printlogo


کد خبر: 234132تاریخ: 1400/3/11 00:00
اشتراک نظر بر سر حذف نتانیاهو از نخست‌وزیری، منجر به توافق احزاب کنست برای تشکیل کابینه ائتلافی شد
یک گام تا سقوط

گروه بین‌الملل: اعلام رسمی «نفتالی بنت» مبنی بر ائتلاف با «یائیر لاپید» برای تشکیل آنچه «اردوگاه تغییر» یا «کابینه وحدت» نامیده شده، آخرین امیدها را برای نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی کمرنگ کرد. هر چند بنیامین نتانیاهو پس از این اعلامیه در سخنانی از تلاش خود و حزبش برای برهم زدن این ائتلاف صحبت کرد اما رسانه‌های رژیم صهیونیستی تاسیس کابینه وحدت را در روز چهارشنبه دوم ژوئن حتمی دانسته‌اند. واقعیت این است که عقربه‌ها برای بنیامین نتانیاهو به شماره افتاده و نخست‌وزیری که 12 سال بر این مسند تکیه‌ زده بود، اکنون کمتر از یک روز فرصت دارد تا مانع از آن شود که به جای نشستن بر کرسی ریاست کابینه، بر صندلی متهم در دادگاه رسیدگی به اتهاماتش در زمینه فساد مالی بنشیند. در این بین اما نکته‌ای که از سوی عمده تحلیلگران و کارشناسان مسائل منطقه مورد توجه قرار گرفته، این است که صرف‌نظر از تحولات روز چهارشنبه، تشکیل کابینه تغییر یا ورود به انتخابات پنجم، آنچه مسلم است، شکاف و دودستگی عمیقی در فلسطین اشغالی و بدنه سیاسی و اجتماعی رژیم صهیونیستی ایجاد شده است؛ روندی که حتی ممکن است عمر کابینه جدید را کوتاه‌تر از آنچه تصور می‌شود کند. در کنار این، مساله تغییر کابینه از راست به چپ، تغییری در رویکرد کلی این رژیم به مساله فلسطین و حقوق فلسطینیان نخواهد داشت. چه اینکه شخص یائیر لاپید در جریان بمباران 12 روزه غزه، خواستار تشدید حملات شده بود و نفتالی بنت نیز از زمان ریاست بر حزب یامینا بارها بر این مساله تاکید کرده که این رژیم نباید زمین در اختیار فلسطینیان قرار دهد.  
 
* عبور از نتانیاهو
به گزارش «وطن‌امروز»، پس از آنکه «نفتالی بنت» رهبر حزب «یامینا» در سخنانی گفت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هیچ گزینه‌ای برای تشکیل کابینه جناح راستی ندارد، رسانه‌ها این اظهارات را به منزله نقطه پایانی بر دوره 12 ساله بنیامین نتانیاهو دانستند. این واکنش‌ها در حالی بود که تا عصر دوشنبه حزب «یش عتید» و یامینا رسما توافق ائتلافی امضا نکرده‌ بودند. روزنامه یدیعوت آحارآنوت نیز به وجود فشارهایی بر اعضای کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) از حزب یامینا درباره عدم پیوستن به چنین کابینه‌ای اشاره کرد. با این حال کانال 13 رژیم صهیونیستی به نقل از بنت نوشت: «نتانیاهو کابینه‌ای ندارد و این یک حقیقت است. بی‌بی (نتانیاهو) هر چیزی به غیر از تشکیل دولت را پیشنهاد داد».  بنت در سخنرانی خود گفت: «گزینه‌ها این است یا دور پنجم انتخابات از آوریل 2019 برگزار شود یا آنکه کابینه‌ای که با نام «اردوگاه تغییر» که شامل احزاب مخالف نتانیاهو است، تشکیل شود». رهبر حزب یامینا اعلام کرد وی در حال کار کردن با «یائیر لاپید» رهبر حزب «یش عتید» برای تشکیل کابینه وحدت است. وی گفت: برخی درباره دولت چپگرا صحبت می‌کنند و این یک دروغ است. یا به انتخابات پنجم می‌رویم یا دولت وحدت تشکیل می‌دهیم. حزب یامینا عصر یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد با پذیرش تشکیل کابینه ائتلافی از تلاش بنت «برای ممانعت از برگزاری پنجمین انتخابات» حمایت می‌کند. نتانیاهو در تلاش برای ممانعت از امکان تشکیل ائتلاف مخالفان، به «گیدئون سعر» رئیس حزب امید جدید پیشنهاد داد کابینه‌ چرخشی سه‌جانبه تشکیل دهند که ابتدا سعر به مدت ۱۸ ماه نخست‌وزیر باشد و بعد از آن خود نتانیاهو به مدت ۲ سال و سرانجام نوبت به نفتالی بنت برسد و او تنها ۶ ماه در این سمت باشد. سعر این پیشنهاد را رد و اعلام کرد توافقی در کار نیست و آنها خواستار جایگزین کردن نتانیاهو هستند. 
 
