printlogo


کد خبر: 234150تاریخ: 1400/3/11 00:00
وزیر بهداشت از آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا با واکسن ایرانی از هفته آینده در کشور خبر داد
شتاب سلامتی
عضو تیم واکسن «کوو‌ایران برکت» در گفت‌و‌گو با «وطن امروز»: واکسن برکت کاملا ایرانی و دارای ایمنی بالایی است

گروه اجتماعی: وزیر بهداشت دیروز از آغاز واکسیناسیون عمومی علیه کرونا با واکسن ایرانی، از هفته آینده خبر داد. به گزارش «وطن‌امروز»، بالاخره تلاش شبانه‌روزی دانشمندان ایرانی برای تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا به بار نشست، طوری که نتایج فازهای مطالعه بالینی واکسن «کوو ایران برکت» چندی پیش به وزارت بهداشت ارسال شد تا با تایید نهایی این وزارتخانه اجازه واکسیناسیون عمومی با چنین واکسنی در کشور داده شود. علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت نیز دیروز در توئیتی از قرار گرفتن واکسن «کوو ایران برکت» در آستانه دریافت مجوز برای مصرف عمومی خبر داد؛ واکسنی که حاصل یک سال زحمت بی‌وقفه نخبگان و دانشمندان ایرانی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، به عنوان نخستین واکسن تولیدشده 100 درصد ملی است. یکشنبه هفته جاری نیز گروه متخصصان و مجریان طرح تولید واکسن «کوو ایران برکت» از موفقیت‌آمیز بودن مرحله سوم آزمایش این واکسن ایرانی کرونا خبر داده و تاکید کردند درخواست مصرف اورژانسی واکسن «کوو ایران برکت» به وزارت بهداشت تقدیم شده است. از طرفی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از تولید بیش از ۵۰ میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا «کوو ایران برکت» تا پایان شهریور ۱۴۰۰ خبر داد. حجت نیکی‌ملکی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «ظرفیت ماهانه تولید واکسن هم به ۲۰ میلیون دوز خواهد رسید». خبر واکسیناسیون عمومی از هفته آینده با واکسن ایرانی کرونا توسط وزیر بهداشت در حالی اعلام شده است که شرکت‌های داخلی واکسن‌ساز دیگر نیز در حال گذراندن مطالعات بالینی هستند و تاکنون نتایج مثبتی را به دست آورده‌اند؛ از جمله شرکت واکسن‌سازی انستیتو پاستور که نتایج فازهای مطالعاتی بالینی واکسن کرونا را به وزارت بهداشت ارائه کرده است. در این میان پیام طبرسی، مجری مطالعه و عضو تیم علمی واکسن «کوو ایران برکت» درباره خبر واکسیناسیون عمومی از هفته آینده با واکسن ایرانی به «وطن‌امروز» گفت: این خبر، خبری خوب و بسیار خوشحال‌کننده است که واکسیناسیون عمومی با واکسن ساخت ایران انجام شود. وی افزود: از آنجا که وزیر بهداشت نام ۲ واکسن ایران «کوو ایران برکت» و واکسن مجموعه انستیتو پاستور را که مطالعات فاز دوم کارآزمایی بالینی آنها تایید شده است و فاز سوم آنها نیز بخوبی پیش می‌رود، برای واکسیناسیون عمومی آورده است، بنابراین واکسن «کوو ایران برکت» نخستین واکسن کاملا ایرانی است که قرار است مورد استفاده عمومی قرار گیرد. طبرسی در ادامه اضافه کرد: واکسن «کوو ایران برکت» واکسنی کاملا ایمن و دارای استانداردهای خاص است و امیدواریم هر چه سریع‌تر با واکسیناسیون عمومی بتوانیم فشار موج کرونا را در کشور کاهش دهیم.
 
