printlogo


کد خبر: 234495تاریخ: 1400/3/23 00:00
دور دنیا

پسر قذافی، نامزد انتخابات لیبی
فرزند ارشد معمر القذافی، دیکتاتور سابق لیبی در حال برنامه‌ریزی برای بازگشت به زندگی عمومی است و قصد نامزدی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری کشور بحران‌زده‌اش را دارد که عملا به ۲ کشور تجزیه شده است. به گزارش روزنامه انگلیسی‌تایمز، سیف‌الاسلام القذافی که زمانی همزمان رئیس فدراسیون و کاپیتان تیم ‌ملی فوتبال لیبی و یک بازیکن تحمیلی در تیم‌های رده پایین فوتبال ایتالیا بود، حالا یک دهه پس از مرگ پدرش آواره شده است. او اما هنوز جاه‌طلبی خاص خود را دارد؛ بعد از آزادی از دست انقلابیون لیبی به انگلستان رفت تا تحصیلات خود را به اتمام رساند. پسر قذافی در جریان تماس تلفنی با روزنامه تایمز درباره رابطه‌اش با یک تیم از مشاوران که به نمایندگی از وی فعالیت می‌کنند، صحبت کرده است. سیف‌الاسلام می‌گوید با دیپلمات‌های غربی و سایر شخصیت‌ها با هدف بازگشت به زندگی عمومی در ارتباط است، اگر چه همچنان تحت تعقیب دادگاه کیفری بین‌المللی است. با این حال او با استفاده از ثروت افسانه‌ای پدرش و شبکه فاسد سیاستمداران فرانسوی، انگلیسی، آمریکایی و ایتالیایی، در حال راه انداختن کارزار تبلیغاتی است تا به لیبی برگشته و پا جای پدر دیکتاتورش بگذارد. 
***
۵۰۰ خبرنگار آمریکایی خواهان پوشش جنایات اسرائیل
 بیش از ۵۰۰ خبرنگار فعال در رسانه‌های آمریکایی در نامه‌ای مشترک خواستار تغییر فوری روند رسانه‌ای موجود در این کشور برای انعکاس اخبار مربوط به واقعیت‌های اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی و سیاست‌هایش علیه فلسطین شدند. این نامه سرگشاده به امضای ۵۱۴ خبرنگار از جمله خبرنگاران واشنگتن‌پست، وال‌استریت ژورنال و لس‌آنجلس‌تایمز، درباره نحوه برخورد رسانه‌های آمریکا با فلسطین به امضا رسیده که در آن خواستار خاتمه دادن به رویکرد پنهانکاری در قبال اشغالگری رژیم صهیونیستی و سرکوب هدفمند علیه فلسطینیان، در تولید اخبار در این کشور شده‌اند.  در نامه مذکور ضمن اشاره به گزارش ماه گذشته دیده‌بان حقوق بشر درباره جنایت‌های تبعیض نژادی و ظلم و ستم مقامات رژیم صهیونیستی آمده است: «افشای واقعیت و بازخواست قدرتمندان از اصول اساسی روزنامه‌نگاری است اما چندین دهه‌ است رسانه‌های ما این ارزش‌ها را در اخبار مربوط به «اسرائیل» و فلسطین کنار گذاشته‌اند. شواهد و ادله برای اقدامات سرکوبگرایانه «اسرائیل» علیه فلسطینیان بسیار زیاد است و دیگر نباید این اخبار را پنهان و اقدام به سرپوش گذاشتن بر آن کنیم‌».
***
بحران روابط مراکش - اسپانیا
