printlogo


کد خبر: 234453تاریخ: 1400/3/22 00:00
دور دنیا

جلسه علنی شورای امنیت  درباره بحران اتیوپی
شورای امنیت احتمالا روز سه‌شنبه نخستین جلسه علنی خود را درباره بحران انسانی در تیگرای اتیوپی برگزار می‌کند. به گزارش آناتولی، این جلسه با درخواست نماینده دائم ایرلند در سازمان ملل برگزار می‌شود، چراکه به زعم او وخامت اوضاع انسانی در این منطقه جدی است. با این حال در جریان نشست پنجشنبه پیش لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل با حضور مسؤولان ارشد سازمان ملل و اتحادیه اروپایی، برخی کشورهای عضو شورای امنیت را به کارشکنی در این باره متهم کردکه مشخص شد اقدام فوری به بهانه بحران انسانی تیگرای در چارچوب سیاست‌های واشنگتن است. تیگرای شمالی‌ترین ایالت کشور اتیوپی در مرز با اریتره و محصور به خشکی است که از پاییز گذشته صحنه درگیری نیروهای دولتی و جنبش آزادی‌خواه بومی بوده است. این جنگ که نیروهای اریتره تحت حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز در آن علیه مردم تیگرای مداخله می‌کنند باعث ایجاد بحران انسانی و قحطی در منطقه شده است. طبق یک گزارش بین‌المللی که اخیرا منتشر شد، حدود ۳۵۰ هزار نفر در تیگرای از گرسنگی رنج می‌برند. آمریکا و متحدانش سعی دارند دولت اتیوپی را زیر فشار بگذارند که حضور نیروهای آنها در تیگرای را به بهانه کمک‌های انسانی و برای پایان دادن به جنگ بپذیرد. 
***
هشدار طالبان به ترکیه
گروه طالبان افغانستان می‌گوید نیروهای ترکیه را که به‌تازگی وارد خاک افغانستان شده‌اند نیز به چشم دیگر نیروهای اشغالگر خارجی در چارچوب ایساف و ناتو می‌نگرد. «سهیل شاهین» از اعضای هیات مذاکره‌کننده طالبان، خواستار خروج نیروهای ترکیه همزمان با نیروهای خارجی و آمریکایی از افغانستان شد. او در پاسخ به سوال رویترز مبنی بر تمایل ترکیه برای حفظ نیروهای این کشور در افغانستان و اداره فرودگاه بین‌المللی حامد کرزی، گفت: «ترکیه بخشی از ماموریت ناتو طی 20 سال گذشته بوده و باید بر اساس توافقنامه طالبان با آمریکا از افغانستان خارج شود». طی 20 سال گذشته اداره فرودگاه کابل بر عهده ناتو بوده و این سازمان تاکنون به درخواست دولت افغانستان برای واگذاری مسؤولیت این فرودگاه طفره رفته اما جو بایدن، مدتی پیش اعلام کرد که تا پیش از 11 سپتامبر نیروهای خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. به همین دلیل اخیرا اعلام شده بود ترکیه مسؤولیت اداره فرودگاه کابل را پس از خروج ناتو بر عهده خواهد گرفت. رسانه‌های ترکیه در این باره تبلیغات فراوانی کرده بودند اما واکنش طالبان به حضور نیروهای ترکیه که در حقیقت بخشی از کارزار اشغال افغانستان توسط ناتو است، کاملا منفی بوده است. در سال‌های اخیر دولت اردوغان تلاش‌های زیادی کرده تا از طریق نزدیک کردن خود به دولت قطر که میزبان مذاکرات طالبان با دولت آمریکا بوده و همچنین طرح روابط راهبردی با پاکستان، امکان نقش‌آفرینی در فلات پامیر تحت اشغال آمریکا و ناتو را پیدا کند اما هر چه می‌گذرد، چشم‌انداز مداخله‌های آنکارا در افغانستان تاریک‌تر می‌شود. 
***
تظاهرات علیه نماینده کنگره حامی اسرائیل
فعالیت‌ها در حمایت از فلسطین در ایالات‌متحده همچنان ادامه دارد و اخیرا به تظاهرات علیه شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی هم کشیده شده است که صفحات ده‌ها فعال فلسطینی را بستند. پنجشنبه گذشته اعضای «اتحاد شیکاگو علیه نژادپرستی» در اعتراض به حمایت جان اسکاووسکی، نماینده کنگره آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی در جریان حمله به بیت‌المقدس و جنگ 12 روزه، مقابل دفتر او تحصن کردند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فلسطین (وفا)، معترضان در شیکاگو مقابل دفتر نماینده ایالت ایلینوی در خانه نمایندگان تجمع کرده و مواضع او در حمایت از اسرائیل را که تحت عنوان «حق دفاع از خود» اجازه هرگونه تجاوز به مردم نوار غزه و قدس را می‌دهد محکوم کردند. مردم بنر بزرگی را جلوی دفتر این عضو کنگره نصب کردند که روی آن نوشته شده بود: اسکاووسکی حامی بازداشت کودکان فلسطینی است. «اتحاد شیکاگو علیه نژادپرستی» شامل نهادهای فلسطینی از جمله شبکه جوامع فلسطین می‌شود. در این تحصن همچنین فعالان چپ‌گرای آمریکایی از جمله نمایندگان جنبش «زندگی سیاهان مهم است» نیز مشارکت داشتند. 
***
اولین انتخابات پارلمانی جدید الجزایر
امروز شنبه نخستین انتخابات پارلمانی الجزایر به سبک جدید، از زمان قیام ۲۲ فوریه ۲۰۱۹ که منجر به کنار رفتن عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور سابق شد، در این کشور برگزار می‌شود. در این انتخابات بیش از ۲۲۰۰۰ نامزد برای ۴۰۷ کرسی در شورای ملی مردمی (مجلس بالادستی پارلمان) رقابت می‌کنند. عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور فعلی الجزایر، پنجشنبه گذشته در بیانیه‌ای روی صفحه رسمی ریاست‌جمهوری الجزایر در فیسبوک، متعهد شد صندوق‌های رای‌گیری عامل تعیین‌کننده در انتخابات۱۲ ژوئن باشند. نخست‌وزیر پیشین الجزایر در دوران ریاست‌جمهوری بوتفلیقه که زمستان گذشته پس از انحلال پارلمان پیشین خواستار انتخابات زودهنگام پارلمانی شده بود، در بیانیه خود آورده است: «دوره سهمیه‌ها به پایان رسیده است. صندوق‌های رأی عامل تعیین‌کننده‌ای در اینکه چه کسی مردم را به نمایندگی از آنها در پارلمان انتخاب می‌کنند، خواهد بود».

Page Generated in 0/0050 sec