printlogo


کد خبر: 234378تاریخ: 1400/3/19 00:00
حجت‌الاسلام رئیسی در جمع مردم ورامین با اشاره به زمینه‌های لازم اصلاحات اقتصادی تأکید کرد
دولت مردمی، پیش‌شرط ایران قوی

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری روز گذشته در حاشیه ضبط برنامه تلویزیونی خود در ساختمان سیمای رسانه ملی گفت: از اولویت‌های دولت مساله معیشت مردم است و دغدغه مردم نسبت به سفره‌شان باید کاهش پیدا کند. وی با بیان اینکه باید هزینه‌های سبد خانواده از جمله هزینه‌هایی مثل سلامت، مسکن و کالا‌های اساسی کاهش پیدا کند، گفت: هزینه مربوط به کالا‌های اساسی را باید با خودکفایی کم کنیم به نحوی که باید وابستگی این کالا‌ها را به ارز و دلار قطع کنیم. رئیسی ادامه داد: عمده مشکل کالا‌های اساسی بیشتر درباره نهاده‌های دامی و خوراک دام و طیور است که از خارج از کشور وارد می‌شود و امروز متاسفانه بیش از ۷۰ درصد این نهاده‌ها از خارج از کشور وارد می‌شود، این یعنی بند کردن سفره مردم به نوسانات قیمت ارز و مشکلاتی که در این باره به وجود می‌آید. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا هم نهاده‌های دامی و هم کالا‌های اساسی را به یک استقلال واقعی در کشور برسانیم تا دیگر گوشت، مرغ، مواد لبنی، برنج، روغن و گندم و جو با مشکل تامین مواجه نشود. وی افزود: به عنوان مثال برای گندم در کشور جشن استقلال و خودکفایی گرفته شد اما امروز باید دوباره گندم وارد کنیم، این یعنی یا آن جشن‌ها دروغ بوده یا محاسبات غلط بوده است. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه برای کشاورز و تولید‌کننده بدترین شرایط، عدم ثبات در بازار است، گفت: امروز کار برای کشاورز و تولید‌کننده قابل پیش‌بینی نیست و در بازار نه خرید قابل پیش‌بینی است و نه فروش و به نوعی بازار کشور شرطی شده است. رئیسی گفت: برای حل مشکل کالا‌های اساسی باید هر چه زودتر خودکفا شویم و البته این امر زمان‌بر است و ما باید بر زنجیره تامین و تولید تا مصرف نظارت کنیم و دولت موظف است این زنجیره را بدرستی هدایت کند. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: نظارت تمام‌عیار بر زنجیره تولید تا توزیع کالا‌های اساسی می‌تواند به این بازار در کوتاه‌مدت ثبات دهد و در کنار آن باید سامانه‌ها فعال شود و نظارت در بنادر و گمرکات و در بانک مرکزی و بازار ارز جریان پیدا کند. وی افزود: متاسفانه امروز شاهد آن هستیم کسانی که روزی صادر‌کننده بودند و به آنها جایزه داده شده امروز به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند و این دوگانگی مورد قبول نیست و باید مشکلات صادرکنندگان به هر طریق ممکن حل شود. رئیسی ادامه داد: در زمینه سلامت باید هزینه‌ها کاسته شود و امروز ۴۳ درصد از جیب مردم هزینه می‌شود و باید به ۲۰ درصد برسد و سازوکار آن وجود دارد و در این باره مطالعات لازم انجام شده است. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: دولت باید اشراف کامل بر بازار ارز داشته باشد تا جلوی سوداگری‌ها گرفته شود و باید فعالیت‌های اقتصادی غیرمولد را بی‌جاذبه کرد، باید کاری کنیم که کسی سراغ ارز، طلا و زمین برای سودجویی نرود. رئیسی درباره فعالیت‌های رسانه ملی هم گفت: تشکر ویژه می‌کنم از صداوسیما به خاطر اینکه شرایطی را ایجاد کرد تا کاندیدا‌ها بتوانند با تمام استان‌ها ارتباط برقرار کنند. وی افزود: از زمانی که در دستگاه قضایی وارد شدم سفر‌های استانی را شروع کردم و اگر مساله کرونا نبود، همه استان‌های کشور را تا امروز رفته بودم. 
