printlogo


کد خبر: 234458تاریخ: 1400/3/22 00:00
عملکرد ۸ ساله استقلال در دولت روحانی
همان تفاوت همیشگی!

زهره فلاح‌زاده:  حالا که دولت روحانی به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود، بد نیست به عملکرد ۸ ساله استقلال در این دولت و اتفاقات این روزهای آبی‌ها بپردازیم.
آخرین قهرمانی استقلال پیش از روی کار آمدن حسن روحانی، رئیس‌جمهور حال حاضر ایران به دست آمد. آبی‌ها یک ماه قبل از انتخابات به سومین قهرمانی خود در لیگ برتر دست پیدا کردند و در دولت جدید هیچ‌گاه نتوانستند به موفقیتی دست پیدا کنند. این در حالی است که رقیب سنتی این تیم یعنی پرسپولیس در همین مدت به ۴ قهرمانی متوالی رسید. هر چند ۲ وزیر ورزش دوران روحانی تأکید می‌کردند به هر ۲ تیم به یک چشم نگاه می‌شود اما علاقه‌مندان به استقلال اعم از هواداران، مربیان و پیشکسوتان خلاف این مسأله را عنوان می‌کردند و دخالت وزارت ورزش در امور تیم را بارها متذکر می‌شدند. 
آخرین تذکر بابت این دخالت‌ها هم از طرف فرهاد مجیدی، سرمربی حال حاضر استقلال داده شد، او مشاور و معاون وزیر ورزش را زیر سؤال برد که چگونه در همه امور باشگاه استقلال تصمیم‌گیری می‌کنند. البته حرف‌های مجیدی تکرار حرف‌های هوادارانی بود که در این سال‌ها بارها عنوان می‌کردند اما مدیران و مربیان وقت استقلال ترس از گفتنش داشتند. مثل علی فتح‌الله‌زاده، سرپرست فصل گذشته آبی‌ها که در برنامه تلویزیونی مجبور به گفتن این موضوع شد که وزیر ورزش فرقی بین ۲ تیم مطرح کشور نمی‌گذارد، در حالی که دلیل استعفایش دخالت وزیر ورزش در امور استقلال عنوان شد. 
حالا که به روزهای پایانی دولت روحانی نزدیک می‌شویم، هواداران استقلال منتظرند ببینند کدام‌یک از کاندیداهای ریاست‌جمهوری وارد نهاد می‌شود و وزیر ورزش بعدی این دولت چه کسی خواهد بود. آیا شرایط اسفبار و نتایج بی‌حاصل آبی‌ها ادامه‌دار خواهد بود یا قرار است نوری بر دل تاریک آنها بتابد؟
 
