printlogo


کد خبر: 234393تاریخ: 1400/3/20 00:00
کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای رسماً حضور نظامیان آمریکایی در یمن را تأیید کرد
بایدن دنباله‌رو ترامپ در یمن

گروه بین‌الملل: انتشار بیانیه رسمی کاخ سفید درباره حضور نظامیان آمریکایی در یمن اگر چه نخستین اطلاعیه رسمی درباره حضور رسمی پیاده‌نظام آمریکا در خاک یمن در حمایت از عربستان بود اما واقعیت امر این است که ایالات متحده آمریکا حتی در دوره دولت جدید آمریکا با وجود بیانیه ریاست‌جمهوری این کشور درباره توقف حمایت‌های آمریکا از عربستان، بر این حمایت و همکاری تاکید داشته است. این مساله حاکی از این واقعیت است که سیاست منطقه‌ای آمریکا در غرب آسیا کماکان بر اساس همان رویه‌های قبلی است و آنچه به عنوان تغییر نگرش این کشور مطرح شده است محلی از اعراب ندارد.
به گزارش «وطن‌‌امروز» به نقل از سایت الخبر الیمنی، کاخ سفید بامداد دیروز در بیانیه‌ای رسما حضور نیروهای نظامی خود در یمن را تایید کرد. بر اساس این بیانیه، واشنگتن دلیل حضور نظامیان آمریکایی در یمن را مبارزه با القاعده و داعش اعلام کرد. هرچند از پیش مشخص است که این ادعا واهی بوده و دلیل اصلی حضور نظامیان آمریکایی در یمن در واقع حمایت لجستیکی و امنیتی از نیروهای ائتلاف عربستان سعودی است.
 به گزارش الجزیره، در ادامه بیانیه آمده است: ما مشاوره نظامی و اطلاعات محدودی را با اهداف دفاعی و آموزشی تقدیم ائتلاف سعودی در یمن می‎کنیم. در این بیانیه کاخ سفید همچنین آمده که آمریکا از زمان استقرار گروه الشباب در سومالی تاکنون، چندین بار مواضع عناصر تروریستی این گروه را هدف حملات خود قرار داده است. پیش از این اخباری درباره تاسیس پایگاه نظامیان آمریکایی و انگلیسی در مناطق شمالی و شرقی یمن مطرح شده بود. در عین حال در مناطق جنوبی نیز خبرهایی مبنی بر همکاری اطلاعاتی و امنیتی امارات با رژیم صهیونیستی منتشر شده است. اخیرا وزارت دفاع دولت نجات ملی یمن اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور، مشارکت میدانی نظامیان انگلیس در تجاوزات علیه ملت یمن در جبهه شمالی را تحت نظر دارند. این وزارتخانه اعلام کرد انگلیس از طریق خدمات مستشاری و نیز مشارکت میدانی در حمایت از دشمن سعودی در جنگ یمن نقش دارد. یک منبع در وزارت دفاع دولت نجات ملی یمن گزارش داد انگلیس اطلاعات مربوط به مشارکت خود در جبهه‌های شمالی را پنهان و تلاش می‌کند مانع رسیدن این اطلاعات به رسانه‌ها شود. اما شواهد حاکی از آن است که انگلیس به شکل مستقیم در جنگ یمن نقش داشته و تجهیزات نظامی ائتلاف متجاوز سعودی را اداره می‌کند. همچنین علاوه بر خدمات مستشاری در جبهه‌های شمالی، بخش زیادی از انواع سلاح‌های عربستان توسط انگلیسی‌ها تأمین می‌شود. این منبع تاکید کرد طرف انگلیسی طی سال 2017 در مشارکت میدانی خود در جنگ یمن متحمل خسارات زیادی شده و بزودی جزئیات این موضوع مشخص خواهد شد. پیش از این نیز محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن در سخنانی با اشاره به نقش مخرب انگلیس در جنگ یمن گفت: انگلیس در این تجاوز شریک است و هواپیماها و تیم متخصص آن با سعودی‌ها در بمباران مردم یمن مشارکت دارند. چندی قبل آکسفام (یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های بین‌المللی امدادرسانی برای ریشه‌کنی فقر، گرسنگی و بی‌عدالتی) دولت انگلیس را به دلیل فروش تجهیزات نظامی از جمله تجهیزات سوختگیری هوایی به عربستان، به طولانی شدن جنگ یمن متهم کرد.
 
