printlogo


کد خبر: 234130تاریخ: 1400/3/11 00:00
دور دنیا

تصویر جنجالی دیدار سفیر امارات با خاخام صهیونیست
انتشار عکس‌های دیدار سفیر امارات در تل‌آویو با خاخام صهیونیست با انتقاد فعالان فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در کشورهای عربی مواجه شد. دولت امارات که به گفته تحلیلگران رژیم صهیونیستی از نتایج جنگ غزه و پیروزی مقاومت خشمگین شده و در نامه‌ای به مقامات تل‌آویو این خشم خود را منعکس کرده است، در جدیدترین گام برای نزدیکی بیشتر به این رژیم، «محمد محمود آل‌خاجه» سفیر خود در سرزمین‌های اشغالی را به دیدار با «شالوم کوهن» خاخام رژیم صهیونیستی که از او به عنوان «رئیس شورای بزرگان تورات» نام برده می‌شود، فرستاد. حساب کاربری وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در توئیتر روز دوشنبه با اعلام خبر این دیدار، نوشت: ۲ طرف در این ملاقات درباره مسائل مختلف از جمله «توافق آبراهام» گفت‌وگو کردند. حساب توئیتری وزارت خارجه رژیم صهیونیستی همچنین با انتشار عکس‌های این دیدار، اضافه کرد که سفیر امارات از خاخام صهیونیست برای شرکت در افتتاح «مرکز ادیان سه‌گانه ابراهیمی» در ابوظبی دعوت به عمل آورد. 
***
مشاور امنیت ملی ترامپ: باید کودتا کنیم
«مایکل فلین» مشاور امنیت ملی دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، انجام کودتا علیه دولت این کشور را خواستار شد. به نوشته روزنامه «ایندیپندنت»، فلین در جلسه پرسش و پاسخ کنفرانس گروه «کیواِنان» در ایالت تگزاس گفت: «می‌خواهم بدانم چرا آنچه در میانمار انجام شد نمی‌تواند در اینجا اتفاق افتد؟». این ژنرال بازنشسته آمریکایی در میان فریاد تشویق افراد شرکت‌کننده در این کنفرانس، ادامه داد: «هیچ دلیلی ندارد. منظورم این است که باید اینجا هم اتفاق افتد». روز اول فوریه ۲۰۲۱ ارتش میانمار با برکناری و بازداشت کردن مقامات ارشد دولت منتخب این کشور به بهانه تقلب در انتخابات، یک سال وضعیت اضطراری اعلام کرد. وقوع کودتا در میانمار باعث اعتراضات گسترده در سراسر این کشور شد که همچنان ادامه دارد. در حالی ‌که سرکوب معترضان توسط نظامیان کودتاچی در میانمار همچنان ادامه دارد، «انجمن حمایت از زندانیان سیاسی میانمار» (AAPP) روز یکشنبه اعلام کرد از زمان شروع کودتا تا به امروز ۸۴۰ نفر در جریان اعتراضات کشته شده‌اند.
 اعضای فرقه راست‌گرای افراطی کیواِنان معتقدند در آمریکا یک دولت پشت‌ پرده وجود دارد که ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری خود در تلاش بود با آنها مبارزه کند. حامیان این فرضیه یکی از عوامل اصلی حمله به کنگره آمریکا در ششم ژانویه سال جاری میلادی بودند. 
***
چینی‌ها مجاز به داشتن فرزند سوم شدند
به گزارش رویترز، چین به عنوان یک تغییر بزرگ نسبت به شرایط فعلی محدودیت ۲ فرزندی در این کشور، دیروز (دوشنبه) اعلام کرد هر زوج اجازه داشتن 3 فرزند را خواهند داشت. این تغییر در جلسه دفتر سیاسی به ریاست شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین مورد تایید قرار گرفت. انتظارات درباره اصلاحات در سیاست‌های کنترل جمعیت پس از آن بالا رفت که طبق آخرین آمار، رشد جمعیت چین به پایین‌ترین میزان طی یک دهه اخیر رسیده است. بر اساس گزارش سرشماری سال 2020 جمعیت چین که روز سه‌شنبه هفته گذشته منتشر شد، این کشور در حال حاضر یک میلیارد و 410 میلیون نفر جمعیت دارد که نشان‌دهنده نرخ رشد 38/5 درصدی جمعیت در 10 سال اخیر (یا به طور متوسط 53/0 درصد در سال) است. یک دهه پیش از این در جریان سرشماری سال 2010 میلادی، جمعیت چین یک میلیارد و 340 میلیون نفر اعلام شده بود. اما عدد 38/5 درصد، کمترین نرخ رشد جمعیت در چین از زمان اجرای سیاست تک‌فرزندی در این کشور یعنی از اواخر دهه 70 میلادی محسوب می‌شود؛ چیزی که احتمالا باعث خواهد شد پکن برنامه‌هایش را برای ترغیب زوج‌ها به فرزندآوری تقویت کند. نرخ باروری 3/1 کودک برای هر زن در سال 2020 که هم‌رتبه با کشورهای مسنی مانند ژاپن و ایتالیا است، زنگ خطر را برای چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا به صدا درآورده است. این موضوع حتی در بین کارشناسان و نهادهای آکادمیک چین نیز مطرح و پیشنهادات مختلفی در این رابطه ارائه شده بود. به عنوان مثال یک استاد دانشگاه چینی به دولت این کشور پیشنهاد داد به هر خانواده‌ برای فرزندآوری و تولد هر فرزند یک میلیون یوآن (156 هزار دلار) پاداش در نظر بگیرد تا بدین وسیله از کاهش رشد جمعیت این کشور جلوگیری شود. 
***
انتقاد کره‌شمالی از آمریکا به خاطر افزایش برد موشک‌های کره‌جنوبی
کره‌شمالی با انتقاد از خاتمه پیمان اخیر بین ایالات‌متحده و کره‌جنوبی که محدودیت برد و وزن موشک‌های بالستیک کره‌جنوبی را لغو می‌کند، آن را «یادآوری جدی» رویکرد خصمانه واشنگتن نسبت به پیونگ یانگ خواند. «کی سی ان ای» خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی روز دوشنبه در مطلبی نوشت: این اقدام ایالات متحده نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و یادآور سیاست خصمانه ایالات متحده در برابر کره‌شمالی است. این انتقادات چند روز پس از نشست مشترک جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در واشنگتن مطرح شد که طی آن ۲ رئیس‌جمهور توافق کردند با استفاده از دیپلماسی برای حل‌و‌‌فصل بن‌بست هسته‌ای شبه‌جزیره کره و خاتمه محدودیت‌های موشکی کره‌جنوبی تلاش کنند. کره‌جنوبی برای نخستین‌بار در سال ۱۹۷۹ موافقت کرد در ازای اجازه استفاده از فناوری ایالات متحده، برد موشک‌های بالستیک خود را به ۱۸۰ کیلومتر، با حداکثر وزن ۵۰۰ کیلوگرم محدود کند. 

Page Generated in 0/0151 sec