرا غافلگیر شدید؟
انتقاد از ضعف مطلق مدیریت

گروه اقتصادی: با وجود فعالیت قریب به 12 میلیون شهروند ایرانی در بازار رمز ارزها و مصرف 2000 مگاوات برق برای استخراج آنها هنوز هیچ قانون و قاعده منسجمی در این رابطه توسط دولت طراحی نشده است.
به گزارش «وطن‌امروز»، دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل قطع مکرر برق میزبان رضا اردکانیان، وزیر نیرو بودند. اردکانیان در توضیح این اتفاق گفت: استخراج رمز ارزها اگر قانونی و با مجوز باشد، به معنای صادرات قانونی انرژی است که انجام می‌شود. وی ادامه داد: استخراج غیرقانونی رمزارزها یکی از عوامل افزایش میزان مصرف برق است، زیرا دستگاه‌هایی که باید در فضای باز بوده و مداوم خنک‌سازی شوند، به انبارهای متروکه، کارخانه‌های فرسوده و مکان‌های مسقف برده می‌شود که خنک‌سازی آنها نیازمند استفاده بیشتر از دستگاه‌های سرمایشی است که همین امر به مصرف بی‌رویه برق دامن می‌زند. وزیر نیرو از همکاری با نیروی انتظامی برای برخورد با این نوع استخراج‌کنندگان رمز ارز خبر داد و گفت: از تیر پارسال تا فروردین ۱۴۰۰ سیر کشف دستگاه‌های غیرقانونی رو به افزایش بوده، به گونه‌ای که فقط در فروردین ۲ هزار و ۶۶۱ مرکز شناسایی شده و ۱۷۵ هزار دستگاه نیز ضبط شده است که مشمول ترتیب‌های قانونی هستند. اردکانیان خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین گزارش مراجع جهانی، ۱۰درصد انرژی مصرفی تولید رمزارزها در جهان مربوط به ایران است و این یعنی حداقل ۲ هزار مگاوات صرف تولید رمزارز می‌شود، در حالی که مطابق مصوبه هیات وزیران آن تعدادی که مجوز گرفته‌اند ۳۲۱ مگاوات بیشتر نیست، لذا انتظار می‌رود بزودی در این باره تدابیری با هماهنگی‌ دستگاه‌های مربوط اندیشیده شود. 
در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر نیرو گفت: شما می‌دانستید با وجود گرمای زودرس با کمبود ۳هزار مگاواتی روبه‌رو هستیم و تجربه جدول توزیع هم وجود دارد، با این وجود چرا حدود ۲ هفته غافلگیر شدید و مردم در هیچ بخشی نه حوزه مسکونی، نه بخش صنعت و نه حوزه اداری از قطع شدن برق مطلع نبودند؟ این دیگر ضعف مطلق مدیریتی و برنامه‌ریزی است. 
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر نقدی وجود دارد در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت وزارت نیرو است، عنوان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، سرمایه‌گذاری در حوزه BOT و BOO بموقع اتفاق نیفتاده است. 
وی با بیان اینکه با وجود اطلاع از مشکلات در دولت و مجلس مدیریت را پذیرفته‌ایم و مسؤولیم کارها را پیش ببریم، ادامه داد: مجلس یازدهم در بودجه سال 1400 در حوزه توجه به سرمایه‌گذاری در وزارت نیرو اقدام بی‌سابقه‌ای در 40 سال گذشته انجام داد. هر چند می‌دانیم تصمیمات اتخاذ شده در بودجه به سرعت تاثیرگذاری ندارد اما توقع داریم پیگیری‌های لازم انجام شود. 
قالیباف با بیان اینکه در حال حاضر با رکود اقتصادی مواجه هستیم و بخش‌های مختلف صنعت تعطیل شده است، تصریح کرد: وضعیت حوزه انرژی مطلوب نیست و شروع به کار مجدد صنایع تعطیل شده به انرژی نیاز دارد. 
وی با اشاره به اینکه در مجلس اولویت‌ها مشخص شده اما شاهد سردرگمی در حوزه مدیریت وزارتخانه‌ها هستیم، ادامه داد: درباره تامین اقلام اساسی بین وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی شاهد سردرگمی هستیم. 
قالیباف با تاکید بر اینکه در زمینه رمزارزها بحث تولید و تبادل را داریم، عنوان کرد: در بخش تولید رمزارزها وزارت صنعت مسؤولیت دارد اما در حوزه تبادل اگر رمزارزها را ارز محسوب کنیم، بانک مرکزی و اگر دارایی دیجیتال محاسبه کنیم، وزارت اقتصاد مسؤول است. با توجه به مصرف انرژی برای استخراج رمزارزها وزارت نیرو نیز در این حوزه مسؤولیت دارد. 
قالیباف با تاکید بر اینکه در حال حاضر رمزارزها از درگاه‌های موجود به ریال تبدیل می‌شوند که بانک مرکزی ملزم به ورود در این حوزه است، عنوان کرد: سوال ما از دولت این است: چرا در محلی که 2 هزار مگاوات انرژی مصرف می‌شود و حجم ارزی و دارایی ریالی وجود دارد، لایحه نمی‌دهد؟ چرا دولت بخشنامه‌ای صادر نمی‌کند تا تکالیف وزارتخانه‌ها مشخص شود؟
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری به حق تذکر دادند که در موضوعات مهم توسط دولت لایحه ارائه شود؛ چرا در حوزه مهم رمزارزها لایحه‌ای ارائه نشده؟ افزود: مجلس نمی‌تواند در مقابل دولت در زمینه عدم تهیه لایحه درباره رمزارزها سکوت کند. 
وی با بیان اینکه دولت از پول بیت‌المال به دلیل تاخیر در تصمیم‌گیری در زمینه موسسات مالی و اعتباری 36 هزار میلیارد تومان پرداخت کرد اما کماکان بخشی از افراد حداقل پول خود را دریافت نکرده‌اند، گفت: دولت دوازدهم دولت‌های گذشته را نقد می‌کرد چرا وزارت تعاون به موسسات مالی و اعتباری مجوز داده است. 
قالیباف ادامه داد: به دلیل عدم تصمیم‌گیری دولت در زمینه رمزارزها دچار بحران هستیم. مجلس درباره رمزارزها طرحی را آماده کرده اما فکر می‌کنیم اولویت اول این است که دولت در این باره لایحه ارائه کند یا اینکه در طرح مجلس اظهارنظر کند. تداوم بلاتکلیفی موجود روز‌به‌روز مشکلات را بزرگ‌تر می‌کند. 
وی ادامه داد: وزارت نیرو معوقات بسیار زیادی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه تولید برق دارد که هر روز این افراد شکایت خود را به مجلس می‌آورند و وزیر نیرو باید سه‌شنبه هفته جاری در کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس حاضر شود. 
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آیا توقع داریم سرمایه‌گذاران در مقابل تاخیر در پرداخت مطالبات کماکان تولید انرژی کنند، ادامه داد: چندین پروژه در کشور وجود دارد که پس از 15 سال تنها 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به بهره‌برداری نرسیده‌اند. مجلس قانون را در لایحه بودجه سال 1400 به شکلی تنظیم کرده که مشکلات برداشته شوند. 
 
