printlogo


کد خبر: 234555تاریخ: 1400/3/24 00:00
بیماری کرونا طی 24 ساعت ۱۸۷ نفر از هموطنان را به کام مرگ کشاند
بازگشت مرگ‌و‌میر به مدار صعود

در حالی که طی روزهای گذشته آمار مرگ‌و‌میرهای روزانه ناشی از کرونا روند نزولی به خود گرفته بود اما بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت از ظهر 22 خرداد تا ظهر دیروز ۲۳ خرداد ۸ هزار و ۱۹۵ بیمار جدید «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و متاسفانه ۱۸۷ نفر نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. بر این اساس در این بازه زمانی 24 ساعته، همچنین یک هزار و ۹۱ نفر بستری شدند تا مجموع بیماران کرونایی در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها به 3 هزار و ۴۴۵ نفر برسد. بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تاکنون ۴ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۵۳۳ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۸۲۷ هزار و ۱۰۶ نفر نیز دوز دوم آن را تزریق کرده‌اند و بدین ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۵ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۶۳۹ دوز رسید. 
در حال حاضر ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۲۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند. 
 
* تزریق دوز دوم واکسن کرونا، یکسان با دوز اول
در حالی که بدعهدی‌های صورت‌گرفته از سوی کشورهای تامین‌کننده واکسن کرونا شرایط را برای تزریق نوبت دوم واکسن در کشور با دشواری رو‌به‌رو کرده اما سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا بر این باور است که تزریق دوز دوم واکسن کرونا باید یکسان با دوز اول باشد. علیرضا رئیسی ضمن تشریح وضعیت کرونا در کشور، درباره نحوه واکسیناسیون پس از بروز مشکلاتی در تامین دوز دوم واکسن‌ها، گفت: برنامه ما در کشور این است که هر واکسنی که تزریق کردیم، دوز دومش را هم از همان نوع دوز اول تزریق کنیم و فعلا سیاست ما این نیست که دوز دوم متفاوت باشد اما در آینده ممکن است سیاست تغییر کند. وی درباره واکسیناسیون کرونا در کشور اظهار کرد: از ۲ منظر سعی کردیم با خرید واکسن خارجی و حمایت از تولید داخلی واکسن تهیه کنیم. در این مدت شاهد بدعهدی‌های زیادی از سوی برخی کشورها بودیم و این موضوع در سطح دنیا هم مطرح است؛ حدود ۸۰ درصد واکسن‌های دنیا را ۶ کشور تزریق کردند و سهم کشورهای فقیر ۲۵ درصد تزریق بوده است‌. 
رئیسی ادامه داد: ما قراردادهای مختلفی بستیم که یکی از آنها از سبد کوواکس است؛ 8/16 میلیون دوز از سبد کوواکس خریدیم که مقدار کمی از آن به دست‌مان رسیده است. کل واکسن وارد شده به کشور از محل سایر قراردادها حدود ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار دوز است و با این تعداد در فاز یک گروه بهداشت و درمان و در فاز ۲ گروه‌های سنی تا بالای ۷۰ سال را واکسینه کردیم و بنا بود بالای ۶۵ سال هم واکسینه شوند که با توجه به قولی که دادند واکسن به دست‌مان نرسید و روند واکسیناسیون با تاخیر مواجه شد و اقدام به تکمیل واکسیناسیون بالای ۷۰ سال و تزریق دوز دوم کردیم. وی افزود: دوز دوم واکسن‌های مختلف باهم تفاوت‌هایی دارند. واکسن اسپوتنیک دوز اول و دوم متفاوتی دارد که ۱۰۰ هزار دوز دوم واکسن اسپوتنیک هفته قبل به دست‌مان رسید. درباره سایر واکسن‌ها که مشابه است ان‌شاءالله این هفته محموله‌ای به دست‌مان می‌رسد و واکسیناسیون دوز دوم را تکمیل می‌کنیم. اگر با اطمینان صحبت می‌کنیم مبنای ما تولید داخل است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: واکسن‌های ایرانی زیر نظر کمیته‌های مختلف بخوبی روند بالینی را دنبال می‌کنند و اگر مراحل را به درستی طی کنند ‌و درباره فاز دوم گواهی لازم را بگیرند، جلسه بررسی نهایی آن روز سه‌شنبه انجام می‌شود و اگر مراحل را پاس کنند و تاییدیه بگیرند، واکسن داخلی می‌تواند از پایان این هفته یا هفته آینده مجوز مصرف اضطراری را اخذ کند و واکسن ایرانی در دسترس باشد. رئیسی درباره میزان تولید واکسن کرونای ایرانی، تاکید کرد: امیدواریم در تیرماه ۳ میلیون دوز و از مردادماه نیز مجموع «کوو ایران برکت» و پاستور، بالای ۷ میلیون دوز واکسن به ما بدهند. مجموع واکسن‌های ایرانی و وارداتی چشم‌انداز خوبی پیش روی ما گذاشته است. درست است تامین واکسن با وقفه‌هایی به دلیل بد قولی‌های کشورهای دیگر مواجه شد اما این موضوع تجربه شد تا دیگر زمانی که واکسن در فرودگاه کشورمان مشاهده نشده روی آن حساب نکنیم.
 

Page Generated in 0/0061 sec