* سابقه حضور پیاده‌نظام آمریکا در یمن
هر چند مساله حضور نظامیان آمریکایی در یمن به طور رسمی بامداد دیروز برای نخستین‌بار تایید شد اما پیش از این نیز اخبار موثقی از حضور نظامیان آمریکایی در مناطق مختلف یمن منتشر شده بود. این در حالی است که گمانه‌های تحلیلگران غربی مبنی بر این بود که پس از ریاست‌جمهوری بایدن، نظامی‌گری آمریکا در جنگ یمن متوقف خواهد شد. 18 آوریل امسال آژانس مطبوعات یمن از ورود تفنگداران نیروی دریایی آمریکا (مارینز) به فرودگاه الغیضه در استان المهره در شرق یمن خبر داد. منابع آگاه بدون مشخص کردن هویت هواپیمایی که این نیروها با آن وارد شدند، ورود تفنگداران دریایی آمریکا به فرودگاه بین‌المللی الغیضه را که تحت کنترل نیروهای عربستان سعودی است تایید کردند.
 ورود تفنگداران نیروی دریایی آمریکا پس از ورود نیروهای مشترک آمریکا و انگلیس به فرودگاه استان المهره در اواخر ژانویه انجام شده است. فعالیت‌های آمریکا و انگلیس در استان‌های تحت کنترل نیروهای ائتلاف و دولت فراری منصور هادی بویژه پس از ورود «کریستوفر هنزل» سفیر آمریکا به فرودگاه الغیضه در اوایل دسامبر سال گذشته، انجام می‌شود. ژوئن سال گذشته نیز وبگاه خبری «الخبر الیمنی» در گفت‌وگو با یک منبع نظامی گزارش داد واشنگتن از زمان آغاز جنگ یمن در جزیره «حنیش» (جنوب یمن) چند پایگاه نظامی احداث کرده است. بر اساس این گزارش، آمریکا در جزیره یاد شده دستگاه‌های رادار و رصد اطلاعاتی و همچنین تجهیزات نظامی مستقر کرده است. این منبع همچنین گفت واشنگتن برخی مناطق جزیره حنیش الکبری را حصار‌بندی کرده و مناطق صخره‌ای مرتفع این جزیره را که بلندترین آن ۴۳۰ متر از سطح دریا فاصله دارد، تحت کنترل خود درآورده است. این منبع نظامی همچنین گفت نیروهای اریتره‌ای که مانع نزدیک شدن ماهیگیران به جزیره یادشده می‌شوند، احتمالا به عنوان نیروهای محافظ آمریکایی‌ها فعالیت می‌کنند. جزیره حنیش با توجه به اشراف بر تنگه «باب‌المندب» (یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های تجاری در جنوب دریای سرخ) از اهمیت استراتژیک برخوردار است؛ از این رو این جزیره از دهه 70 میلادی همواره در کانون توجه تل‌آویو بوده، به طوری که سیطره بر باب‌المندب جزو استراتژی‌های تل‌آویو در طرح موسوم به «خاورمیانه بزرگ» بوده است. این وبگاه یمنی همچنین گفت: «اسناد تأکید می‌کنند اسرائیل که خود یک پایگاه نظامی در اریتره دارد، پیش‌تر در تلاش‌های اریتره برای اشغال جزیره مذکور در سال ۱۹۹۵ نقش داشته است». 
 