* فعالیت 12 میلیون ایرانی در بازار رمز ارزها
به طور کلی آمار رسمی و دقیقی از میزان فعالیت شهروندان ایرانی در بازار رمزارزها توسط دستگاه‌های رگولاتور مانند بانک مرکزی ارائه نشده است اما اتاق بازرگانی در یک گزارش پژوهشی برآورد کرده است 12 میلیون ایرانی هم اکنون درگیر این بازار هستند و بخشی از سرمایه خود را به این بازار وارد کرده‌اند. اینطور که پیداست این جمعیت فعال تنها مربوط به صرافی‌های داخلی فعال در این زمینه هستند و برآوردی از فعالیت ایرانی‌ها با صرافی‌های خارجی در دست نیست. از سوی دیگر محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اخیرا در اظهار نظری اعلام داشت میزان مبادلات ریالی برای خرید و فروش رمزارزها در کشور به صورت روزانه بین 3تا 5 میلیارد دلار است. 
با این توضیح می‌توان بازار سرمایه‌گذاری رمز ارزها را یکی از بازارهای رسمی سرمایه‌گذاری در ایران مانند مسکن، بورس و طلا دانست. با این وجود هیچ‌گونه قانون و قاعده مدونی در رابطه با خرید و فروش و مبادلات رمزارزی وجود ندارد. حتی صرافی‌های داخلی فعال در این زمینه هیچ‌گونه مجوزی در این رابطه ندارند. البته زمستان سال گذشته به یک‌باره شرکت شاپرک به عنوان بازوی اجرایی بانک مرکزی در زمینه پرداخت‌های آنلاین، در دستوری به شرکت‌های پرداخت‌یار اعلام کرد از ارائه خدمات به این صرافی‌های خودداری کنند‏؛ دستوری که هیچ‌گاه اجرایی نشد و ایضا دفتر رئیس‌جمهور چندی قبل به رئیس کل بانک مرکزی دستور داد از مسدودسازی درگاه‌های پرداخت این صرافی جلوگیری کند. 
بیم آن می‌رود به دلیل نبود قواعد درست در این زمینه و با توجه به سیل عظیم سرمایه‌ای که وارد این بازار شده است، در صورت تخلف، بحرانی مانند موسسات اعتباری به وقوع بپیوندد. 
البته آنچه امروز در کشور تبدیل به یک بحران شده، استفاده 2 هزار مگاواتی دستگاه‌های استخراج رمزارز است که به ادعای وزارت نیرو باعث قطعی برق شده است. باید توجه داشت در موضوع رمزارزها کشور نیازمند یک قانون جامع و کامل است و بدون آن باید منتظر اتفاقات بدتری به غیر از خاموشی‌های اخیر بود. 

Page Generated in 0/0068 sec