* حمله لفظی نتانیاهو به نفتالی بنت
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از سخنرانی نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای یامینا اعلام کرد بنت در حال گمراه کردن اسرائیلی‌هاست. بنیامین نتانیاهو که خود را رهبر احزاب راستگرا می‌داند، مدعی شد بنت در حال انجام کلاهبرداری قرن بوده و رهبر حزب راستگرای یامینا تنها به دنبال نخست‌وزیر شدن است. نتانیاهو در عین حال بار دیگر پیشنهاد خود را برای تشکیل کابینه مطرح کرد. نتانیاهو گفت: «بنت از کل تعهدات خود عقب‌نشینی کرده و به سوی تشکیل کابینه چپگرا حرکت کرده تا نخست‌وزیر آینده باشد». نتانیاهو با مطرح کردن این ادعا که تشکیل کابینه چپگرا در سرزمین‌های اشغالی تهدیدی برای اسرائیل به شمار می‌آید، گفت: «فکر کنید که اگر کابینه چپگرا تشکیل شود، چه اتفاقی در ایران و غزه و واشنگتن می‌افتد؟» وی مدعی شد: «اگر کابینه چپگرا تشکیل شود، بازدارندگی اسرائیل آسیب خواهد دید. نباید کابینه چپگرا تشکیل شود، چون [نتیجه تشکیل] این کابینه شکست و تسلیم شدن خواهد بود». 
 
* اختلاف بر سر پست‌های وزارتی در کابینه لاپید
در حالی که تحولات 3 روز گذشته حاکی از این است یائیر لاپید به احتمال زیاد فردا (چهارشنبه) کابینه خود را نهایی خواهد کرد، دیروز رسانه‌ها اعلام کردند مذاکرات میان احزاب فراکسیون تغییر رژیم صهیونیستی درباره تشکیل دولت جدید بدون حضور بنیامین نتانیاهو همچنان ادامه دارد. این در حالی است که مهلت تعیین شده برای رئیس حزب یش عتید (آینده‌ای هست) جهت تشکیل دولت رو به پایان است. کادر مذاکرات در احزاب فراکسیون تغییر، شامل احزاب یش عتید، یامینا، «تیکفا حداشا» و «آبی و سفید» تا صبح دوشنبه مشغول مذاکرات برای تشکیل دولت جدید بودند. رسانه‌های عبری‌زبان اعلام کردند همچنان اختلافاتی میان احزاب فراکسیون تغییر درباره ساختار و پست‌های وزارتی وجود دارد. اختلاف دیگر درباره کمیته تعیین قضات است. این در حالی است که چهارشنبه مهلت تعیین شده برای لاپید جهت تشکیل دولت به پایان می‌رسد و این احزاب باید تا قبل از آن به توافق برسند. 
 