* حمایت نظامی آمریکا از عربستان با پرچم یونان
یکی از نکات قابل تأمل در رابطه با نقش آمریکا در تحولات یمن حمایت‌های لجستیکی این کشور از عربستان سعودی است؛ مساله‌ای که گمان می‌رفت پس از تغییر دولت در آمریکا و تحت تاثیر شعارهای بایدن متفاوت از قبل باشد. اما واقعیت تحولات جاری در صحنه جنگ یمن نشان می‌دهد حمایت‌ها در تجهیز عربستان به تسلیحات تهاجمی و تدافعی به شکل دیگری در حال انجام است. بر همین اساس چندی قبل رسانه‌ها از همکاری نظامی یونان با عربستان در زمینه تامین امنیت تاسیسات نفتی آرامکو با استقرار سامانه پاتریوت به عنوان شناخته‌شده‌ترین سامانه پدافند هوایی آمریکایی خبر دادند. با توجه به روابط نظامی آمریکا و یونان و اهمیت تعاملات نظامی در نظم امنیتی جهان، بدون شک توافق یونان و عربستان بدون چراغ سبز آمریکا انجام نشده است. 
 
* ابراز تردید انصارالله درباره توقف حمایت نظامی آمریکا ازعربستان
همزمان با انتشار بیانیه کاخ سفید مبنی بر حضور نظامیان آمریکایی در یمن، عضو شورای عالی سیاسی یمن گفت: وقتی حملات عربستان به یمن با سلاح‌ها و جنگنده‌های آمریکایی متوقف شد آنگاه است که درمی‌یابیم وعده واشنگتن درباره توقف حمایت نظامی از حملات عربستان عملی شده است. محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن به آنچه توقف حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن خوانده می‌شود، واکنش نشان داد و در جدیت واشنگتن برای توقف حمایت نظامی از ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان ابراز تردید کرد. وی با انتشار توئیتی نوشت: یکی از شرط‌های قراردادهای تسلیحاتی آمریکا این است که از سلاح بدون اجازه آمریکا استفاده نشود. وقتی حملات عربستان به یمن با سلاح‌ها و جنگنده‌های آمریکایی متوقف شد آنگاه است که درمی‌یابیم وعده واشنگتن درباره توقف حمایت نظامی از حملات عربستان عملی شده است. پس از آن، نوبت به اعلام پایان محاصره یمن و توقف کامل حملات به یمن و خروج کامل اشغالگران و پرداخت خسارت به آسیب‌دیدگان می‌رسد.
***
    ۳ اصل اساسی شورای عالی سیاسی یمن برای مذاکرات     
شورای عالی سیاسی یمن در نشست دیروز خود (چهارشنبه) به ریاست «مهدی المشاط» با تشکر از تلاش‌های عمان و هیأت این کشور در صنعا، اعلام کرد از هر گونه تلاش صادقانه برای کاهش درد و رنج ملت یمن از راه برداشتن محاصره و بازگشایی بدون محدودیت فرودگاه‌ها و بنادر استقبال می‌کند. بر اساس گزارش روزنامه یمنی «الثوره»، شورای عالی سیاسی یمن ضمن تأکید بر موضع ثابت جمهوری یمن در تعامل مثبت با تمام ایده‌ها و پیام‌هایی که حاکمیت و حق مشروع مردم یمن را در نظر می‌گیرد، خاطرنشان کرد بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر الحدیده یک حق انسانی اولیه است که کار نیک کسی به شمار نمی‌رود، بلکه امتیازی از امتیاز‌های پایداری مردم یمن و سلحشوری مردان ارتش و کمیته‌های مردمی است. شورای عالی سیاسی یمن در ادامه تأکید کرد در بحث و تبادل‌نظرهای آتی، ۳ اصل اولیه را نمی‌توان نادیده گرفت و آن‌ برداشتن محاصره، متوقف کردن تجاوزهای هوایی، زمینی، دریایی و پایان دادن به اشغالگری و همچنین خروج نیروهای بیگانه و عدم مداخله در امور داخلی یمن است. 

Page Generated in 0/0060 sec