printlogo


کد خبر: 234537تاریخ: 1400/3/24 00:00
دور دنیا

پوتین هدف از دیدار با بایدن را مشخص کرد
ولادیمیر پوتین ۳ روز مانده به دیدار دوجانبه رؤسای‌جمهور روسیه و آمریکا در ژنو، اعلام کرد هدف از این نشست، ایجاد مکانیسم‌های موثر جهت تعامل مسکو- واشنگتن درباره مسائل مورد علاقه ۲ کشور است. پوتین و بایدن قرار است ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) در ژنو سوییس با هم دیدار کنند تا نخستین دیدار آنها بعد از آغاز به کار دولت بایدن انجام شود. به گزارش خبرگزاری تاس، رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه با شبکه «روسیا 1» درباره هدف از دیدار آتی خود با همتای آمریکایی توضیحاتی ارائه داد. ولادیمیر پوتین گفت: «(دیدار دوجانبه با بایدن) به منظور احیای تماس‌ها و روابط شخصی، برقراری یک گفت‌و‌گوی مستقیم و ایجاد مکانیسم‌های واقعا موثر برای تعامل درباره مسائل مورد علاقه ۲ کشور است». رئیس‌جمهور روسیه به این شبکه اعلام کرد در صورتی که برگزاری نشست بین او و بایدن باعث ایجاد مکانیسم‌های تعامل در حوزه‌های مختلف شود، این نشست یک نشست موثر خواهد بود. از نظر او موضوعات مورد علاقه و مدنظر روسیه و آمریکا می‌تواند شامل موارد ذیل باشد: ثبات استراتژیک، مسائل مربوط به منازعات منطقه‌ای، اقدامات لازم برای حفاظت از محیط‌زیست در صحنه جهانی و همکاری اقتصادی. 
***
ارتش چین قاتل ناوهای هواپیمابر را آزمایش کرد
به دنبال سفر تحریک‌آمیز اخیر سناتورهای آمریکایی به تایوان، ارتش چین قابلیت‌های خود در استقرار و شلیک موشک‌های بالستیک را که برای حمله به ناوهای هواپیمابر آمریکا تهیه شده به نمایش گذاشت. به نوشته وبگاه «واشنگتن اگزمینر»، «جیانگ فنگ» از مقام‌های ارشد نظامی چین گفت ارتش این کشور موشک‌های «دانگ‌ فنگ -26» را که به قاتل ناوهای هواپیمابر آمریکا معروف هستند در یک رزمایش آبی- خاکی از قبل اعلام‌نشده به نمایش گذاشته است. «وو گیان» سخنگوی وزارت دفاع چین نیز گفت: «اگر کسی جرأت جدا کردن جزیره تایوان از چین را دارد، ارتش چین با حمله به آن قاطعانه از اتحاد ملی و تمامیت ارضی به هر قیمتی دفاع می‌کند». این وبگاه در ادامه نوشت موشک‌های دانگ فنگ-26 یک مشکل بزرگ برای پنتاگون ایجاد کرده و قانون‌گذاران آمریکایی اینک انتظار دارند که بیشتر کشتی‌های جنگی آمریکایی برای فرار از دام قاتلان ناوهای آمریکا مجبور باشند منطقه را ترک کنند. 
***
شکنجه‌های غیرانسانی در زندان‌های عربستان
حساب کاربری بازداشت‌شدگان آزادی بیان در توئیتر گزارشی از انواع ابزارهای شکنجه در زندان‌های آل‌سعود تهیه کرده است. به گزارش الواقع السعودی، رژیم آل‌سعود از ابزارهای وحشتناک شکنجه در زندان‌های خود علیه بازداشت‌شدگان آزادی بیان و مخالفان سیاسی به‌ عنوان مجازات استفاده کرده است. «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان، هر صدای مخالفی را خفه می‌کند. او هر کسی را که بخواهد عزل و هر کسی را که بخواهد زندانی می‌کند. این حساب کاربری در توئیتر چندین نوع شکنجه را که علیه بازداشت‌شدگان آزادی بیان در زندان‌های رژیم سعودی تحمیل می‌شود نوشته است. این اشکال شکنجه شامل حبس در کمد لباس کوچک برای چند روز، جلوگیری از استحمام، محرومیت از خواب، آویزان شدن از سقف، ضرب‌وشتم تا غش کردن و گرسنگی است. در این زمینه یک گزارش حقوق بشری رفتار مقامات آل‌سعود درباره روندهای جدید شکنجه در زندان‌های آل‌سعود را از زمان ولیعهدی محمد بن‌سلمان در سال 2017 فاش کرد. گزارش منتشرشده توسط سازمان حقوق بشری «القسط» با همکاری مرکز حقوق بشر خلیج‌فارس تأکید کرد عدم ضمانت‌های قانونی اساسی برای جلوگیری از ابزارهای وحشتناک شکنجه در زندان‌ها، زمینه را برای عملکرد آن فراهم می‌کند. 
***
منابع لبنانی: سعد الحریری قصد انصراف دارد
خبرگزاری «آناتولی» به نقل از ۲ منبع آگاه اعلام کرد نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه لبنان تصمیم به انصراف گرفته و احتمالا هفته جاری این موضوع را اعلام می‌کند. یکی از این منابع نزدیکان رئیس‌جمهور را به مانع‌تراشی متهم کرد و گفت حریری با توجه به ادامه سنگ‌اندازی در مأموریتش از سوی تیم سیاسی وابسته به رئیس‌جمهور «میشل عون»، قصد دارد از تشکیل دولت انصراف دهد. حریری و میشل عون (رئیس‌جمهور) برای تشکیل کابینه و حتی تعداد وزارتخانه‌ها بشدت دچار اختلاف هستند. منبع دیگر نیز تصریح کرد حریری قصد انصراف دارد اما پس از تشویق شورای عالی اسلامی شرعی لبنان به ادامه تلاش برای تشکیل دولت، اندکی دست نگه داشته است. وی در ادامه ضمن اعلام اینکه انصراف حریری از تشکیل دولت بر تنش‌های اقتصادی و اجتماعی لبنان خواهد افزود، تصریح کرد حریری به همین دلیل چند روزی دست نگه داشته است. 

Page Generated in 0/0153 sec