آیا نتانیاهو می‌تواند ائتلاف را برهم بزند؟
برای تشکیل دولت بدون حزب لیکود (حزب حامی نتانیاهو) باید طیف وسیعی از احزاب از راست افراطی تا چپ افراطی با هم ائتلاف کنند که تنها نقطه اشتراک‌شان کنار زدن نتانیاهو است. علاوه بر این، آنها به رای نمایندگان عرب کنست نیاز دارند که با سیاست‌های بنت برای ضمیمه کردن بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک اراضی اشغالی موافق نیستند، چه اینکه بنت بارها در سخنان خود بر «عدم بازگرداندن زمین به فلسطینیان» تاکید کرده است. پارلمان رژیم صهیونیستی ۱۲۰ کرسی دارد و ائتلاف حزبی که بتواند ۶۱ کرسی را به دست آورد، شانس نخست تشکیل کابینه است. جریان راستگرا در انتخابات آوریل توانست 54 کرسی کسب کند و احزاب مخالف 57 کرسی را در اختیار دارند. نکته قابل توجه اینکه نقش حزب یامینا به ریاست بنت در این انتخابات بیشتر برای جریان راست مهم است و مخالفان نتانیاهو نیز نیازمند رای اعضای عرب کنست هستند. روز گذشته «امیخای شیکلی»، از اعضای 7 نفره یامینا در نشست خبری این حزب برای ائتلاف با یائیر لاپید حاضر نبود. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد «نیر اورباخ» عضو دیگر حزب نیز در حال بررسی استعفا از کنست است تا از «اردوگاه تغییر» حمایت نکند. این رویداد در حالی است که منابع خبری عبری از آخرین تلاش‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از تشکیل دولت توسط اردوگاه چپ پرده برداشتند. روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارانوت نوشت، حزب لیکود به تلاشش تا آخرین لحظه برای جلوگیری از تشکیل دولت توسط نفتالی بنت با یائیر لاپید، ادامه داد. وی از سیاستمداران «ملی‌گرا» که به گفت‌وگوهای ائتلاف پیوسته‌اند خواست از تشکیل دولت چپگرا اجتناب کنند، زیرا چنین دولتی در نهایت شکست خورده و تسلیم می‌شود. او در پایان احتمال اینکه خودش دوباره دولت تشکیل دهد را منتفی ندانست. 
 
* شانس بقا برای کابینه جدید رژیم صهیونیستی چقدر است؟
ائتلاف بنت و لاپید تشکلی بسیار ناهمگون و متشکل از ایدئولوژی‌ها و تفکرات ضد و نقیض است و تنها وجه مشترک آنها خصومت با نتانیاهو و حذف وی است. از این جهت، به احتمال زیاد در صورت تشکیل دولت و حذف بی‌بی، دولتی شکننده و ناپایدار خواهند داشت و شانس دوام آن با اما و اگر همراه است. در صورت توافق ائتلافی یامینا با یش عتید، اردوگاه تغییر به ۵۷ کرسی کنست دست می‌یابد و حمایت خارج از ائتلاف از سوی لیست یکپارچه عربی برای دستیابی به ۶۱ کرسی هموار خواهد شد و این یعنی اکثریت مطلوب برای تشکیل دولت حاصل می‌شود اما این احتمال وجود دارد که اعتراضات و اختلافات احتمالی بین اعضای یامینا و امید نو در ادامه عمر بقای کابینه را کاهش دهد. علاوه بر این نباید از اختلاف نظر جدی حزب یامینا و شخص بنت با اعراب حاضر در کنست چشم‌پوشی کرد. به هر حال در صورت نهایی شدن این توافق، ابتدا نفتالی بنت به مدت ۲ سال نخست‌وزیر خواهد شد و بعد از آن لاپید تا پایان دوره ۴ ساله این پست را در اختیار می‌گیرد و این به معنای پایان ۱۲ سال حضور بنیامین نتانیاهو در قدرت است. اراضی اشغالی طی ۲ سال گذشته شاهد برگزاری ۴ دور انتخابات بوده اما به دلیل عدم توافق برای تشکیل دولت تاکنون این بن‌بست سیاسی ادامه داشته است.

Page Generated in 0/0163 sec