printlogo


کد خبر: 234193تاریخ: 1400/3/12 00:00
رئیس شورای شهر تهران مدعی شد پایتخت با یک‌سوم هزینه دوره قبل مدیریت شده در حالی که آمارها حکایتی دیگر دارد
خدمات اندک با وجود رشد 25 درصدی بودجه

روز گذشته محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در دویست‌و‌نود‌و‌نهمین جلسه شورا اعلام کرد: با وجود تخریب‌ها و فضا‌سازی‌های منفی در رسانه ملی، رسانه‌های رسمی و ارتش سایبری، عملکرد مدیریت شهری در دوره پنجم قابل دفاع بوده است و توانسته‌ایم شهر تهران را با یک‌سوم هزینه سابق اداره کنیم.
به گزارش «وطن امروز»، این سخنان رئیس شورای شهر تهران درباره عملکرد به زعم خود قابل دفاع مدیریت شهری در حالی است که کارشناسان تاکید دارند وقتی در شهر اقدامی صورت نمی‌گیرد یقینا هزینه‌ها نیز کاهش خواهد یافت. البته شهروندان تهرانی نیز از خدمات‌رسانی مدیریت شهری رضایت چندانی ندارند، چرا که آنها خدمات درخور توجهی در این دوره از مدیریت شهرداری و شورای شهر مشاهده نکرده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده در سامانه جامع مصوبات شورای شهر تهران، بودجه سال‌های 92 تا 95 شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه به ترتیب 10 هزار و 400 میلیارد، 15 هزار میلیارد، 17 هزار میلیارد و حدود 18 هزار میلیارد تومان بوده است که مجموع این ارقام بیش از 60 هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که بر اساس آمار موجود در همین سامانه، بودجه  سال‌های 96 تا 1399 شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه به ترتیب 17 هزار و 900 میلیارد، 17 هزار میلیارد، 18 هزار میلیارد و 35 هزار میلیارد تومان بوده است که مجموع این ارقام بیش از  88 هزار میلیارد تومان است. مقایسه آماری بودجه مصوب 4 ساله دوره چهارم مدیریت شهری با دوره 4 ساله مدیریت شهری پنجم نشان‌دهنده افزایش 28 هزار میلیاردی بودجه در شهر تهران است. در حالی بودجه در دوره پنجم مدیریت شهری رشد قابل توجهی داشته که در دوره چهارم پروژه‌های خرد و کلان بسیاری در سطح شهر تهران به اجرا درآمد و بخشی از این پروژه‌ها در مقیاس ملی بود اما مدیریت پنجم شهری با وجود رشد 25 درصدی بودجه نتوانست در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های شهری دستاورد چشمگیری داشته باشد. حال سوال اینجاست: چگونه می‌توان باور کرد که با وجود افزایش بودجه شهری هیچ اقدام موثری در حوزه عمران شهری صورت نگرفته و از طرفی این ادعا مطرح می‌شود که با یک‌سوم بودجه توانسته‌ایم شهر را اداره کنیم. با وجود افزایش بودجه در 4 سال گذشته، مدیریت شهری پنجم نتوانست اقدام قابل توجهی را به نام خود ثبت کند؟ 
از سوی دیگر ارقام اختصاص‌یافته در کدام بخش مصرف شده‌اند که خروجی‌ای از آن در برابر دید عموم قرار نگرفت. این در حالی است که شورای چهارم با وجود بودجه کمتر، اقدامات عمرانی بیشتری را به یادگار گذاشته است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در ادامه ادعاهای خود، شفافیت، تکثر فرهنگی و اجتماعی، عدم قانون‌فروشی و شهر‌فروشی و صیانت از باغات و محیط‌زیست، مناسب‌سازی شهری و ادامه ساخت زیر‌ساخت‌های حمل‌و‌نقل عمومی را از دستاوردهای غیرقابل انکار دوره مدیریت پنجم شهری دانسته است. هاشمی در حالی این لیست از کارکردها را بخش مهمی از پرونده مثبت مدیریت شهری این دوره معرفی می‌کند که حتی مردم عادی که فقط یکبار گذرشان برای دریافت پروانه ساخت به شهرداری افتاده است با رقم‌های سرسام‌آور در این بخش رو‌به‌رو شده‌اند و عملا بخش عمده‌ای از عدم اقبال عمومی به ساخت‌و‌ساز و پوست انداختن املاک در شهر به گردن گرانی هزینه‌های کسب پروانه است. 
