printlogo


کد خبر: 234209تاریخ: 1400/3/12 00:00
رئیسی با تشریح برنامه خود برای مبارزه با قاچاق:
دولت مردمی فساد را برنمی‌تابد
* جلیلی: با تجربه 8 سال کار میدانی برنامه «جهش ایران» را تهیه کردیم * قاضی‌زاده: برای خرید صنایع ایرانی اعتبار می‌دهیم * رضایی: یارانه 450 هزار تومانی را 3 ماه پس از استقرار در دولت پرداخت می‌کنم * زاکانی: با مذاکره مخالف نیستم با مفت‌فروشی مخالفم

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در حاشیه ضبط گفت‌وگو با دوربین شبکه یک سیما به تشریح برنامه‌های دولت خود از جمله مقابله با قاچاق و واردات بی‌رویه پرداخت.
به گزارش «وطن امروز»، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: باید با قاچاق بویژه قاچاق سازمان‌یافته برخورد کرد اما اگر مشکل صرفا با برخوردهای پلیسی و قضایی حل می‌شد تاکنون باید قاچاق ریشه‌کن می‌شد. وی افزود: تاکنون با قاچاق کم برخورد نکرده‌ایم و در قوه‌قضائیه بیشترین دادگاه‌ها مربوط به برخورد با قاچاق کالاست ولی باید حتماً ریشه قاچاق در دولت خشکانده شود. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: باید در نظام پولی و مالی کشور تجدیدنظر شود تا قاچاق کالا برای قاچاقچی صرف نکند‌. رئیسی تصریح کرد: برای جلوگیری از قاچاق باید پول ارز حاصل از صادرات وارد چرخه تولید شده و تولید را رونق دهد اما هدایت این پول‌ها به سوی دلالی، قاچاق سازمان‌یافته را شکل می‌دهد. 
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: یکی از کارهای دولت مردمی، نظارت بر ارز حاصل از صادرات است تا به این وضعیت دچار نشویم که دولت چندی قبل اعلام کرد برخی صادرکنندگان پول‌های حاصل از صادرات را برنگردانده‌اند. رئیسی افزود: تصاحب‌کنندگان این پول‌ها خیلی وقت است پول‌‌ها‌ را‌ برنگردانده‌اند اما سوال این است: چرا‌ هیچ‌کس بلافاصله موضوع را پیگیری نکرده که علت برنگرداندن‌ این پول‌ها چه بوده و اصلاً در کجا صرف شده ‌است؟ رئیسی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که دولت آینده برای اصلاح این روند انجام می‌دهد، پیوند سامانه‌های الکترونیک بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سازمان بنادر و کشتیرانی و گمرکات برای نظارت برخط بر کل روند تبادلات پولی و کالایی کشور است.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: مردم یک روز می‌شنوند که کالا در گمرک دپو شده و یک روز اعلام می‌شود ارز حاصل از صادرات برنگشته و برای‌شان‌ سوال است که مگر کشور سامان ندارد هر روز یک مسأله عجیب و غیرقابل باور مطرح می‌شود؟ رئیسی گفت: با نظارت دقیق بر زنجیره تامین، تولید، توزیع و مصرف کالا، قاچاق به طور جدی کاهش می‌یابد و دولت آینده این مسأله را با جدیت دنبال می‌کند.
وی از پایان دادن به فساد و رانت در کشور به عنوان دومین اقدام فوری یاد کرد که از روز نخست استقرار دولتش پیگیری می‌کند. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: از نخستین روز کاری دولت مردمی، اصلاح و حذف تمام سازوکارها‌ و بسترهای فسادزا و رانت‌آفرین آغاز می‌شود. وی تأکید کرد: همه کسانی که می‌خواهند با دولت مردمی کار کنند بدانند این دولت، دولتی ضدفساد است. رئیسی تأکید کرد: مهم‌ترین راه پیشگیری از فساد فعال کردن سامانه‌های الکترونیک و شفاف‌سازی فرآیندها و عملکردهاست. 
وی با بیان اینکه امروز دنیا به سمت دولت هوشمند حرکت می‌کند اما ما هنوز دولت الکترونیک را محقق نکرده‌ایم، افزود: نمی‌شود شعار دولت الکترونیک داد ولی گامی جدی برای شکل‌گیری آن برنداشت. رئیسی ادامه داد: دولت مردمی در گام اول زیرساخت‌های لازم برای مبارزه با فساد را ایجاد و بسترهای فساد را اصلاح خواهد کرد. وی گفت: گام دوم برخورد با مظاهر فساد است که همه اجزای دولت مردمی باید در آن سهیم باشند، چرا که اگر یک استاندار، فرماندار، بخشدار یا رئیس یک اداره ضد فساد نباشد، کار پیش نمی‌رود. 
