printlogo


کد خبر: 234423تاریخ: 1400/3/20 00:00
واکسیناسیون کرونا با واکسن داخلی از روزهای آینده در کشور از سر گرفته می‌شود
امید به زندگی با واکسن ایرانی
۱۵۷ بیمار «کووید-۱۹» طی 24 ساعت جان خود را از دست دادند

گروه اجتماعی: بر اساس آخرین آمار جهانی پایگاه اطلاعاتی «worldometer» تا صبح روز گذشته 174 میلیون و 738 هزار و 762 نفر در جهان به بیماری «کووید-۱۹» مبتلا شده‌اند که از این تعداد 3 میلیون و 762 هزار و 570 نفر جان خود را از دست دادند. بر اساس آمار وزارت بهداشت، سهم ایران در آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا رقمی بیش از 81 هزار نفر است، این در شرایطی است که هر روز خبرهای خوشی در زمینه پروژه تولید واکسن در ایران مخابره می‌شود و این پیش‌بینی وجود دارد که با تکیه بر توان داخلی و تزریق واکسن میهنی به گروه‌های پرخطر، میزان مرگ‌و‌میر تا حد چشمگیری کاهش یابد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، روز گذشته فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای «فخرا» به مرحله اجرا درآمد که طی آن همسر شهید رضایی‌نژاد واکسن مورد نظر را دریافت کرد. ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت در حاشیه مراسم تزریق واکسن «فخرا» به ۵۰۰ داوطلب آن در فاز دوم گفت: فاز نخست با موفقیت کامل و بدون هیچ عارضه قابل توجهی انجام شد. وی در ادامه افزود: نخستین داوطلب، فرزند شهید فخری‌زاده بود و اکنون نیز همسر شهید رضایی‌نژاد داوطلب دریافت این واکسن شده‌اند. حریرچی با بیان اینکه واکسن داخلی عامل اصلی برای رسیدن به ایمنی جمعی است، تصریح کرد: با توجه به بدعهدی‌های مکرر کشور‌های غربی، لازم بود به واکسن داخلی متکی باشیم. 
معاون کل وزیر بهداشت ادامه داد: با وجود پرداخت پول واکسن، کشورهای تولیدکننده، توزیع واکسن‌های تولیدی را به کشور خود محدود کرده‌اند و از عمل به قرارداد طفره می‌روند. 
 
* تأخیر در تزریق دوز دوم واکسن مشکلی ایجاد نمی‌کند
در حالی که طی روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر تاخیر در ورود واکسن کرونا به کشور و عدم تزریق دوز دوم برای برخی گروه‌های سنی این نگرانی را ایجاد کرد که تعویق در اجرای فاز دوم تزریق اثرات تزریق دوز اول را از بین می‌برد، حریرچی در این باره چنین پاسخ داد که تاخیر در تزریق دوز دوم واکسن، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. معاون وزیر بهداشت در ادامه اظهار داشت: تعیین فاصله چند هفته‌ای بین ۲ تزریق به این علت است که ایمنی فرد زودتر حاصل شود اما اگر مثل کانادا یا انگلیس، با تاخیر ۹ هفته‌ای هم تزریق دوم انجام شود، ایمنی کمتر نخواهد شد. همچنین سخنگوی طرح کارآزمایی بالینی واکسن کرونای فخرا در حاشیه این مراسم با بیان اینکه فاز اول تست انسانی این واکسن عوارض جانبی جدی نداشته است، درباره شرایط شرکت در مطالعه کارآزمایی بالینی این واکسن توضیح داد. رضا اله‌ورن  اظهار داشت: فاز اول تست انسانی واکسن فخرا با تزریق به 135 نفر به پایان رسید و حال عمومی داوطلبان خوب بوده و عوارض جدی مشاهده نشده است. البته این عوارض شامل درد محل تزریق و عوارض معمول واکسن بوده است؛ در فاز دوم تست انسانی، این واکسن به 500 داوطلب 18 تا 70 ساله تزریق خواهد شد. وی با بیان اینکه داوطلب‌گیری فاز دوم این واکسن انجام شده است، افزود: غربالگری‌های پزشکی برای داوطلبان فاز دوم انجام شده و ما روزانه 40 تا 50 تزریق به داوطلبان را خواهیم داشت. فاز دوم در تهران انجام می‌شود اما برنامه‌ریزی ما برای فاز سوم این است که این مرحله را در شهرستان‌ها نیز اجرا کنیم تا مردم سایر شهرها نیز بتوانند در این مطالعه شرکت کنند. اله‌ورن ادامه داد: در فاز سوم تست انسانی بنا داریم واکسن کرونا را به تعداد بیشتری از داوطلبان، یعنی 30 هزار نفر تزریق کنیم. سخنگوی طرح کارآزمایی بالینی واکسن فخرا تصریح کرد: داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت fakhravac.ir آمادگی خود را برای شرکت در این طرح ملی اعلام کنند. پس از فاز دوم و با صدور مجوز از سوی وزارت بهداشت وارد فاز سوم تست انسانی خواهیم شد. افراد با مراجعه به سایت می‌توانند شرایط شرکت در مطالعه بالینی را ملاحظه کنند. در فاز سوم عموم مردم می‌توانند در مطالعه شرکت کنند. گفتنی است فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای فخرا، صبح دیروز با تزریق به تعدادی از داوطلبان آغاز شد؛ این واکسن کرونا مبتنی بر ویروس کشته شده، توسط شرکت میلاددارو نور و زیر نظر وزارت دفاع تولید می‌شود. 
 