* چه اتفاقاتی هفته گذشته برای استقلال افتاد؟
روزی نیست که آبی‌ها بدون مشکل سپری‌ کنند. یک روز طلبکار ۱۰ سال پیش دوره فتح‌الله‌زاده با خاور خود به خاطر ‌طلب ۱۰۰ میلیون تومانی که حالا به مبلغ بالا و حکم توقیف اموال باشگاه مبدل شده به باشگاه می‌آید و روز دیگر خبر می‌آید هیچ یک از اعضای هیأت‌مدیره پس از هفته‌ها از دستگیری اسماعیل خلیل‌زاده، رئیس هیأت‌مدیره استقلال قبول زحمت نمی‌کنند تا مشکل حق امضا و پرداختی‌های تیم حل شود. از طرفی همان اعضا از عدم پرداختی‌ها گله‌مندند. 
عدم پرداختی‌ها به جایی می‌رسد که فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال صدای اعتراضش را طی بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود به گوش هواداران می‌رساند. فرهاد در این بیانیه از پرداخت بیش از تعهد کارگزار باشگاه سخن می‌گوید و از اعضای هیأت‌مدیره باشگاه که به جای عمل کردن تنها در فضای مجازی حرف می‌زنند، گله می‌کند. اما فرهاد ۲ روز بعد درباره کارگزار حرفش را پس می‌گیرد و درباره کم‌کاری همین کارگزار به دلیل اعتراضش به وزیر ارتباطات سخن می‌گوید. اینکه چه اتفاقی افتاده که مجیدی طی ۲ روز ۲ مسأله متفاوت را بیان می‌کند هم جای سؤال دارد. از طرفی مجیدی درباره گابریل پین، دستیار ایتالیایی خود که بزودی به عنوان مشاور وی به ایران می‌آید صحبت کرده و گفته مدیرعامل استقلال برای فصل بعد هیچ تعهدی برای بستن قرارداد نداده و این یعنی احمد مددی خواهان حضور این مربی در فصل بعد نیست. اما با پرس‌و‌جو مشخص شده که حرف‌های مدیرعامل باشگاه به دلیل حل نشدن مشکل حق امضا و صفر بودن حساب باشگاه بوده است. حتی اعضای هیأت‌مدیره تلاشی برای تهیه منابع مالی نمی‌کنند و تنها از کارگزار باشگاه انتظار پرداخت بدهی‌ها را دارند. این در حالی است که های‌وب، کارگزار استقلال مبلغ ۸۰ میلیارد تومان را طی یک سال باید پرداخت می‌کرده و این رقم پیش از اتمام یک فصل به بالای ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است. در باشگاه استقلال افراد متمولی به هیأت‌مدیره راه پیدا کردند و تنها دلیل پذیرش آنها هم پول آوردن به باشگاه بوده که حالا آنها نیز مدت‌هاست پرداختی نداشته‌اند، مگر آنکه پاداش چند میلیونی به بازیکنان و کادر فنی پس از برد در آسیا داده باشند. این در حالی است که در باشگاه رقیب پس از پرداخت کامل کارگزار در یک فصل، اعضا از منابع مختلف پول قرض کرده و بدهی‌ها و حقوق بازیکنان‌شان را پرداخت کرده‌اند. شاید اگر در باشگاه استقلال اختلافات بین اعضای هیأت‌مدیره و مدیرعامل کمتر می‌شد و آنها با یکدیگر متحد می‌شدند حال و روز تیم‌شان تا این حد اسفبار نمی‌شد؛ اختلافاتی که نه‌تنها کمکی به باشگاه و هوادارانش نمی‌کند، بلکه دودش مستقیم به چشم آنها می‌رود تا جایی که باز هم لیگ تمام می‌شود و استقلال دستش از رسیدن به جام کوتاه می‌ماند.
البته سرانجام مشکل حق امضای دوم باشگاه استقلال هم رفع و حمیدرضا آصفی، عضو هیأت‌مدیره باشگاه این وظیفه را بر عهده گرفت تا به جای ۲ عضو منفعل دیگر کمکی به تیم کرده باشد. 
فرهاد هم در آخرین صحبت‌های مجازی‌اش با هواداران از وعده مدیران باشگاه برای حل مشکلات تا هفته آینده خبر داد. قرار است مدیران تیم با سرمربی استقلال جلسه‌ای برگزار و درباره حل شدن برخی موانع بویژه پرداختی‌ها صحبت کنند. به احتمال فراوان مجیدی هفته آینده پس از حل مشکلات مالی لیست تمدید بازیکنانش را هم در اختیار مدیران قرار می‌دهد. او پیش از این اعلام کرده بود تا زمانی که حقوق و دستمزد بازیکنانش پرداخت نشود، لیستی نخواهد داد. 
باید دید شرایط استقلال در هفته‌های پایانی لیگ به چه صورت خواهد شد. آیا اختلافات بین مدیرعامل و هیأت‌مدیره حل خواهد شد و استقلال حداقل در جام حذفی به قهرمانی می‌رسد یا ناکارآمدی و لجبازی آنها این تیم را از رسیدن به یک جام بازمی‌دارد.
به هر حال پیش از آنکه دولت جدید روی کار بیاید هر کدام از اعضا برای اثبات توانایی خود به رزومه قوی در مدت حضورشان در استقلال نیاز دارند، اگرنه با آمدن وزیر جدید و با این کارنامه سیاه خود را به در خروجی باشگاه نزدیک خواهند دید.

Page Generated in 0/0062 sec