printlogo


کد خبر: 234394تاریخ: 1400/3/20 00:00
چگونه رهبر مهم‌ترین حزب سیاسی رژیم صهیونیستی جایگاه خود را در سپهر سیاسی اسرائیل از دست داد؟
شام آخر صهیونیست‌ها بدون نتانیاهو

در آستانه نشست رای اعتماد روز یکشنبه آینده کنست به دولت ائتلافی جدید موسوم به دولت تغییر، رژیم صهیونیستی خود را برای یک انفجار سیاسی آماده می‌کند؛ انفجاری که از تبعات کنار گذاشتن بنیامین نتانیاهو از قدرت مطلقه 12 ساله‌اش در راس هرم سیاسی رژیم نامشروع اسرائیل است و به قول سیدحسن نصرالله ممکن است نتانیاهوی ورشکسته سیاسی را به سوی گزینه‌های متفاوت و جنون‌آسا برای برون‌رفت از شرایط بحرانی خود سوق دهد. 
ائتلاف جدید ضد نتانیاهو از یک هفته پیش شکل گرفت، زمانی که یائیر لاپید، رهبر حزب چپ میانه کنست که توسط رئیس رژیم صهیونیستی به جای نتانیاهو نخست‌وزیر ظاهرا موقت اما دائمی و رهبر رو به افول حزب لیکود، برای تشکیل کابینه مامور شد. لاپید بامداد چهارشنبه هفته پیش نیم‌ساعت پیش از پایان ضرب‌الاجل قانونی تشکیل کابینه جدید در تماس تلفنی با رووین ریولین خبر موافقت 8 حزب با تشکیل کابینه به رهبری خود را به اطلاع رئیس رژیم رساند. 
ترکیب کابینه لاپید از ۲۵ کرسی احزاب میانه‌رو، 20 کرسی احزاب راستگرا (به استثنای لیکود)، ۱۳ کرسی احزاب چپ‌گرا و 4 کرسی حزب عربی تشکیل شده است. 
تیر خلاص به رویای نتانیاهو و حزب لیکود برای ماندن در قدرت را نیر اورباخ، نماینده ارشد حزب دست راستی یامینا شلیک کرد که به‌رغم تهدیدات راستگرایان به کابینه تغییر به رهبری لاپید و بنت پیوست. 
در حالی که ‎نتانیاهو با مصاحبه خود با شبکه ۲۰ رژیم صهیونیستی تلاش داشت به سبک ترامپ حامیانش را به قیام علیه کابینه تغییر دعوت کند، ‎نفتالی بنت با یک سخنرانی نقشه او را باطل کرد. 
سپس ‎یولی ادلشتاین از داخل خود حزب لیکود علیه نتانیاهو سر به شورش برداشت و برای انتخابات آتی رهبری حزب، ‎مقابل رهبر فعلی قرار گرفت. 
با آنکه اقدامات و اعتراضات حامیان نتانیاهو علیه اعضای ائتلاف، در روز سه‌شنبه به اوج خود رسید و همزمان راستگرایان افراطی صهیونیست اصرار بر برگزاری راهپیمایی تحریک‌کننده موسوم به پرچم در بیت‌المقدس داشتند که می‌توانست فضای امنیتی در این شهر را دوباره پس از جنگ منجر به شکست 12 روزه متشنج کند اما در نهایت اجماعی عمومی در رژیم برای کنار گذاشتن طیف نتانیاهو از قدرت شکل گرفت. به این ترتیب صهیونیست‌های تندرو نتوانستند زودتر از روز سه‌شنبه هفته آتی برای راهپیمایی پرچم مجوز بگیرند، در حالی که مراسم تحلیف دولت تغییر ۲ روز جلوتر در روز یکشنبه در کنست برگزار می‌شود. 

Page Generated in 0/0052 sec