printlogo


کد خبر: 234478تاریخ: 1400/3/22 00:00
نامزد شماره ۸

محمدحسین معصوم‌زاده: ‌۲ مناظره پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری نتیجه‌ای جز تثبیت و گسترش آرای جریان انقلابی و از طرف دیگر نشان دادن دست خالی نامزدهای حامی دولت نداشت. طبق نظرسنجی‌های معتبر نظیر نظرسنجی‌های ایسپا، صداوسیما و دانشگاه تهران، نامزدهای حامی دولت نتوانستند در جلب آرای خاکستری و سلبی و اضافه کردن آن به سبد رای خود موفق باشند. همتی و مهرعلیزاده علاوه بر اینکه در بعد ایجابی و رو به جلو بردن کشور، ایده‌ای نداشتند، در بعد سلبی و ناکارآمد نشان دادن کاندیداهای رقیب نیز ناتوانی‌شان عیان می‌نمود. 
 شاید همین امر موجب شد رئیس‌جمهور، خود مستقیما به عرصه ورود و حملات تندی نسبت به نامزدهای انقلابی که نقدهایی جدی به دولت وارد می‌کردند، روا داشت. روحانی در سخنان روز چهارشنبه‌اش در جلسه هیات دولت، از آغاز مخاطب خود را نامزدهای منتقد وضع موجود قرار داد. او که تمام صحبت‌هایش در این جلسه را به موضوع انتخابات و اشاره به نامزدهای مخالف دولت اختصاص داده بود، ضمن کنایه‌های پرشمار به نامزدهای منتقد خود، با فرافکنی‌هایی نظیر چنگ زدن به دوران ترامپ و تحریم‌ها خواست عملکرد دولتش را بسیار مطلوب(!) جلوه دهد. 
ورود مستقیم روحانی در بحث‌های مابین نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری شاید در برخی جهات به تقویت نامزدهای طرفدارش کمک کند اما به نظر می‌رسد این سخنان تند و مواجهه‌ رادیکال رئیس‌جمهور بیشتر دست نامزدهای انقلابی را در اعلام مواضع آینده پر کرد. روحانی با این کار عملا ابتکار عمل را به‌دست منتقدانش داد تا آنان بتوانند با فاصله‌گیری هرچه بیشتر نسبت به وضعیت موجود -که نمادش دولت مستقر است- خود را به ‌عنوان ناجی‌ گذار به وضعیت مطلوب معرفی کنند. اگر نامزدهای جبهه انقلاب در این هفته حساس هشیار باشند خواهند توانست آرای بیشتری را جذب کنند. پس از درخواست دولت برای پاسخگویی رسمی به اظهارات نامزدها، بر اساس مصوبه کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، مقرر شد دولت در یک برنامه ضبط شده به مدت 8 دقیقه، به اظهارات نامزدهای انتخابات در جریان نخستین مناظره پاسخ داده و از عملکرد خود دفاع کند. این مساله را نیز می‌توان به عنوان دومین پاس گل دولتی‌ها به نامزدهای جریان انقلاب دانست. کاندیداهای انقلابی با آرایش صحیح و مواضع استوار می‌توانند علاوه بر اینکه نگذارند دولت به اهدافش یعنی کمک به کاندیداهای حامی و ایجاد دوقطبی برسد، سبد رای خود را نیز گسترده‌تر کنند. 

Page Generated in 0/0063 sec