 
* ثابت کردیم می‌شود
رئیسی همچنین شامگاه دوشنبه در اجتماع مردم ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت در مسجد جامع ورامین حاضر شد و گفت: پرچمی که مردم ورامین در ۱۵ خرداد برافراشتند پرچم اسلام‌خواهی، عدالت‌طلبی و حق‌جویی بود. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه شرایط کشور امروز مناسب نیست، اظهار داشت: برخی افراد مانند حاج‌قاسم سلیمانی با مجاهدت در حوزه‌های مختلف همچون امنیت، علم و فناوری، کارهای ماندگاری کردند که گره از مشکلات کشور گشود و موجب ایجاد امید شد. رئیسی افزود: برخی دیگر هم با کوتاهی در انجام وظایف و سیاسی‌کاری مردم را ناامید کردند و با سوءمدیریت، ظرفیت‌های کشور بویژه در حوزه اقتصاد را معطل گذاشتند. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه رنج مردم، رنج من و درد مردم درد ما است، افزود: دیدن شرایط زندگی برخی مردم عزیز که تعدادشان هم کم نیست انسان را آزرده‌خاطر می‌کند. وی بر همین اساس متذکر شد: آنچه بنده را به‌رغم داشتن مسؤولیتی مهم، وارد عرصه انتخابات کرد، اجابت دعوت مردم و خاتمه ‌دادن به رانت و فساد در سازمان اداری کشور بود. رئیسی افزود: خواست مردم ورامین امروز اجرای عدالت در همه سطوح جامعه و در همه شئون اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و آموزشی و جنسیتی است. وی ادامه داد: باید جذب نیروها، ارتقای آنها و تقسیم ظرفیت‌ها در کشور عادلانه و به ‌نحوی باشد که مردم طعم شیرین عدالت را بچشند و این امر به دست توانای مردم و با انتخاب خدمتگزاران و مدیران لایق و کارآمد امکان‌پذیر است و حتما محقق خواهد شد. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: همان‌طور که در دستگاه قضایی، سند تحول، تدوین و بر اساس آن اقدامات بزرگی انجام شد در دولت آینده هم اصلاح ساختارها مبتنی بر سند تحول صورت می‌گیرد. رئیسی ادامه داد: هنگام ورود به قوه ‌قضائیه که اعلام کردم در برخورد با وابستگان به قدرت و ثروت، خط قرمز نداریم برخی می‌گفتند «مگر می‌شود!؟» و ما ثابت کردیم در برخورد با فساد، هیچ ملاحظه و اغماضی نداریم و الان هم اعلام می‌کنم با کمک مردم وضعیت و شرایط فعلی را به نفع مردم تغییر می‌دهم. وی از مردم بویژه جوانان خواست اگر به هر دلیلی ناامید و سرخورده شده‌اند با یک دنیا امید به آینده روشن در انتخابات شرکت کنند و یقین داشته باشند وضعیت به نفع آنان تغییر خواهد یافت. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: آمده‌ام که اگر رأی مردم ایران به من تعلق گرفت، بی‌اعتمادی به دولت و مسؤولان را از جامعه بزدایم و به سرمایه‌ای بزرگ برای دولتمردان و پشتوانه‌ای برای کشور تبدیل کنم و ما به این اعتماد شما سخت نیازمندیم. رئیسی در بخشی دیگر از سخنانش افزود: ایران قوی با شکل‌گیری دولت مردمی به وجود می‌آید و ان‌شاءالله دولت آینده زمینه‌های فساد در کشور و بسترهای رانت را از نظام اقتصادی برمی‌چیند و روز‌به‌روز به اجرای عدالت نزدیک‌تر خواهیم شد. وی از مردم خواست برای رسیدن به این شرایط، در انتخابات شرکت و دیگران بویژه رأی‌اولی‌ها را نیز به رأی ‌دادن ترغیب کنند و تأکید کرد هر چه رأی بیشتر باشد، پشتوانه دولت برای انجام اصلاحات و اجرای عدالت قوی‌تر می‌شود. 
***
طرح‌های مفصلی تهیه کرده‌ایم تا مردم طعم شیرین رفاه را بچشند
سعید جلیلی در نشست هیات دولت سایه با حضور روسا و دبیران ۳۶ کارگروه تخصصی دولت سایه با تاکید بر اینکه دولت آینده باید کارش را از روز نخست با قدرت و شتاب آغاز کند، خاطرنشان کرد: دولت سایه فقط یک تشکیلات یا حزب نیست، بلکه گفتمان است؛ یعنی همه مردم باید سایه به سایه تحولات را پیگیری و سعی کنند بر آن تأثیر مثبت بگذارند. 
