printlogo


کد خبر: 234369تاریخ: 1400/3/19 00:00
معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران خبر داد
کرونای هندی و آفریقایی در پایتخت

هر چند طی یکی‌ دو ماه اخیر آمار قربانیان و مبتلایان کرونا در کشور روند نزولی به خود گرفته اما این موضوع نشان‌دهنده ضعیف شدن بیماری «کووید-19» در کشور نیست. به گزارش «وطن‌امروز»، کارشناسان بهداشت تاکید دارند با توجه به جولان این ویروس کشنده و شناسایی مواردی از ابتلا به ویروس‌های جهش‌یافته هندی و آفریقایی در کشور، در صورت عادی‌انگاری‌ و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی احتمال بروز موج‌های بعدی کرونا در کشور وجود دارد. در همین باره، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران ضمن تشریح وضعیت بیماری در این استان، از شناسایی موارد تک‌گیر ویروس‌های جهش‌یافته هندی و آفریقای جنوبی در تهران خبر داد و در عین حال درباره امکان جایگزینی دوز دوم واکسن‌های تزریق شده با دیگر واکسن‌های موجود، توضیح داد. نادر توکلی با اشاره به روند کاهشی شیوع بیماری کرونا در استان تهران، گفت: البته شیب کاهش بیماری بسیار ملایم و کماکان تعداد بستری‌ها قابل توجه است اما خوشبختانه تعداد فوتی‌ها کمتر شده است‌. روند کاهشی مانند پیک‌های قبلی چشمگیر نیست. نسبت به دهم فروردین که پیک آغاز شد و تا انتهای فروردین به اوج خود رسید می‌توان گفت روند پیک بیماری تقریبا ۵۰ درصد کاهش یافته و تعداد بستری‌ها از حدود ۱۷۰۰ نفر به ۷۰۰ نفر رسیده است و به همین ترتیب تعداد مراجعات سرپایی هم‌اکنون حدود ۴۵۰۰ نفر در روز است. تعداد کل بیماران از حدود ۱۰ هزار نفر به حدود ۴۵۰۰ نفر رسیده و فوتی‌های روزانه حدود ۳۰ تا ۳۵ نفر است. در هر هفته شاهد ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش بار بیماری بودیم و در ۳ یا ۴ هفته اخیر ۵۰ درصد کاهش بار بیماری داشتیم، البته کماکان مراجعات به مراکز درمانی ادامه دارد. وی افزود: از طرفی در مواردی تعداد ترخیصی‌ها از تعداد بستری‌ها بیشتر می‌شود، زیرا هم مراقبت‌ها افزایش یافته است و هم از نظر مرگ‌و‌میر و شدت بیماری، سیر آرام‌تری را شاهدیم. خوشبختانه میزان مرگ‌و‌میر افراد بالای ۷۰ سال کاهش یافته است که شاید به نوعی این موضوع را بتوان با گسترش پوشش واکسیناسیون مرتبط دانست. توکلی علت روند کند گذر از  پیک چهارم را حجم بالای ویروس معرفی و اظهار کرد: ما حجم زیادی از بیماران سرپایی را در کلینیک‌ها مدیریت می‌کردیم تا با کمبودی مواجه نشویم. البته این امکان از نظر اقتصادی وجود ندارد که تک‌تک بیماران را از نظر اینکه به چه نوع ویروسی مبتلا شده‌اند بررسی کنیم، هرچند که از نظر اپیدمیولوژیک‌ هم این موضوع توجیه ندارد ولی طبیعتا رفتار ویروس جدید با ویروس ووهان متفاوت است‌. موارد تک‌گیری از ویروس‌های هندی و آفریقایی هم در استان گزارش شده است اما اینگونه نیست که بخواهیم همه مبتلایان را مرتبط با این جهش‌ها بدانیم. 
وی همچنین درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: قطعا ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکل‌هایی را ابلاغ می‌کند و با رعایت آنها، چالش‌های ما بشدت کاهش می‌یابد. به گفته وی، با سرعت بخشیدن به مقوله واکسیناسیون پیش‌بینی‌ها از روند بیماری بویژه مرگ‌و‌میر ناشی از آن طی روزهای آتی کاهشی است. توکلی درباره احتمال بروز پیک پنجم کرونا نیز به ایسنا گفت: نمی‌توان صددرصد اعلام کرد پیک پنجم رخ می‌رهد یا خیر. طبیعتا اگر شیوه‌نامه‌ها بدرستی رعایت نشود فراز و نشیب‌هایی خواهیم داشت. محاسبه‌ای برای بررسی شدت عفونت ویروس داریم که بر اساس ضریبی به نام R بیان می‌شود. وقتی R کمتر از عدد یک باشد یعنی روند بیماری رو به کاهش است. در حال حاضر عدد R که در یک ماه اخیر کمتر از یک بوده است روند ثابتی را نشان می‌دهد که بیماری در اوج نیست. وی درباره روند واکسیناسیون کرونا در استان تهران نیز اظهار کرد: هر فردی که دوز اول واکسن را دریافت کرده است در فاصله زمانی مشخص برای دریافت دوز دوم فراخوان می‌شود. طبیعتا فردی که دوز اول را دریافت کرده است، دوز دوم هم برایش کنار گذاشته شده است. فراموش نکنیم اینگونه هم نیست که الزاما دوز دوم پوشش کامل داشته باشد، در خیلی مواقع با همان دوز اول هم ایمنی نسبی حاصل می‌شود و حتی توصیه می‌شود تزریق دوز دوم را به تاخیر بیشتری هم بیندازید تا بتوانید در مدت طولانی‌تری اثر واکسن را تجربه کنید ولی در هر حال چالش عمده در تزریق دوز اول است. از طرفی تزریق دوز اول در کسانی که سابقه ابتلا داشته‌اند، همانند دریافت دوز دوم است. فعلا گزارشی از کمبود واکسن نداشته‌ایم ولی بر اساس اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز مصرف اضطراری واکسن «کووایران برکت» هم در حال صدور است و با ورود این واکسن چالش‌های ما هم کاهش می‌یابد. 
معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا در صورت بروز مشکل در تامین دوز دوم واکسن‌های وارداتی، امکان تزریق واکسن‌های ایرانی به جای دوز دوم وجود دارد یا خیر، تاکید کرد: در دنیا ثابت شده است جز واکسن‌های هوشمند که واردات آن به کشور ما صورت نگرفت، در سایر واکسن‌های کرونا که در کشور مصرف می‌شود و از ویروس کشته‌شده استفاده شده است می‌توان برای دوز دوم از واکسن‌های دیگر هم استفاده کرد. اگرچه هنوز ما وارد این فضا نشده‌ایم و در تهران با معضل نبود دوز دوم واکسن روبه‌رو نیستیم. توکلی در ‌پایان درباره میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران، گفت: بر اساس آخرین گزارشات در هفته گذشته میزان رعایت پروتکل‌ها ۷۸ درصد بوده است. وقتی رعایت پروتکل‌ها به بالای ۸۰ درصد برسد خیال ما راحت‌تر است؛ هرچند میزان رعایت هم در صنوف مختلف، متفاوت است و عدد اعلامی میانگینی از مجموع صنوف و شرایط است. 
 
