printlogo


کد خبر: 234482تاریخ: 1400/3/22 00:00
اخبار

لیست نهایی اصولگرایان برای شورای شهر تهران اعلام شد
امیرابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف اصولگرایان، لیست ۲۱ نفره این شورا را در انتخابات شورای شهر تهران اعلام کرد. وی با اشاره به جلسه شورای انتخاب اظهار کرد: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ساز‌و‌کاری برای انتخاب کاندیداهای شورای اسلامی شهر تهران تعیین کرده بود که این فرآیند از چند ماه قبل آغاز شده بود و روز چهارشنبه با حضور اعضای شورای انتخاب مرحله پایانی آن را پشت سر گذاشتیم. وی اسامی منتخبان را به شرح زیر اعلام کرد:
احمد صادقی، پرویز سروری، جعفر بندی‌شربیانی، جعفر تشکری هاشمی، حبیب کاشانی، حجت‌الاسلام سیدمحمد آقامیری، زهرا شمس احسان، سوده نجفی، سیداحمد علوی، علی‌اصغر قائمی، علیرضا نادعلی‌شهرستانکی، محمد آخوندی، مهدی اقراران، مهدی بابایی، مهدی پیرهادی، مهدی چمران، مهدی عباسی، میثم مظفر، ناصر امانی، نرجس سلیمانی و نرگس معدنی‌پور. 
رسولی همچنین ادامه داد: همان‌طور که وعده داده بودیم بیش از 50 درصد لیست افراد زیر 45 سال هستند. 
***
خبر جدید پمپئو از پشت صحنه طراحی ترور حاج‌قاسم
وزیر سابق خارجه آمریکا برای نخستین‌بار اذعان کرد ترور فرمانده شهید نیروی قدس سپاه و معامله فروش جنگنده‌های آمریکایی به امارات در به اتمام رساندن توافق عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشورهای عربی نقش داشته است. «مایک پمپئو»‌ در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» به مسائل مختلفی از جمله عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی و همچنین ترور سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت. بر اساس گزارش روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» به نقل از یدیعوت آحارانوت، وزیر سابق خارجه آمریکا تایید کرد معامله فروش جنگنده‌های اف‌۳۵ آمریکایی به امارات در امضای توافق عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل‌آویو نقش بسزایی داشته و حتی یکی از شروط اساسی این توافق بوده است. روزنامه آحارانوت خاطرنشان کرد، به‌رغم آنکه بسیاری از مقامات آمریکایی، ارتباط میان معامله فروش جنگنده‌های اف‌۳۵ به ابوظبی و عادی‌سازی روابط را تکذیب کردند، پمپئو نخستین مقام رسمی و بلندپایه آمریکایی است که علنا اهمیت این معامله را به عنوان یکی از شروط به اتمام رساندن توافق میان ابوظبی و تل‌آویو تایید می‌کند. فروش اف‌‌۳۵ به امارات عربی متحده یکی از بخش‌های توافق موسوم به «پیمان آبراهام» برای عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی است. تلاش نماینده‌های کنگره آمریکا برای جلوگیری از فروش این سلاح‌ها به امارات و عربستان چند بار به شکست انجامیده است. پایگاه خبری «فلسطین الیوم» نیز با ترجمه بخش دیگری از این مصاحبه، اضافه کرد، وزیر سابق خارجه آمریکا اذعان کرده است اقدام واشنگتن در ترور سردار حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در به نتیجه رساندن توافق‌های عادی‌سازی روابط نقش داشته است. 
بر اساس این گزارش، مایک پمپئو تایید کرده است که برخی اقدامات و حوادث در تسریع روند عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشورهای عربی بویژه امارات نقش داشته که ترور فرمانده شهید نیروی قدس و همچنین انتقال سفارت آمریکا به شهر قدس از آن جمله بوده است. 
***
چین:
مذاکرات وین در مرحله نهایی است
وانگ یی، وزیر خارجه چین دیروز جمعه در نشست خلع سلاح ژنو گفت مذاکرات وین در مرحله نهایی است و طرف‌ها نیازمند به‌کارگیری تلاش‌های مضاعف برای بازگشت به توافق هسته‌ای هستند. وی با تاکید بر اینکه اقدامات یکجانبه آمریکا دلیل اصلی مشکلات بر سر برنامه هسته‌ای ایران است، گفت: برای احیای برجام، لغو تحریم‌های ضدایران نخستین اقدامی است که قاعدتا آمریکا باید اتخاذ کند. وانگ یی افزود: پیشنهاد کشور ما این است که یک بستر گفت‌وگوی چندجانبه امنیتی در منطقه خلیج‌فارس ایجاد شود و بتدریج یک ساختار امنیتی مشترک، جامع و پایدار در خاورمیانه شکل گیرد. چین از ایجاد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه حمایت می‌کند و مایل است برای این کار فعالانه تلاش کند. پکن همواره بر حفظ صلح و ثبات شبه‌جزیره کره پافشاری کرده و تحقق ۲ هدف اصلی عاری‌سازی سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره و ایجاد مکانیزم صلح دائمی در شبه‌جزیره را پیش می‌برد. 
***
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا:
لغو  برخی تحریم‌های ایران ارتباطی با برجام و مذاکرات وین ندارد
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، لغو تحریم‌ها علیه چند مقام سابق و شرکت ایرانی روندی متداول در دولت آمریکا بوده و به برجام و مذاکرات وین ارتباطی ندارد. به نوشته پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، «ند پرایس» در پاسخ به سوالی درباره علت رفع تحریم‌ها علیه برخی مقامات سابق و شرکت‌های ایرانی که سال ۲۰۱۳ مورد تحریم قرار گرفته بودند، مدعی شد: «ما به استفاده از تمام ابزارهای قابل دسترسی برای محدود کردن حمایت ایران از گروه‌های نیابتی، گروه‌های تروریستی و عاملان مخرب در منطقه و به‌ طور بالقوه فراتر از آن، ادامه خواهیم داد. این اقدامات همچنین ارجاع به خروج [افراد و نهادها] از لیست [تحریمی] را شامل می‌شود. این خروج از لیست تحریمی در نتیجه تایید تغییر در رفتار یا وضعیت طرف‌های مورد تحریم انجام شده است». او در ادامه گفت: «خارج کردن افراد و نهادها از لیست تحریم‌ها امری متداول است و اقدامی در مطابقت با رویه‌های دولت است و جهت شفاف‌سازی اعلام می‌کنم برداشتن این تحریم‌ها، با برجام یا مذاکراتی در وین در جریان است هیچ ارتباطی ندارد». 

Page Generated in 0/0052 sec