***
 با تجربه 8 سال کار میدانی برنامه «جهش ایران» را تهیه کردیم
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، در برنامه «گفت‌وگو با مردم» شبکه اول سیما به توضیح برنامه جامع خود برای جهش ایران پرداخت. به گزارش «وطن‌امروز»، سعید جلیلی تصریح کرد: نباید کشور ما با همه آن توانمندی‌هایی که دارد معطل، منفعل یا خدای ناکرده علاف این باشد که قاتلان حاج قاسم بخواهند به ما عنایتی کنند یا نه. وی ادامه داد: آن شهروند عزیز ما که اظهار خوشحالی‌ کرد که وقتی توافق می‌شد دلار ان‌شاءالله ارزان می‌شود، حق داشت، چون به او وعده‌ داده بودند دلار ارزان می‌شود اما چه شد؟ امروز تحریم‌ها ۲ برابر شده است. قیمت دلار 7 برابر شده است. خب! چرا این مسیر جواب نداد؟ بگذریم. جلیلی با بیان اینکه دولت نباید معطل، منفعل و علاف باشد، اظهار داشت: چاره کار چیست؟ ما می‌گوییم دولت به‌جای علاف بودن باید فعال باشد. فعال یعنی همه ظرفیت‌های کشور را به فعالیت دربیاورد. این نیاز به چه چیزی دارد؟ اقتضای فعال بودن چیست؟ نخست؛ باور، دوم؛ اراده، سوم؛ برنامه. وی با بیان اینکه کشور نباید فقط اداره بشود، تصریح کرد: اینکه برنامه کسانی این باشد که کشور فقط اداره شود و صرفاً چند مساله را حل کرد، ایران بزرگ را به جهش نمی‌رساند. چرا؟ چون نه باورش را دارند و نه اراده و نه برنامه‌اش را. این بسیار مهم است. جلیلی ادامه داد: چرا ما باور داریم؟ آیا این یک شعار است که می‌گوییم کشور را فقط نباید اداره کرد، بلکه باید به جهش رساند؟ ما به این باور داریم. چرا؟ چون در طول 8 سال گذشته 120 سفر به اقصی نقاط کشور داشته‌ایم. مردم را دیده‌ایم؛ جوان‌ها را، مدیران و کارشناسان دلسوز را دیده‌ایم. بیش از هزار جلسه با متخصصان، اصناف، مدیران ارشد و اساتید دانشگاه داشته‌ایم. سفر به سفر، جلسه به جلسه و روز به روز بیشتر به این باور رسیدیم که می‌شود اما برخی نمی‌توانند. وی افزود: ما می‌گوییم «می‌شود و می‌توانیم» چون کشور ظرفیت جهش را دارد. این «جهش»، هم باور می‌خواهد، هم اراده و هم برنامه. جلیلی با بیان اینکه برنامه، یک‌شبه نوشته نمی‌شود،‌تصریح کرد: ما 8 سال کار کردیم. در این 8 سال مشورت گرفتیم و آسیب‌شناسی کردیم و تجربه‌های جهانی را بررسی و سعی کردیم از همه عزیزان و جناح‌های مختلف استفاده کنیم و به یک برنامه رسیدیم و آن برنامه، جهش را به ما نشان داد.
***
یارانه 450 هزار تومانی  3 ماه پس از استقرار در دولت
کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در دولت من یارانه‌ها به 450 هزار تومان خواهد رسید که به 40 میلیون نفر داده می‌شود. من در این مساله جدی هستم و به این موضوع عمل می‌کنم.محسن رضایی  در گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه‌شب درباره یارانه‌ها گفت: یارانه‌ها بخشی از بیت‌المال است و وقتی من گفتم یارانه 450 هزار تومانی می‌دهم عده‌ای آن را شعار پوپولیستی نامیدند؛ سال گذشته 138 میلیارد دلار ارزش یارانه‌های پنهانی بود که جمهوری اسلامی به مردم داده است. این رقم از سوی صندوق بین‌المللی پول اعلام شده است.وی در ادامه گفت: در دولت من یارانه‌ها به 450 هزار تومان خواهد رسید و این رقم به 40 میلیون نفر داده می‌شود و محاسبات دقیق این موضوع انجام شده است. تا چه زمانی می‌خواهیم پول فقرا را بگیریم و به جیب ثروتمندان بریزیم؛ این موضوع با مکتب‌مان همخوانی ندارد. من در این مساله جدی هستم و به این موضوع عمل می‌کنم.کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: اگر ما تولید و اشتغال را راه نیندازیم شرایط هیجانی کشور همچنان وجود خواهد داشت. کارهای مقدماتی درباره اعطای یارانه 450 هزار تومانی در دولتم انجام شده و 3 ماه بعد از استقرار، این یارانه را به مردم پرداخت خواهیم کرد. رضایی همچنین روز گذشته در جمع فعالان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اگر رئیس‌جمهور شوم جایگاه واقعی اتاق بازرگانی را احیا خواهم کرد.وی در ادامه افزود: ایران را کانون غذای 500 میلیون نفر اطراف‌مان خواهم کرد، ما اشتراکات فراوانی با همسایگان داریم. در اتحادیه آسیای جنوب غربی، ایران می‌تواند هاب غذا باشد.رضایی در پاسخ به این سوال که کدام‌یک از وعده‌ها را زودتر عملیاتی خواهید کرد، گفت: یارانه 450 هزار تومانی را پیش از هر وعده دیگری محقق خواهم کرد. از مفت‌خورها و غارتگران بیت‌المال حمایت نشود، می‌توان به مردم یارانه داد. ما اهل وعده بدون عمل نیستیم، ما دولت اقدام و تحول شکل خواهیم داد.