بحران حاد میان مادرید و رباط با آنکه ظاهرا مساله‌ای بین ۲ کشور اروپایی و آفریقایی در ۲ سوی تنگه جبل‌الطارق است اما در حقیقت به گره‌های کور دیپلماتیک و تضاد منافع داخل اتحادیه اروپایی دامن خواهد زد. در شرایطی که دولت مادرید در حال بررسی لغو توافق مجوز عبور و مرور بدون ویزا از شهرهای مراکش به شهرهای آفریقایی اسپانیا یعنی «سبته» و «ملیله» است، دولت رباط نیز بیکار ننشسته و از طریق فرانسه، استعمارگر پیشین این کشور در حال زیر فشار قرار دادن اسپانیایی‌ها از مرکز اتحادیه اروپایی یعنی بروکسل است. خوان گونسالس باربا، وزیر مسؤول روابط اسپانیا با اتحادیه اروپا در جریان سفرش به سبته که اخیرا مورد هجوم هزاران مهاجر غیرقانونی آفریقایی قرار گرفته، اعلام کرد دولت متبوعش در حال بررسی لغو توافق مجوز عبور و مرور بدون روادید از شهرهای مراکش به شهرهای آفریقایی اسپانیاست. 
روابط مادرید و رباط به دنبال میزبانی اسپانیا از ابراهیم غالی، رهبر جبهه پولیساریو (صحرای غربی) برای معالجه و ورود 8 هزار مهاجر غیرنظامی از مراکش به شهر سبته اسپانیا دچار تنش و بحران شد. 
***
اعتراض‌ها به افزایش 450 درصدی قیمت سوخت توسط بن‌سلمان
افزایش ۴۵۰ درصدی قیمت سوخت از زمان روی کار آمدن سلمان بن‌عبدالعزیز به عنوان پادشاه سعودی، اعتراضات بسیاری از شهروندان عربستانی را به همراه داشته است. به گزارش سعودی لیکس، برجسته‌ترین بحران‌ها در طول سال‌های سلطنت ملک سلمان و پسرش، گسترش فقر، بیکاری، تکدی‌گری، فساد اخلاقی و همچنین گسترش کافه‌های شبانه و نمایش‌های مد در سرزمین ۲ مسجد مقدس بوده است. با وجود وعده‌های بن‌سلمان از طریق چشم‌انداز 2030 مبنی بر متنوع‌سازی اقتصاد کشور، شهروندان سعودی تاکنون تاثیرات مثبتی بر زندگی خود یا به طور کلی بر شرایط عربستان احساس نکرده‌اند، چرا که این کشور برای نخستین‌بار در ژوئن سال 2020 شاهد وضع مالیات بر ارزش افزوده با نرخ 15 درصد بود و علاوه بر آن کمک ‌هزینه‌های معیشتی کارمندان دولتی نیز لغو شد.  قبل از ورود ملک سلمان به قصر روضه خریم ریاض، قیمت بنزین در پایان سال 2015 اکتان 91، 45/0 ریال عربستان و اکتان 95، 60/0 ریال عربستان بود. در ژوئن 2020 اما قیمت بنزین اکتان 91 به 18/2 ریال و اکتان 95 به 33/2 ریال عربستان رسید، بنابراین افزایش قیمت بنزین در زمان ملک سلمان و پسرش حدود 450 درصد بوده است. آرامکو غول نفتی اما قیمت‌های جدید را از صبح جمعه اعمال کرد. قیمت‌های ماه ژوئن به شرح زیر است. بنزین اکتان 91 به هر لیتر 18/2 ریال و بنزین اکتان 95 به هر لیتر 33/2ریال افزایش یافت.  عبدالله الغامدی، فعال عربستانی در همین راستا نوشت: چرا با وجود بهبود قیمت جهانی نفت، قیمت سوخت و خدمات سوختی در حال افزایش است؟ وضع مالیات‌های جدید و پروژه خصوصی‌سازی نشان می‌دهد رژیم آل‌سعود می‌خواهد ملت سعودی را زیر فشار له کند و از طریق آنها ثروتمندتر شود، چه‌بسا ملت فقیرتر می‌شوند و تنها راه‌حل این مشکل انقلاب علیه رژیم آل‌سعود است. کشوری با مردم و سرزمین مقدسات، ثروت، ارتش، وزارتخانه‌ها، دانش‌پژوهان و دانشگاه‌هایش را تصور کنید، همه اینها دست یک شخص (‌محمد بن‌سلمان) است که هر طور دوست دارد آن را اداره می‌کند و هیچ کس نمی‌تواند با یک کلمه از او انتقاد کند. این یک بدبختی بزرگ است و بزرگ‌ترین آن هم این است که این فرد از نظر روانی و ذهنی آشفته و در زمینه سیاسی و نظامی شکست‌خورده است.

Page Generated in 0/0169 sec