جلیلی در ادامه گفت: اعضای دولت سایه در 8 سال گذشته به موضوعات اساسی کشور توجه جدی کردند و با رصد مسائل کشور، پاسخ‌های آن را یافتند. فعالیت این افراد فقط در جلسات سربسته نبود، بلکه در میدان یعنی در ۳۱ استان و شهرستان‌ها و روستاها حضور یافتند و مسائل را بررسی کردند. نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: در سفرهای استانی علاوه بر برگزاری جلسات با دانشگاهیان از شهرک‌های صنعتی دیدن کردیم و از توانمندی‌های استان‌ها آگاهی یافتیم. 
جلیلی در ادامه تاکید کرد: پس از ۸ سال جلسات مکرر در عرصه‌های مختلف به این جمع‌بندی رسیدیم که برای ۴ سال آینده نباید کشور را فقط اداره کرد، بلکه باید به جهشی در شأن ملت ایران دست یابیم. وی افزود: این جهش در عرصه‌هایی مانند صنعت، اقتصاد، کشاورزی و معدن و در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی میسر است. وی تصریح کرد: جهش کشور در عرصه‌های مختلف ممکن است و «ما می‌توانیم»، اگرچه برخی اعلام کردند نمی‌توانند و صادقانه گفتند توان این کار را ندارند؛ این صداقت‌شان خوب است اما آنان به رویکرد حداقلی اکتفا می‌کنند، در حالی که ما می‌توانیم به کشور جهش دهیم. 
نامزد ریاست‌جمهوری با تاکید بر جهش کشور برای رفع مشکلات معیشتی مردم و رنج آنان افزود: طرح‌های مفصلی برای رفع این مشکلات و شادکامی ملت ایران طراحی کرده‌ایم تا طعم شیرین رفاه را بچشند. موضوع مهم دیگر این است که برخی کارها باید در فرهنگ سیاسی کشور به نحوی انجام شود که تحولی مثبت در این عرصه ایجاد شود تا بتوانیم به قله‌های پیشرفت نزدیک شویم. عضو شورای راهبردی روابط خارجی کشور تصریح کرد: اگر فرهنگ سیاسی کشور دچار آسیب‌هایی مثل کار نمایشی شود، حتما دچار افت‌های جدی می‌شویم، زیرا با نمایش نمی‌شود کشور را اداره کرد تا چه رسد به جهش. این امر بسیار مهم است و اگر خدای نکرده اصالت را به نمایش دهیم و نمایش جای کار واقعی را بگیرد، حتما دچار آفت بزرگی می‌شویم. 
وی بیان کرد: از آفت‌های دیگر این است که در اداره کشور و در حرکت به سمت قله‌ها دچار تعارفات بیهوده شویم که این کشور را زمینگیر می‌کند؛ اعم از تعارف با رفقا باشد یا رقبا. تعارف با کسانی که علنا در تقابل با حرکت کشورند، جایز نیست. جلیلی در ادامه گفت: بر این اساس دولتی که سر کار می‌آید باید فعالیت‌هایش را از روز نخست آغاز کند. نامزد ریاست‌جمهوری گفت: دوستان ما در کارگروه‌های دولت سایه، مسائل را جمع‌بندی کردند تا از روز نخست که رئیس‌جمهور در پشت میزش آغاز به کار می‌کند، طبق اختیاراتی که دارد، بدون نیاز به هیچ مصوبه‌ای، فعالیت‌ها را آغاز کند. 
 
* کسانی کهFATF را مطرح می‌کنند، با تحریم‌های ثانویه و اولیه آمریکا چه کار می‌کنند؟
سعید جلیلی همچنین در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مهم‌ترین موضوع در عرصه سیاست خارجی این است که باید تعامل سازنده و گسترده با جهان داشته باشیم. نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: امروز در همسایگی ما ۱۵ کشور وجود دارد که واردات‌شان هزار میلیارد دلار است و ما هم باید سهمی از این بازار داشته باشیم و مناسبات قوی با آنان داشته باشیم. 