* آغاز واکسیناسیون کرونا با واکسن ایرانی از هفته آینده
وزیر بهداشت دیروز در ستاد کرونای استان گیلان از آغاز واکسیناسیون کرونا با واکسن ایرانی و در مرحله اول به صورت داوطلبانه (به دلیل رعایت برخی پروتکل‌ها)، از هفته آینده خبر داد. دکتر سعید نمکی درباره توانمندی کشور در تولید واکسن داخلی گفت: اتفاق خوبی که به آن افتخار می‌کنیم بحث تولید کیفی واکسن در ایران به دست نخبگان و دانشمندان ایرانی است. 
وی گفت: دیشب تا ساعت 5/2 آخرین گزارشات واکسن را مطالعه می‌کردم. در بحث واکسن بیش از ۳۰۰۰ صفحه مکاتبه با دنیا دارم. خیلی از کشورها خواستند برخی فازهای مطالعاتی را برای تست به ایران بیاورند که اجازه ندادم. مردم ایران اگر فقیر هم باشند، حقیر نیستند؛ این ملت سرافرازتر از آن است که برای اینکه پول واکسن ندهد تست آزمایشگاهی رویش انجام شود. وزیر بهداشت ادامه داد: در روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا همکارانم را صدا کردم و گفتم این مملکت بزرگ است، ما از سال ۱۲۹۹ انستیتو پاستور را داشتیم و از سال ۱۳۰۳ انستیتو رازی را داشتیم، برای چه نباید خودمان واکسن «کووید-۱۹» بسازیم؟ هر ایرانی که در خارج از کشور هم زندگی می‌کند آنتی‌بادی واکسن مؤسسه انستیتو رازی و پاستور در بدنش می‌چرخد. من ۳۰ سال پیش مسؤول بهداشت بودم و افتخارم این بود که ما واکسن‌ساز هستیم. خدا رحمت کند، شهید فخری‌زاده را صدا کردم، انستیتو پاستور و مجموعه برکت و... را صدا کردم و کار را شروع کردیم. رمدسیویری که باید از بیرون با التماس وارد می‌کردیم را خودمان با قیمت یک بیستم ساختیم و این هم یک افتخار است. نمکی ادامه داد: خوشبختانه مطالعات فاز دوم واکسن کرونا در مجموعه انستیتو پاستور کشور، همچنین مجموعه برکت کاملا تایید شد و فاز سوم دارد بخوبی پیش می‌رود. وی افزود: قرارمان این بود اگر این واکسن‌ها فاز یک و ۲ انسانی را بخوبی پاس و فاز ۳ را شروع کنند و مقداری پیش‌رویم، مانند همان کاری که کشورهای چین، روسیه، آمریکا، انگلیس و هند انجام دادند که فاز ۳ را برای مطالعات بالینی بردند در کشورهایی مثل امارات و...، چرا ما این کار را برای واکسن خودمان در کشور خودمان انجام ندهیم. وی گفت: بنابراین همان‌طور که قول داده بودم در خردادماه و پایان بهار واکسن ایرانی روی میز است و برای تزریق به مردم آماده است، ان‌شاءالله این کار را تا هفته دیگر آغاز خواهیم کرد اما برای رعایت برخی پروتکل‌ها این کار را داوطلبانه خواهیم کرد و خودم و همکارانم داوطلب این اقدام هستیم. وزیر بهداشت گفت: امروز سالم‌ترین و بی‌ضررترین واکسن بومی را در اختیار داریم؛ چه واکسن پاستور که با انتقال دانش فنی است و چه واکسن برکت و... بنابراین توانستیم در کمتر از یک سال به مجموعه‌های با عظمت واکسن‌ساز دنیا بپیوندیم و راه ۲۰ ساله را یک‌ساله طی کنیم؛ همانطور که رمدسیویر را ۶۰ روزه در کشور ساختیم. وی گفت: خوشبختانه واکسیناسیون علیه «کووید-19» در کشور بخوبی پیش می‌رود و ان‌شاءا‌لله تا پایان خردادماه گروه‌های هدف شامل جمعیت بالای ۶۰ سال و بیماران صعب‌العلاج و خاص را واکسینه می‌کنیم. ۸۵ درصد مرگ‌های ما در این افراد است که با واکسینه شدن آنها حداقل از ۸۰ درصد مرگ‌ها جلوگیری خواهیم کرد و سپس با ترکیب واکسن ایرانی و وارداتی وارد فاز واکسیناسیون سایر گروه‌ها می‌شویم. 
 
