printlogo


کد خبر: 234488تاریخ: 1400/3/23 00:00
رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری حمایت مشکوک از یک سامانه پخش آنلاین را افشا کرد
66 میلیارد ناقابل!

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با اشاره به اینکه معادلات در سینما صنعتی نیست، از دریافت وام 66 میلیاردی و غیرشفاف یکی از سامانه‌های آنلاین خبر داد. به گزارش «وطن‌امروز»، حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری با حضور در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر، پیرامون بازگشت رونق به سینماها در دوره بازگشایی مجدد سینماها توضیحاتی ارائه داد. 
وی درباره وضعیت دخل و خرج و بازگشایی سالن‌های حوزه هنری در شرایط فعلی، عنوان کرد: در یک سال و نیم اخیر سینما فضای رکود را تجربه و تحمل کرد، منتها حوزه هنری از گذشته با تعداد صندلی‌ها و سالن‌هایی که داشته، یکی از بزرگ‌ترین سینماداران کشور بوده که با یک نگاه ماموریتی، در این عرصه حضور خوبی داشته است. جعفریان ادامه داد: در حال حاضر ۱۴۵ پرده سالن در اختیار حوزه هنری است که بتازگی چند سالن هم به آن اضافه شده و در حال افتتاح هستند. ان‌شاءالله تا پایان امسال در فاز یک توسعه که دوستان ما در مؤسسه «بهمن سبز» برنامه آن را داشتند، این تعداد به ۱۸۳ سالن هم خواهد رسید. 
رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری درباره بی‌اعتمادی تهیه‌کننده‌ها برای پخش فیلم‌های‌شان در سالن‌های سینما با توجه به کم‌رونق شدن سالن‌ها، گفت: ما در بخش توزیع، آسیب‌شناسی‌هایی کردیم که علت این رکود و عدم رونق سینما ۳ ریشه دارد که یکی از آن بحث‌ها، نگرانی و ترس مخاطبان و مردم از فضای بسته است که با تزریق واکسن کرونا، بزودی این نگرانی برطرف خواهد شد. او ادامه داد: دلیل بعدی، بحث تبلیغات و ترویج است که عمدتا بار اصلی آن را در فضای سینمایی کشور، سازمان صداوسیما بر عهده داشته که در یک سال و نیم اخیر خیلی کمرنگ‌تر شده است و مانع سوم و اصلی حال حاضر کم‌رونقی سینما، نگرانی یا ترس صاحبان اثر از دیده نشدن فیلم‌های‌شان است؛ اگر ما صاحبان فیلم‌ها را حمایت کنیم که آثارشان را برای اکران بیاورند، این ‌مانع برطرف می‌شود که در نهایت با همکاری صداوسیما، بتوانیم به رونق سینما کمک کنیم. 
جعفریان در ادامه با اشاره به آنکه معادلات در سینما صنعتی نیست، گفت: در زیست‌بوم سینما نه بازیگران نقش خود را بدرستی برعهده گرفته‌اند، نه شفافیت وجود دارد و نه روابط مشخص است. برای مثال در سینما، نهادهای زیرمجموعه ارشاد نظیر فارابی یا تصویر شهر مبالغ حمایت خود از فیلم‌ها یا تجهیز سینماها را در سال‌های اخیر اعلام کردند اما در فضای نمایش خانگی این اتفاق وجود ندارد. وی ادامه داد: به طور مثال در سال‌های اخیر صندوق نوآوری حمایت‌هایی را در قالب وام و تسهیلات از سامانه‌های مختلف در حوزه اقتصاد دیجیتال آغاز کرده است. یکی از دریافت‌کننده‌های این وام یکی از سامانه‌های ویدئوی نمایش خانگی است که حدود ۶۶ میلیارد تومان از نیمه سال ۹۸ تا آخر سال ۹۹ تسهیلات گرفته اما تاکنون این موضوع جایی اعلام و شفاف نشده است. 
 
* انتخاب ۵ فیلم برای اکران و حمایت
وی درباره جزئیات این بسته‌های حمایتی عنوان کرد: ما روی عدالت، رقابت و تامین سرمایه در گردش اولیه تمرکز داریم و نسبت به مجموع ظرفیت‌هایی که وجود دارد، یک بسته پیشنهادی به هر فیلم ارائه می‌کنیم و مبتنی بر آن قرارداد اقتصادی بسته خواهد شد. تاکنون ۵ فیلم برای اکران و بهره‌مندی از این بسته‌های حمایتی انتخاب شده‌اند که بزودی آماده اکران می‌شوند. 
رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در پاسخ به این سوال که با توجه به رویکرد عدالتی و رقابتی آیا در دوره جدید شاهد عدم نمایش برخی فیلم‌ها توسط حوزه هنری هستیم یا خیر؟ گفت: دغدغه همه ما در سازمان سینمایی حوزه هنری رونق سینماست و اتفاقا در نقطه مقابل به دنبال تامین محتوا برای سینما هستیم. به نظر بنده طرح این مباحث در این شرایط اساسا مساله ما نیست. من فکر می‌کنم بخش عمده‌ای از اتفاقاتی که در گذشته پیرامون موضوع تحریم افتاده، حواشی رسانه‌ای بوده است که برای بعضی‌ها جذاب بوده تا فیلم‌های‌شان بیشتر دیده شود اما ما در دوره جدید حوزه هنری خود را همگام و همراستا با سازمان سینمایی وزارت ارشاد در این زمینه می‌دانیم و معتقدیم هر گونه اصلاح یا نظری درباره محتوا باید در مرحله صدور پروانه نمایش فیلم‌ها تجمیع شود تا دیگر استاندارد دوگانه رخ ندهد.

Page Generated in 0/0056 sec