printlogo


کد خبر: 234551تاریخ: 1400/3/24 00:00
ویژه‌برنامه‌های فرهنگی - هنری در دهه کرامت
کاروان دهه کرامت در پایتخت به راه افتاد

رونمایی از 13 اثر تجسمی و یک آلبوم موسیقی در دهه کرامت
مشاور فرهنگی- هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) از رونمایی 13 اثر تجسمی، یک آلبوم موسیقایی اثر هنرمندان کشور افغانستان و یک رمان بلند ادبی در دهه کرامت خبر داد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، سیدجواد رفائی، مشاور فرهنگی- هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) درباره برنامه‌های این بنیاد در ایام دهه کرامت گفت: امسال همزمان با این ایام چندین کار مهم در بنیاد فرهنگی- هنری امام رضا(ع) انجام می‌شود. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در حوزه هنرهای تجسمی و رونمایی از ۱۳ اثر در هنرهایی مثل نگارگری، خوشنویسی و نقاشی است. تعدادی از این آثار کار هنرمند معروف حسن روح‌الامین و باقی آثار نیز از آثار برگزیدگان جشنواره فرهنگی- هنری امام رضا(ع) در سال گذشته است.  مشاور فرهنگی- هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) ادامه داد: در دهه کرامت امسال آلبوم موسیقی آثار هنرمندان افغانستانی مقیم ایران درباره امام رضا(ع) در فضای مجازی منتشر می‌شود. در این آلبوم موسیقی ۱۰ یا ۱۱ هنرمند افغانستانی ساکن مشهد در جایی جمع شده و آلبومی در حدود ۱۲۰ دقیقه در ۱۰ موزیک یک و ۲ دقیقه‌ای ضبط کرده‌اند که آماده انتشار است و در ایام دهه کرامت در فضای مجازی منتشر می‌شود.  وی افزود: در بخشی دیگر نیز اثر موسیقایی هنرمندان شرق خراسان (برادران اهل‌ سنت) در ۲۴۰ دقیقه آماده شده که در همین ایام رونمایی می‌شود. همچنین در برنامه‌های مختلف صدا‌وسیما، تولیدات فرهنگی- هنری بنیاد امام رضا(ع) به نمایش درمی‌آید.  رفائی یادآور شد: طی سال گذشته کارگروه فرهنگی بنیاد امام رضا(ع) از ادارات‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها خواست از شاعران و اندیشمندان استان‌ها دعوت کنند تا با لهجه‌های محلی خودشان اشعاری را در وصف امام رضا(ع) در حد یک یا ۲ دقیقه بخوانند. در همین راستا ۲۰ قطعه در ایام دهه کرامت امسال در فضای مجازی منتشر می‌شود و در جشن‌های دهه کرامت ارائه خواهد شد.  وی افزود: در ایام دهه کرامت امسال در حوزه ادبیات نیز یک رمان بلند منتشر می‌شود که داستان آن در دوره تیموریان می‌گذرد. این رمان نوشته سعید تشکری است.  مشاور فرهنگی- هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: همچنین در این ایام از سازمان‌های عضو کارگروه، اعتاب مقدسه مثل آستان‌های مقدس رضوی، حضرت معصومه(س)، حضرت شاهچراغ(ع) و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، شهرداری تهران، سازمان‌های زیباسازی و فرهنگی- هنری شهرداری تهران، مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته‌ایم آثار هنری مرتبط با امام رضا(ع) را برای ما ارسال کنند تا برای نمایش در اختیار شهرهای دیگر قرار دهیم. 
***
حرکت کاروان شادی دهه کرامت در تهران
کاروان شادی «فرهنگسرای سیار زیارت» جشن بزرگی به مناسبت دهه کرامت در سراسر شهر تهران است که با مداحی،‌ تواشیح‌خوانی، قرائت زیارت خاصه و... به مناطق مختلف این شهر سفر می‌کند. از ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها تا تولد امام رضا علیه‌السلام در تقویم کشورمان به عنوان دهه کرامت نامگذاری شده است. این ایام فرخنده و مبارک برای مردم ایران که میزبان فرزندان امام موسی کاظم در ۲ شهر قم و مشهد هستند، از اهمیتی دوچندان برخوردار بوده و همه ساله به این مناسبت مراسمات متعدد جشن و شادی برگزار می‌شود.  فرهنگسرای امید با مشارکت آستان قدس رضوی و شرکت حمل‌و‌نقل ریلی نورالرضا در این مناسبت بزرگ، جشن متفاوتی را در سرتاسر شهر تهران برگزار می‌کنند. از آنجا که شیوع ویروس کرونا محدودیت‌های فراوانی را برای برگزاری مراسمات مذهبی و تجمعات به همراه داشته است، این ایام فرخنده با برپایی کاروان شادی و برگزاری جشن‌های خیابانی گرامی داشته می‌شود.  ویژه‌برنامه «فرهنگسرای سیار زیارت» مراسمی برای استقبال از ایام دهه کرامت و جاری کردن روحیه شادی و نشاط در شهر تهران است که از 22 خرداد همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه، خواهر بزرگوار امام رضا آغاز شده و تا اول تیرماه (روز ولادت امام هشتم) ادامه خواهد داشت. این کاروان سیار به مناطق بیست‌ودوگانه تهران رفته و با برگزاری مراسمات مداحی و تواشیح به جشن و شادی می‌پردازد.  از جمله برنامه‌های مهم این کاروان می‌توان به نقاره‌زنی توسط خادمان حرم امام رضا، توزیع متبرکات آستان قدس رضوی در بین مردم، نورافشانی، قرائت زیارت خاص حضرت معصومه و امام رضا(ع) اشاره کرد.  براساس این گزارش برنامه حرکت کاروان شادی «فرهنگسرای سیار زیارت» هر شب از ساعت 19:30 تا 20:30 در میدان‌ها و مکان‌هایی مهم شهر تهران از جمله میدان انقلاب، میدان آزادی، میدان هفت‌تیر، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، میدان ولیعصر، میدان بهارستان، دریاچه چیتگر، میدان راه‌آهن و... خواهد بود.

Page Generated in 0/0193 sec