***
۱۷۹ نفر  دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند 
آمار جان‌باختگان ناشی از ابتلا به بیماری «کووید‌-19» در کشور دیروز نسبت به روزهای قبل صعودی شد. به گزارش «وطن ‌امروز»، کارشناسان بهداشت تاکید دارند هر چند میزان مرگ‌و‌میر و ابتلا به بیماری کرونا در کشور نسبت به ماه‌های پیش نزولی شده است اما نباید این کاهش آمار را ضعیف شدن این ویروس تلقی کرد، چرا که هم‌اکنون ویروس هندی و آفریقایی نیز در کشور وجود دارد و در صورت عادی‌انگاری‌ها، همچنین عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی احتمال بروز موج‌های بعدی کرونا در کشور وجود دارد. روابط عمومی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد، طی ۲۴ ساعت ۱۷۹ بیمار «کووید‌-19» جان خود را از دست دادند و همچنین در این بازه زمانی ۸هزار و ۸۴۶ بیمار دیگر نیز شناسایی شدند. از ظهر روز دوشنبه تا ظهر دیروز ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۸۴۶ بیمار جدید مبتلا به «کووید‌-19» در کشور شناسایی شدند که هزار و ۲۱۶ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول این مدت ۱۷۹ بیمار «کووید‌-19» جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۱ هزار و ۳۶۲ نفر برسد. خوشبختانه تاکنون ۲ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۲۶۳ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که هم‌اکنون ۳ هزار و ۶۲۰ نفر از بیماران مبتلا به «کووید‌-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۷۷۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۶۸۲ هزار و ۴۸۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۴ میلیون و ۹۳۵ هزار و ۲۶۱ دوز رسید. 
***
توصیه سازمان جهانی بهداشت برای کاهش خطر «سویه‌های جدید کرونا»
سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد افزایش میزان واکسیناسیون در سطح جهان می‌تواند در کاهش خطر بروز و جابه‌جایی سویه‌های مختلف کروناویروس موثر باشد. یکی از مقامات ارشد سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه تخمین زد که برای کاهش قابل توجه خطر ابتلا به کروناویروس «وارداتی» مانند موارد مرتبط با سویه‌های جدید که می‌تواند باعث ایجاد یک خوشه یا شیوع گسترده‌تر شود، پوشش واکسیناسیون حداقل ۸۰ درصدی ضروری است. 
«مایکل رایان» رئیس بخش فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت گفت: در نهایت سطح بالای پوشش واکسیناسیون، راه خروج از این همه‌گیری است. بسیاری از کشورهای ثروتمند اقدام به واکسیناسیون نوجوانان و کودکان کرده‌اند که خطر ابتلا به «کووید-۱۹» در آنان نسبت به افراد مسن یا افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای کمتر است، این در حالی است که این کشورها از سوی نهادهای بهداشتی بین‌المللی تحت فشار هستند که اهدای واکسن به کشورهای فقیر را در اولویت قرار دهند. رئیس بخش فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت اذعان کرد داده‌های کاملا دقیقی وجود ندارد که نشان دهد چند درصد پوشش واکسیناسیون برای تاثیر کامل بر انتقال بیماری لازم است اما مطمئنا پوشش ۸۰درصدی واکسیناسیون می‌تواند به طور قابل توجهی خطر بروز سویه‌های وارداتی را که به طور بالقوه می‌تواند موارد ثانویه ایجاد کند یا باعث ایجاد خوشه یا شیوع بیماری شود کاهش دهد. به گزارش ایسنا به نقل از ژاپن تودی، وی افزود: سویه دلتا در بیش از ۶۰ کشور جهان گسترش یافته و نسبت به سویه آلفا که برای نخستین‌بار در انگلیس مشاهده شد از قدرت سرایت‌پذیری بیشتری برخوردار است. 

Page Generated in 0/0064 sec