***
با مذاکره مخالف نیستم
با مفت‌فروشی مخالفم
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: با مذاکره مخالف نیستیم، با مفت‌فروشی مخالفیم؛ مذاکرات امروز وین، حراج آخر فصل دولت روحانی است. علیرضا زاکانی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در صفحه شخصی خود در توئیتر درباره رویکرد دولتش درباره مذاکرات هسته‌ای نوشت: با مذاکره مخالف نیستیم، با تصمیمات 20 دقیقه‌ای مخالفیم. وی تاکید کرد:‌ کنگره ابزار مواجهه آمریکا با لغو تحریم‌های ایران بود اما اینجا مجلس ما 20 دقیقه‌ای به پای غربی‌ها ذبح شد. زاکانی نوشت: با مذاکره مخالف نیستیم، با مفت‌فروشی مخالفیم؛ مذاکرات امروز وین، حراج آخر فصل دولت روحانی است. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین پیش از این در توئیت دیگری نوشته بود: دولت روحانی با بیل تورم کمر ملت را شکسته و ایران جزو ۵ تورم بالای دنیاست. زاکانی افزود: ریشه‌ اصلی تورم در کسری بودجه، ناترازی شبکه بانکی و فقدان بانک مرکزی مستقل و ساختار نظارتی نامناسب است.زاکانی خاطرنشان کرد: با اصلاحات ساختاری بودجه و اصلاح سیاست‌گذاری پولی توسط بانک مرکزی، ظرف 4 سال می‌توان تورم را تک‌رقمی کرد.
***
برای خرید صنایع ایرانی اعتبار می‌دهیم
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در شرایط فعلی به نوعی اقتصاد دولتی داریم و بخش تعاونی و خصوصی هم بیشتر شوخی است و آنها پیمانکاران دولت هستند.سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی روز گذشته در برنامه انتخاباتی خود که از رادیو  اقتصاد پخش شد، خاطرنشان کرد: ما یک نظام مالیاتی طراحی کردیم. ما تمام مکانیزم‌های تامین اجتماعی و هدفمندی یارانه‌ها را می‌خواهیم یک نظام یکپارچه کنیم. هر خانواده ایرانی باید یک شناسنامه اقتصادی نزد دولت داشته باشد. درآمدش چقدر است؟ هزینه‌اش چقدر است؟ کاندیدای ریاست‌جمهوری اظهار کرد: مردم از این زاویه به ۳ گروه تقسیم می‌شوند؛ یک گروه کسانی که درآمدشان بیش از هزینه‌شان است، یک گروه که هزینه‌های قابل قبول دارند و گروهی که هزینه‌های‌شان از درآمدشان بیشتر است و این هر چه عمق بیشتر پیدا کند شکاف بیشتر می‌شود. باید از اینها به صورت پلکانی مالیات بگیرند. قاضی‌زاده‌هاشمی با بیان اینکه بعضی‌ها می‌گویند عملی نیست که شما واردات هر نوع کالای خارجی را ممنوع بکنید، اضافه کرد: اگر تولید داخل داریم باید از این تولید کاملا حفاظت کنیم؛ باید زماندار باشد. ما نباید حمایت بدون زمان انجام بدهیم، چون رشدی اتفاق نمی‌افتد. همان بلایی که سر خودروسازی آمده است. میزان سرمایه‌گذاری ما در خودروسازی بیشتر از کره است اما این صنعت رشد پیدا نکرده که یکی از دلایلش این است ما به صورت زماندار حمایت نکردیم.وی در ادامه گفت: نکته دیگر بحث اصلاح تکنولوژی صنایع داخلی و دادن اعتبار برای خرید صنایع ایرانی است. من یک حرف پرسروصدا زدم درباره 500 میلیون اعتبار که گفتند 500 میلیون وام؛ این یک بخش برای خرید جهیزیه از کالاهای ایرانی است و تحریک می‌کنیم بازار داخلی را. اگر فعال شود پیشران است. البته ثبات اقتصادی، حمایت‌های مالیاتی و پرداخت بخشی از هزینه‌های تامین اجتماعی را هم می‌شود به آن اضافه کرد.

Page Generated in 0/0067 sec