* تولید ۸ تا ۱۰ میلیون دوز واکسن ایرانی تا پایان تابستان
در شرایطی که واکسن کرونا به عنوان یک داروی استراتژیک با مافیای شدید در سطح جهان رو به رو است و به اذعان حسن روحانی، رئیس‌جمهور، بخش خصوصی در واردات این واکسن نتوانست تاثیرگذار باشد اما فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر از تولید ۸ تا ۱۰ میلیون دوز واکسن ایرانی تا پایان تابستان داد که این موضوع نویدبخش حرکت سریع‌تر به سمت واکسیناسیون 75 درصدی جامعه و ایجاد ایمنی جمعی است. نجفی، رئیس کمیته ملی اخلاق وزارت بهداشت گفت: تاکنون 5 شرکت تولیدکننده، مجوز تولید واکسن را از کمیته ملی اخلاق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرده‌اند و این واکسن‌ها مراحل ۲ و ۳ کارآزمایی بالینی را طی می‌کنند. رئیس کمیته ملی اخلاق وزارت بهداشت با اشاره به نبود واکسن به میزان لازم در دنیا ادامه داد: در چنین شرایطی، بسیاری از کشور‌های دنیا به برخی واکسن‌ها قبل از گذراندن تمام مراحل علمی، مجوز واکسیناسیون عمومی داده‌اند اما تاکنون در کشور ما چنین تصمیمی اتخاذ نشده است. وی افزود: ضرورت حمایت از تولید واکسن ایرانی در شرایط فعلی و اهمیت ایمنی مردم از جمله مباحث مهم تاثیرگذار در این تصمیم است. نجفی اظهار داشت: تولید انبوه واکسن در کشور، نیازمند مجوز نهاد‌های نظارتی از جمله سازمان غذا و دارو است. رئیس کمیته اخلاق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به نیاز کشور به بیش از مقدار تولیدی افزود: برای پوشش واکسیناسیون اقشار مختلف جامعه، هم به واکسن ایرانی و هم به واکسن خارجی در کشور نیاز داریم. 
 
* امروز، موعد صدور گزارش نهایی تأییدیه واکسن ایرانی
به گفته عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و رئیس قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال آمار فوتی‌های کرونا تا ۷۵ درصد کاهش می‌یابد. وی در حاشیه جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه وضعیت شیوع بیماری در همه استان‌ها جز ۳ استان هرمزگان، سیستان‌و‌بلوچستان و کرمان رو به بهبود است، گفت: «فضای کشور وضعیت خوبی است». وزیر کشور درباره واکسیناسیون کرونا گفت: «طبق برنامه‌ریزی، قرار بود واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال را ظرف یک ماه آینده انجام دهیم اما به ‌رغم پیگیری‌ها واردات واکسن دچار کندی‌هایی بوده که وزارت بهداشت سخت پیگیر است. با وارد شدن این واکسن‌ها برنامه‌ریزی واکسیناسیون قطعا انجام خواهد شد». وی تأکید کرد: «در کنار اینها، مقرر شده وزارت بهداشت تا ۲۰ خرداد (امروز) گزارش نهایی تأییدیه واکسن داخلی را بدهند. اگر گزارش نهایی مبنی بر تأیید واکسن داخلی صادر شود، حتما از روزهای بعد از آن واکسیناسیون به صورت عمومی شروع می‌شود».
وزیر کشور با تأکید بر اینکه امید ما به تولید داخل است، افزود: «ظرفیت‌سازی‌های بسیار خوبی شده و می‌توانیم ظرف چند ماه واکسیناسیون گروه‌های پرخطر بویژه افرادی را که بالای ۶۰ سال دارند، به اتمام برسانیم که اگر در این کار موفق شویم حتما خداوند لطف خواهد کرد و به کمک نیروهای وزارت بهداشت و بقیه دستگاه‌ها بیش از ۷۵ تا ۷۸ درصد فوتی‌های ما که در این سنین هستند، کاهش پیدا کند».
 
***
    آمار مبتلایان جدید از 10 هزار نفر گذشت   
بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، طی ظهر روز سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه آمار مبتلایان به کرونا در کشور افزایش یافته است.  بر این اساس، طی این مدت بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۰ هزار و ۵۹۸ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که یک‌هزار و ۵۵۷ نفر از آنها بستری شدند. در نتیجه مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۲ میلیون و ۹۹۰ هزار و ۷۱۴ نفر رسید.  بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۲۶۸ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۷۰۶ هزار و ۶۹۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و ۹۸۷ هزار و ۹۶۳ دوز رسید.  متاسفانه در طول این ۲۴ ساعت، ۱۵۷ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۱ هزار و ۵۱۹ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۲ میلیون و ۵۹۰ هزار و ۶۸۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۳ هزار و ۵۸۴ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.  بر اساس آمار وزارت بهداشت، در حال حاضر ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. 

Page Generated in 0/0273 sec