جلیلی در پاسخ به پرسشی درباره FATF گفت: ما باید راه‌حل‌هایی داشته باشیم تا بتوانیم روابط گسترده اقتصادی با کشورهای جهان داشته باشیم. وی ادامه داد: غیر از FATF ما با تحریم‌هایی روبه‌رو هستیم که آمریکا علیه کشورمان اعمال می‌کند و آنان حتی راجع به تراکنش‌های بانکی ما با کشورهای دیگر هم می‌خواهند نظر دهند. کسانی که بحث FATF را مطرح می‌کنند، بگویند با تحریم‌های ثانویه و اولیه آمریکا می‌خواهند چه کار کنند که به قوت خود باقی است؟
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: بحث ما این است که کشورمان نباید نه معطل FATF و نه معطل تحریم‌ها باشد؛ دولت در اینجا نقش دارد و باید ابتکارات جدیدی داشته باشد. دولت این نیست که بنشیند و بگوید به دلیل این موانع امکان کاری وجود ندارد. 
جلیلی عنوان کرد: ما از مذاکره استقبال می‌کنیم اما معطل مذاکره نمی‌مانیم و شیوه‌های دیگری برای دفاع از حقوق ملت وجود دارد که به موازات مذاکره آن کارها هم باید پیش برود. 
***
برنامه ما مهار نقدینگی و کاهش هزینه تولید است
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: با افزایش جذابیت تولید و کاهش هزینه‌های آن و همچنین وضع مالیات بر فعالیت‌های غیرمولد، نقدینگی را به سوی تولید هدایت خواهیم کرد. محسن رضایی پس از حضور در رسانه ملی در جمع خبرنگاران گفت: برنامه دولت ما برای مهار نقدینگی این است که تولید را بشدت پرجاذبه کنیم و بازدهی این بخش را از طریق کاهش هزینه‌های تولید بالا ببریم. وی افزود: اصلاح محیط کسب‌وکار یکی از اقدامات مهم برای تسهیل و افزایش بازدهی تولید است. هم‌اکنون مجوز بسیاری از فعالیت‌ها در تهران صادر می‌شود که این امر می‌تواند در استان‌ها انجام شود و کارآفرین چند روز معطل صدور مجوز و متحمل هزینه حمل‌و‌نقل نشود. چرا کارآفرین باید هزینه معطل شدن در تهران را بدهد و چرا باید وامی را که می‌خواهد، به جای اینکه همان روز به دستش برسد، ۶ ماه دیگر دریافت کند؟نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین از داشتن ۵ یا ۶ برنامه برای کاهش هزینه‌های تولید و از جمله استفاده از فناوری‌های نو مانند فین تک، بلاک‌چین و رمز ارز‌ها خبر داد و افزود: در فناوری‌های نوین، دانشجویان می‌توانند حین تحصیل، نوآوری‌های خود را عرضه کنند و درآمد داشته باشند و این اقدامی است که در کشور‌هایی نظیر هند انجام شده و حتی یکی از وزارتخانه‌های ما ۲ طرح دانشجویی را از طریق فناوری‌های جدیدی که وزارت خزانه‌داری هند به کار گرفته بود، خریداری کرد که این امر می‌تواند الگوی مناسبی برای استفاده از توان علمی دانشجویان ما نیز باشد. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: مشکل دولتمردان ما این است که پول را نمی‌فهمند و بانک مرکزی ما نتوانست بفهمد پولی که از بانک‌ها به خاطر کاهش نرخ سود خارج می‌شود اگر وارد تولید نشود، موجب حباب بزرگی در بورس می‌شود که در نهایت در جایی خواهد ترکید و اگر می‌دانستند پول یعنی چه و گردش پول را می‌شناختند، هیچ وقت دست به چنین خطای بزرگی نمی‌زدند.
***
کسی‌ که حاشیه‌پردازی می‌کند دستش خالی است
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر ضرورت تبیین برنامه کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، از کاندیداها خواست حاشیه را رها کرده و به متن بپردازند، چرا که به گفته وی کسی که حاشیه‌‌پردازی می‌کند، دستش خالی است. 
سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌‌هاشمی در بدو ورود به صداوسیما برای انجام مناظره‌های تلویزیونی در گفت‌وگوی کوتاهی اظهار کرد: من با هدف اصلاح وارد انتخابات ریاست‌‌جمهوری شدم. شعار ما دولت سلام است. ما به همه سلام می‌گوییم، انسان برای سلام گفتن افراد را انتخاب نمی‌کند، از طرف دیگر جواب سلام هم واجب دینی است، حتی از طرف دشمن. در پس این سلام هم یک والسلام وجود دارد؛ آن هم به اختلافات، قبیله‌گرایی و حزب‌گرایی. وی اضافه کرد: تلاش من این بود رویکردهای اصلاحی دولت سلام را بگویم. دوستانی که یک ذره از خط خارج شده بودند و به جاده خاکی رفته بودند، حاشیه را رها کنند و به متن بیایند، زیرا کسی که حاشیه‌پردازی می‌کند، معلوم است دستش خالی است، بویژه که زمان کوتاه است و حیف است ما این زمان را تلف کنیم. این ظلم به مردم است. 
همچنین قاضی‌زاده‌هاشمی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: برنامه‌ریزی و کشورداری دولت‌ها بدون توجه به نشاط اجتماعی منجر به آسیب‌های متعددی شده است. قطعا توسعه اشتغال پایدار و افزایش سرانه درآمد خانوارها در بهینه شدن نشاط اجتماعی تعیین‌کننده است. بالاترین نشاط زمانی است که مردم در رفاه باشند و دغدغه معیشت نداشته باشند. 
وی در توئیت دیگری نیز نوشت: چرا نباید خیابان‌هاى بقیه شهرهای ایران هم مثل تهران باشد؟! این گسل پهناور طبقاتی باعث ایجاد مشکلات مزمن شده است. مقایسه شاخص‌ها بویژه سهم هر استان از جمعیت کشور و سهم آنها از تولید ناخالص ملی به اصلاح فوری نیاز دارد. در دولت سلام این مدل را به سرعت تغییر می‌دهم. 
***
هدف‌گذاری برای معضلات با سامانه دولت‌یار
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره سامانه دولت‌یار گفت: این سامانه برای همه معضلات هدف‌گذاری کرده است؛ مشکلات ملموس مردم بیشتر ناظر به مشکلات زیرساختی و عمرانی است اما برای همه حوزه‌ها برنامه داریم. علیرضا زاکانی، کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری صبح دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه که در محل خبرگزاری تسنیم برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه حضور مردم در صحنه، مسائل را حل کرده و ناامیدی را از بین می‌برد، اظهار داشت: امروز بخش زیادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نخبه هستند و اگر خود آنان محور تحول و کار قرار بگیرند، سرخوردگی دیگر معنا ندارد؛ توجه ما به این است که در عرض ۴ سال، یک تحول همه‌جانبه را در ایران حاصل کنیم، چون معتقدیم دولت نوکر مردم است و ادبیات‌ سخن گفتن با مردم باید تغییر کند. وی با بیان اینکه برنامه ما مبتنی بر ارتباط با کارشناسان و نخبگان شهرستانی است و در زمان حاضر هم می‌خواهیم یک مدلی را رونمایی کنیم که از این پس شهرستان‌ها برای ما موضوعیت داشته باشد، گفت: اگر توانمندی کشور متناسب با مشکلات موجود به ‌کار گرفته شود، موجب می‌شود بتوانیم در هر شهرستان متناسب با همان مشکلات کار کنیم. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: بر همین اساس سامانه دولت‌یار را رونمایی می‌کنیم که مشکلات 451 شهرستان را احصا کرده است. در این برنامه 1841 مساله شهرستان‌ها را استخراج کردیم و در معرض دید مردم گذاشتیم و مردم عزیز می‌توانند ببینند و بعد مسائلی را به آن اضافه کنند اما باید 100 نفر از مردم شهرستان نیز این مشکل جدید را تأیید کنند تا در ردیف مشکلات آن شهرستان قرار بگیرد؛ سپس مشکلات استخراج‌شده را بین وزارتخانه‌ها تقسیم می‌کنیم و در بودجه سال 1401 برای آن اعتبار می‌بینیم.  زاکانی درباره سامانه دولت‌یار گفت: این سامانه برای همه معضلات هدف‌گذاری کرده است؛ مشکلات ملموس مردم بیشتر ناظر به مشکلات زیرساختی و عمرانی است اما برای همه حوزه‌ها برنامه داریم. 

Page Generated in 0/0056 sec