printlogo


کد خبر: 234344تاریخ: 1400/3/19 00:00
نگاهی کوتاه به کتاب «امواج اراده‌ها»
ماجرای آدم‌هایی که با «نمی‌شودها» جنگیدند

مریم حنطه‌زاده: این سال‌ها در ایران هم مانند همه جای جهان، کتاب‌هایی با مضمون «موفقیت و خودیاری» در صدر پرفروش‌ها هستند؛ کتاب‌هایی که نقطه قوت‌شان برای جذب مخاطب عام آنجاست که مشکلات و راه‌حل‌ها را درهم تنیده با قصه‌هایی از آدم‌های واقعی روایت می‌کنند و از دل آن، باور و انگیزه‌ قدم گذاشتن در راه سخت تغییر را در دل خواننده می‌رویانند. از این منظر می‌توان کتاب «امواج اراده‌ها» را کتابی در ژانر موفقیت و خودیاری دانست؛ البته در سطحی بالاتر! کتابی که می‌خواهد نه یک فرد و مجموعه، بلکه یک ملت را در برابر توفان القائات ناتوانی و عقب‌ماندگی یاری کند. کتابی که موفقیت را نه با «ترجمه»های دیگران، که با روایت «تجربه»های همین ملت نشان می‌دهد. 
«امواج اراده‌ها» قصه آدم‌هایی است که نه‌تنها با تحریم‌های خارجی و داخلی جنگیده‌اند که پیش و بیش از هر چیز، با سکون و رکودی که از پس ناامیدی‌ها و نمی‌شودها و تحقیرها بر جان آدم می‌نشیند، مبارزه کرده‌اند. 
نویسندگان، روایت‌های کوتاه کتاب را از گستره‌ نسبتا وسیعی از صنایع نظامی و موشکی، هسته‌ای، فضایی و علوم پزشکی تا حوزه‌های مهم و مغفول‌مانده‌ای همچون «مدیریت پیشرفت» و «دیپلماسی پیشرفت» انتخاب کرده‌اند. این تنوع و تعدد باعث شده است تا بتوانند «ما»ی ایرانی عبارت «ما می‌توانیم» را بخوبی تصویر کنند. 
لحن صمیمانه و انگیزشی روایت‌ها نیز موجب شده است هر مخاطبی تحت تأثیر قرار گیرد؛ کسی که نمی‌دانسته، به توان پیشرفت ایرانی باور پیدا می‌کند و آن که می‌دانسته و در همین مسیر از سختی‌ها و ناامیدی‌ها به تنگ آمده، انرژی و امید تازه‌ای می‌یابد. همه اینها اما باعث شده است که نویسندگان، از سر ناچاری و نه ساده‌انگاری، از بیان جزئیات تلاش‌ها، خستگی‌ها، افت و خیزها و چالش‌ها چشم بپوشند. همه می‌دانیم که قصه‌ کامل این موفقیت‌ها و آدم‌هایش، اینقدرها هم کوتاه و سرراست و شیرین نبوده است. از این رو، خوانندگان جدی و جوان، این کتاب را باید ورودیه‌ای به «ادبیات پیشرفت» بدانند؛ ادبیاتی که بالیدن را از «خط مقدم»، «شهید علم»، «داستان رویان»، «زنده باد جهاد»، «داستان نانو تروا»، «آرزوهای دست‌ساز» و «سلول‌‌های بهاری» آغاز کرده است و بنا دارد قصه‌ زندگی و تلاش نخبگان و دانشمندان ایران اسلامی را با همه تلخی‌ها و شیرینی‌ها و زیروبم‌هایش در تاریخ انقلاب ثبت کند. 
عزم و امیدی که این نویسندگان ایجاد خواهند کرد، امواج اراده دیگری می‌سازد که در آینده نزدیک، ایران اسلامی را به ساحل پیشرفت و عدالت خواهد رساند. 
بنا بر این گزارش، کتاب 278صفحه‌ای «امواج اراده‌ها» که توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است، به دلیل آنکه سعی در تقویت خودباوری و بیان خاطراتی مستند از دستاوردها و پیشرفت‌های درخشان ایران اسلامی دارد، محور شانزدهمین دوره پویش مطالعاتی روشنا هم قرار گرفته است و علاقه‌مندان با تهیه آن می‌توانند در این پویش کتابخوانی شرکت کنند.

Page Generated in 0/0066 sec