در همین زمینه حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت: هم‌اکنون شاهد رکود ساخت‌وساز در شهر هستیم و مشکلاتی را در زمینه مظاهر تمدنی در شهر می‌بینیم. مظاهر تمدنی احیا نشده و هیچ دستاورد قابل ارائه‌ای در این زمینه وجود ندارد. همین موضوعات می‌تواند معیار قضاوت مردم باشد. مردم می پرسند مدیریت شهری کنونی چه دستاوردهایی را به ما ارائه کرده و یقینا پاسخ، صرفا دستان خالی مدیریت شهری در این بخش است. وی با بیان اینکه نمی‌توان با شعار صرف «شهرنفروشی» شهر را مدیریت کرد، به هزینه‌های سرسام‌آور عوارض ساخت‌و‌ساز در شهر تهران اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون برای آن دسته از مردمی که می‌خواهند به صورت قانونی در شهر ساخت‌و‌ساز داشته باشند، مشکلات بسیاری ایجاد شده و دیگر آن روند قبل را که زمینه‌ساز سهولت در دریافت مجوزها بود شاهد نیستیم. مردم هم‌اکنون جان به لب شده‌اند و گلایه‌مند هستند، چرا که مسائل عادی خود در شهر را نیز دیگر نمی‌توانند انجام دهند و باید برای انجام امور خود هزینه‌های گزافی بپردازند. همچنین در حالی مناسب‌سازی شهر یکی از موفقیت‌های مدیریت شهری اعلام می‌شود که به گفته پرویز سروری، عضو سابق شورای شهر تهران، این دوره از مدیریت شهری جز اجرای چند زیرگذر و آسفالت چند خیابان، پروژه خاص دیگری را به اجرا نگذاشته است. محسن هاشمی در ادامه دویست‌و‌نود‌و‌‌نهمین جلسه شورا گفت: در آستانه ششمین دوره انتخابات شورای شهر قرار داریم و متاسفانه انتخابات شوراها، تحت‌الشعاع حواشی انتخابات ریاست‌جمهوری قرار گرفته است. پس از تعطیلات، فهرست نهایی کاندیداهای شورای شهر اعلام می‌شود و امیدواریم تعداد دیگری از کاندیداها که تاکنون صلاحیت آنها در انتخابات تایید نشده، توسط هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها مورد تایید قرار بگیرند. ادعای داشتن یک مدیریت موفق شهری در دوره پنجم در حالی از سوی مدیران شهری در حال القا شدن است که حتی یک ابرپروژه در این دوره از عمر مدیریت شهری به انجام نرسید و حتی در اجرای پروژه‌های مینیاتوری و کوچک‌مقیاس، شورای شهر و شهرداری کارنامه موفقی از خود به ثبت نرسانده‌اند. 
***
کرونا هزینه زیادی را به مدیریت شهری تحمیل کرد
زهرا نژاد‌بهرام، عضو هیات‌رئیسه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» ضمن دفاع از عملکرد ۴ ساله مدیریت شهری دوره پنجم گفت: هزینه نگهداشت شهر و تکمیل پروژه‌های مهمی چون زیرگذر نیایش در این دوره قابل توجه بوده و پروژه‌های مردم‌محور زیادی نیز در سطح شهر انجام شده است. وی به هزینه‌های بالای اجرای پروژه‌های عمرانی همچون ساخت 40 کیلومتر خط مترو و خرید 500 دستگاه اتوبوس شهری در این دوره اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینها پروژه‌های نیمه‌کاره زیادی از دوره چهارم تکمیل و بازسازی شده که افتتاح 20 ایستگاه مترو نمونه‌ای از این اقدامات است. وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود بیشتر پروژه‌های بزرگ مانند ایستگاه‌های مترو در دوره قبل بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در این دوره صرفا کار افتتاح انجام شده است، گفت: اینگونه نیست، چرا که در برخی ایستگاه‌ها فقط تونل آماده‌سازی شده بوده و از هیچ گونه تجهیزاتی برخوردار نبود و در این دوره اقدامات لازم برای تامین تجهیزات برای افتتاح خطوط مترو و ایستگاه‌ها انجام شد که همین موضوع هزینه زیادی به همراه داشت. عضو شورای شهر تهران در پاسخ به دیگر سوال «وطن‌امروز» که چه نمره‌ای را به عملکرد ۴ ساله مدیریت شهری دوره پنجم می‌دهید، گفت: در این دوره تمام توان برای خدمات‌رسانی به مردم به کار گرفته شد و به نظر می‌رسد نمره قابل قبولی را در این زمینه به دست آورده‌ایم. نژاد‌بهرام با اشاره به صحبت‌های دیروز رئیس شورای شهر مبنی بر اینکه شهر را با یک‌سوم هزینه نسبت به دوره قبل مدیریت کردیم، گفت: منظور آقای هاشمی قیمت‌های ثابت بوده است که البته با تورم موجود به نظر می‌رسد صحبت ایشان صحیح باشد. وی افزود: بخش عمده‌ای از هزینه‌های مدیریت شهری صرف مدیریت بحران جهانی شیوع بیماری کرونا در کلانشهر تهران شد تا از این طریق از گسترش این ویروس در شهر جلوگیری به عمل آید.

Page Generated in 0/0060 sec