printlogo


کد خبر: 234474تاریخ: 1400/3/22 00:00
اخبار

تخم‌مرغ گوی گرانی را از مرغ ربود!
خبرهای منتشر شده در روزهای اخیر حاکی از افزایش قیمت تخم‌مرغ است؛ افزایش قیمتی که رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران به علت آن را صادرات و بالا رفتن تقاضای مصرف می‌داند. مهدی یوسف‌خانی در پاسخ به اینکه قیمت تخم‌مرغ در روزهای اخیر چقدر بالا رفته است، گفت: قبلا قیمت تخم‌مرغ کمتر از نرخ مصوب هم شده بود و هر کیلو از آن ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان و هر شانه حدود ۲۷ هزار تومان خریداری می‌شد اما در حال حاضر قیمت هر شانه تخم‌مرغ به مرز ۳۸ هزار تومان رسیده است. رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران در پاسخ به چرایی این افزایش قیمت تخم‌مرغ گفت: علت این افزایش قیمت، صادرات است، البته مصرف داخلی هم افزایش یافته است. 
***
عدم نظارت جدی بر فرآیند قیمت‌گذاری
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید در ماه‌های اخیر شاهد افزایش مکرر قیمت کالاهای داخلی بودیم؛ حال آنکه برخی فروشندگان اظهار می‌کنند کالاهای وارداتی طی ۶ ماه گذشته ثبات قیمتی داشتند اما کالای مشابه داخلی در این مدت با رشد قیمت همراه بوده است. علی‌اکبر کریمی درباره گرانی لوازم خانگی تولید داخل، گفت: هرچند قیمت‌گذاری لوازم خانگی داخلی نباید به گونه‌ای باشد که تولیدکننده متضرر شده و تولید صرفه اقتصادی نداشته باشد اما این امر به این معنا هم نیست که نابسامانی در بازار حاکم شود و شاهد تغییر مستمر قیمت اجناس تولید داخل باشیم. نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: در ماه‌های اخیر شاهد افزایش مکرر قیمت کالاهای داخلی بودیم، حال آنکه برخی فروشندگان اظهار می‌کنند کالاهای وارداتی طی 6 ماه گذشته ثبات قیمتی داشتند اما کالای مشابه داخلی در این مدت با رشد قیمت همراه بوده است. وی در ادامه اضافه کرد: در برخی موارد کاهش نرخ ارز نیز تاثیری در قیمت کالای تولید داخل ندارد به این معنا که با وجود کاهش قیمت ارز، کالاها ارزان نمی‌شود که این موضوع ناشی از عدم نظارت جدی بر فرآیند قیمت‌گذاری است. 
نماینده مردم اراک در مجلس ادامه داد: از آنجا که قیمت تمام‌شده و میزان مواد اولیه مورد نیاز تولید کالاها مشخص است، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت از مصرف‌کننده براحتی می‌توانند قیمت‌گذاری را مدیریت کرده و در صورت افزایش قیمت مواد اولیه، اجازه رشد بهای کالاها را صادر کنند، در غیر این صورت باید از گرانی کالاها که موجب ناپایداری بازار و بلاتکلیفی مردم در امور معیشتی می‌شود، جلوگیری کنند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه چرخه نظارت مورد نیاز وجود ندارد، تصریح کرد: تولیدکنندگان داخلی باید مورد حمایت قرار گیرند اما نباید در فضایی انحصاری و بدون نظارت، کالاهای خود را با قیمت‌های سلیقه‌ای به بازار عرضه کنند. 
***
تاجگردون به دلیل دریافت حقوق نجومی از بیمه سرمد برکنار شد
غلامرضا تاجگردون، مدیرعامل بیمه سرمد که از اسفندماه سال گذشته به مدیرعاملی این شرکت منصوب شده بود، در پی انتشار رقم دریافتی و فیش حقوقی وی از این شرکت بیمه، از سوی هیات‌مدیره این شرکت از سمت خود برکنار شد. فیش‌های حقوقی تاجگردون -که چهارشنبه ۱۹ خرداد منتشر شد- نشان‌دهنده دریافت ارقام نجومی ۷۳ و ۸۵ میلیون تومان به عنوان حقوق به ترتیب در ۲ ماه نخست فعالیت خود در فروردین و اردیبهشت سال جاری است. خاطرنشان می‌شود تاجگردون در مجلس دهم ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را بر عهده داشت و در مجلس یازدهم نیز از حوزه انتخابیه گچساران وارد خانه ملت شد اما اعتبارنامه‌اش به دلیل تخلفات مالی مورد تأیید نمایندگان قرار نگرفت و از مجلس یازدهم کنار گذاشته شد. 
***
هجمه سوداگران به مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه
سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید گفت: مالیات بر عایدی سرمایه از ویژه‌خواری‌ها و سوداگری‌ها جلوگیری می‌کند. رحیم زارع با اشاره به تصویب کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس گفت: در حال حاضر نرخ بازگشت سرمایه در تعداد زیادی از فعالیت‌های غیرمولد نظیر سفته‌بازی در بازارهای ارز، طلا، املاک بالاتر از فعالیت‌های تولیدی است. نماینده مردم آباده، بوانات، خرم‌بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه با روش‌های نه‌چندان پرهزینه می‌توان بسیاری از کسب‌‌و‌کارهای غیرمولد را غیراقتصادی کرد که مهم‌ترین آن مالیات بر عایدی سرمایه است و روشن است که در اقتصاد رانتی فعلی ایران، حمایت از تولید بدون اخذ مالیات از عایدی سرمایه، شعاری غیرمؤثر است. وی اضافه کرد: از فعالیت تولیدی، کارمند و اصناف مالیات اخذ می‌شود اما با وجود چندین بار مطرح شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه، تاکنون کشور نتوانسته از سوداگران مالیات اخذ کند. زارع با اشاره به این موضوع که در بسیاری از کشورها مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد، افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به تورم و کاهش ارزش پول ملی، بتوان از درون همین تنگناها فرصت‌هایی را ایجاد کرد و مجموعه اقدامات پیرامونی مانند پایه‌گذاری مالیات بر عایدی سرمایه را انجام داد. سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس ادامه داد: مالیات بر عایدی سرمایه، پایه‌ای از مالیات است که از ویژه‌خواری‌ها و سوداگری جلوگیری می‌کند. این نوع مالیات تنها متوجه سوداگران است و به همین دلیل این گروه با ایجاد نگرانی و فضاسازی بین مردم و مخالفت، سعی در ایجاد حاشیه و فرار از پرداخت مالیات مانند سال‌های گذشته دارند. وی اضافه کرد: مطابق طرح مالیات بر عایدی سرمایه که کلیات آن تصویب شد، اغلب اقشار جامعه و فعالان بخش تولید مسکن کشور از پرداخت این مالیات معاف هستند. به عبارت دیگر، نخستین انتقال خانه‌های نوساز معاف از مالیات است که این موضوع خود موجب ایجاد جاذبه و حمایت بیشتر برای ساخت‌و‌ساز می‌شود. 

Page Generated in 0/0066 sec