printlogo


کد خبر: 234164تاریخ: 1400/3/11 00:00
تئوریسین صهیونیست برجسته مسائل خاورمیانه در هاآرتص اعتراف کرد
ضعف حیاتی اسرائیل در مقابل محور مقاومت ایران!

روزنامه هاآرتص روز گذشته در مقاله‌ای با عنوان بی‌سابقه «ضعف حیاتی اسرائیل در مقابل محور مقاومت ایران» دست به اعترافاتی بنیادین درباره ماهیت راهبرد جنگی رژیم صهیونیستی علیه ایران و کشورهای مسلمان منطقه زد. 
دکتر خیل مورسیانو، تئوریسین اسرائیلی برجسته سیاست بین‌الملل و مسائل خاورمیانه از مؤسسه «اس و پ» برلین در این مقاله به بررسی آخرین دور از برخورد اسرائیل با محور مقاومت در جریان جنگ 12 روزه پرداخته و به آن از منظر چشم‌انداز جنگ‌طلبانه رژیم صهیونیستی نگریسته است. بر این مبنا، مورسیانو به نقد دکترین ارتش عبری یعنی تسلسل «جنگی میان جنگ‌ها» در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران و متحدان منطقه‌ای‌اش بویژه حماس و حزب‌الله می‌پردازد و چنین نتیجه می‌گیرد: با هر دوری از جنگ، موضع راهبردی اسرائیل بیشتر تحلیل می‌رود. او بر این مبنا برای نخستین‌بار در یک رسانه اسرائیلی به عبارت «محور مقاومت ایران» در مقابل غرب و رژیم صهیونیستی اعتبار می‌بخشد. 
از نگاه تحلیلگر ‌ها‌آرتص، طی دهه اخیر دکترین «جنگی میان جنگ‌ها» تبدیل به یک راهبرد کلیدی ملی برای رژیم صهیونیستی شده به طوری که این کارزار نظامی همیشه باز، گزینه‌ای مناسب برای هر گونه ابتکار عمل دیپلماتیک در مواجهه اسرائیل و فلسطین پدید آورده است. با این حال آخرین دور تنش‌ها بین این رژیم و حماس، نشان داد در فقدان چارچوب دیپلماتیک، راهبرد نظامی اسرائیل از این پس به طور عمده دچار محدودیت در شکل‌دهی واقعیات پایدار برای ادامه بقای اسرائیل است.

Page Generated in 0/0065 sec