printlogo


کد خبر: 234451تاریخ: 1400/3/22 00:00
رأی سنا به زاهد قریشی به عنوان قاضی منطقه نیوجرسی
نخستین قاضی فدرال مسلمان آمریکا واقعاً مسلمان است؟

مجلس سنای آمریکا با ۸۱ رای مثبت در برابر ۱۶ رای منفی، تایید کرد که یک قاضی پاکستانی‌تبار می‌تواند بر کرسی قضاوت منطقه نیوجرسی تکیه بزند. بدین ترتیب زاهد قریشی تبدیل به نخستین قاضی فدرال مسلمان در تاریخ ۲۴۴ ساله ایالات متحده شد. 
به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا، قبل از رای‌گیری روز پنجشنبه در صحن مجلس بالادستی کنگره بر این نکته تاکید کرد که قریشی نخستین آمریکایی مسلمان خواهد بود که در تاریخ این کشور به عنوان قاضی بند سوم قانون اساسی خدمت می‌کند.
 قریشی، پسر یک پزشک مهاجر پاکستانی و زاده شهر نیویورک است که در نیوجرسی بزرگ شده. او مدرک خود در رشته حقوق را از دانشگاه حقوق راتجرز دریافت و کار خود را به عنوان وکیل از سال ۲۰۰۱ آغاز کرد اما بعد از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به ارتش آمریکا پیوست و در جریان اشغال خاک عراق خدمت کرد. 
او پس از ترک پنتاگون نیز توسط وزارت امنیت داخلی ایالات متحده جذب شد و تازه از سال 2008 بود که در دادستانی نیوجرسی مشغول به کار شد. 
به همین دلیل حتی در پاکستان، سرزمین آبا و اجدای او، بسیاری انتصاب زاهد قریشی به عنوان یک قاضی در آمریکا را الزاما به عنوان یک افتخار برای جامعه مسلمانان نگاه نمی‌کنند.
پیش‌تر برخی گروه‌های مسلمان پاکستانی، قریشی را متهم به همدستی با دولت آمریکا در روند ربودن و بازداشت غیرقانونی اتباع این کشور در جنگ خودخوانده واشنگتن با ترور کرده بودند. 
در جریان رای‌گیری برای قریشی در سنا نیز سناتور دموکرات دیک دوربین، رئیس کمیته قضایی سنا با اشاره به ۲ دوره خدمت قریشی در جنگ عراق و مدال‌های نظامی او به این ظن دامن زد که دلیل انتصاب قریشی به عنوان نخستین قاضی فدرال مسلمان آمریکا نه هویت و مذهب او، بلکه همکاری‌های امنیتی و نظامی‌اش با دولت آمریکاست. 
 

Page Generated in 0/0048 sec