* قدرت تغییر واکسن در برابر جهش‌های ویروس
واکسن ساخت مشترک ایران- کوبا ایمنی‌زایی خود را در برابر جهش‌های ویروس کرونا حفظ می‌کند. مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا گفت: همزمان با انجام مطالعه، کار تولید واکسن در انستیتوی پاستور ایران آغاز شده است و توسعه زیرساخت‌ها در دست اقدام است. دکتر احسان مصطفوی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: کارآزمایی بالینی واکسن تولید مشترک انستیتو فینلای کوبا با مشارکت انستیتو پاستور ایران در ۲ کشور ایران و کوبا در حال انجام است و قرار است پس از مشخص شدن نتایج مطالعات به طور مشترک در هر ۲ کشور تولید و مورد عرضه عمومی قرار گیرد. 
وی گفت: این واکسن فاز یک و ۲ کارآزمایی بالینی را در کشور کوبا طی کرد و فاز سوم آن نیز از ششم اردیبهشت‌ماه در شهر اصفهان ایران آغاز شد و متعاقبا در ۷ شهر دیگر نیز تزریق واکسن آغاز شد. وی افزود: ۲۴ هزار نفر از جمعیت ۱۸ تا ۸۰ سال در این مطالعه وارد شدند و در یک بازه زمانی ۴ هفته‌ای واکسیناسیون در شهرهای هدف انجام شد. از چهارم خردادماه نیز تزریق دوم واکسن مجددا در شهر اصفهان آغاز شد و متعاقب آن در شهرهای زنجان و همدان نیز در چند روز گذشته بیش از ۱۰۰۰ نفر از هموطنان تحت تزریق واکسن قرار گرفتند. این اپیدمیولوژیست ادامه داد: خوشبختانه تاکنون به جز از افراد معدودی، نیاز به درمان دارویی خاصی متعاقب تزریق واکسن نداشتند و تا به حال مشخص شده که این واکسن کم‌خطر محسوب می‌شود و در عین حال متعاقب پایان تزریق دوم واکسن، پیگیری داوطلبانی که به مطالعه وارد شدند، انجام می‌شود و اثربخشی واکسن به عنوان هدف اصلی در این فاز از مطالعه مورد سنجش قرار خواهد گرفت. وی درباره زمان ارسال نتایج مطالعات کارآزمایی بالینی فاز سوم به سازمان غذا و دارو، تصریح کرد: بعد از اتمام تزریق دوز دوم واکسن و زمانی که نتایج اثربخشی واکسن مشخص شد، نتایج به سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود تا تاییدیه لازم برای واکسیناسیون عمومی را اخذ کند. وی افزود: مطالعاتی که در کشور کوبا انجام شده است نشان می‌دهد این واکسن ایمنی‌زایی خود را در برابر جهش‌های شایع همچنان حفظ می‌کند و در عین حال این پتانسیل در واکسن وجود دارد که اگر جهش‌های تاثیرگذاری از ویروس شناخته شود که در ایمنی‌زایی واکسن تاثیر داشته باشد، بتواند در زمانی نسبتا کوتاه تغییراتی داشته باشد تا در برابر جهش‌های جدید نیز پاسخگو باشد.
***
    همه جمعیت هدف تا پایان سال واکسینه می‌شوند  
همه گروه‌های خطر‌پذیر جامعه در تابستان واکسینه می‌شوند. رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تا قبل از پایان سال همه جمعیت هدف واکسینه خواهند شد. محمدرضا شانه‌ساز اظهار کرد: تابستان جهشی در تولید و عرضه واکسن‌های ایرانی خواهیم داشت، به این معنی که تقریبا همه گروه‌های خطرپذیر جامعه در تابستان واکسینه خواهند شد که این افتخار بزرگی محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه بزودی واکسن‌های ایرانی در کشور عرضه خواهد شد، افزود: افتخار ما این است که واکسیناسیون را با واکسن‌های داخلی خود پیگیری خواهیم کرد، البته به این معنی نیست که از واکسن‌های خارجی استفاده نخواهیم کرد، بلکه از آنها برای افزایش سرعت واکسیناسیون بهره خواهیم برد. معاون وزارت بهداشت با بیان اینکه اکنون بین کشورهای دنیا رقابت بزرگی برای خرید واکسن وجود دارد، گفت: در حوزه داروی وارداتی و واکسن، هنگام انتقال ارز، انواع و اقسام سخت‌گیری‌ها و شیطنت‌ها با بهانه تحریم صورت می‌گیرد و اجازه نمی‌دهند واکسن و داروی مورد نیاز مردم را براحتی وارد کشور کنیم، همین‌طور در تهیه محیط کشت و مواد مورد نیاز برای تهیه واکسن و تجهیزات مرتبط که کشورهای بسیار محدودی تولیدکننده آنها هستند نیز نقل و انتقال پول بسیار با دشواری همراه است. 

Page Generated in 0/0070 sec