printlogo


کد خبر: 234557تاریخ: 1400/3/24 00:00
رئیس پلیس آگاهی ناجا: روند پرونده قتل خرمدین ابعاد گسترده ‌ای دارد و در حال بررسی است
قتل‌های خانوادگی افزایش نیافته

قتل بابک خرمدین، کارگردان سینما توسط والدینش همچنان در تیررس پردازش رسانه‌ها قرار دارد. قساوت در این جنایت چنان بالا بود که با گذشت نزدیک به یک ماه از این حادثه هر روز ابعاد جدیدی از آن مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد؛ جنایتی که در حوزه قتل‌های خانوادگی قرار گرفته و در صورت آشکار نشدن چرایی بروز آن، امکان استمرار چنین جنایاتی در جامعه وجود دارد. در همین رابطه سردار محمد قنبری، رئیس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به اینکه میزان قتل‌های خانوادگی رو به افزایش نیست، گفت: آمارهای ما حاکی از افزایش قتل‌های خانوادگی نیست! قتل خانوادگی داریم اما اینکه بگوییم زیاد شده، خیر. بازتاب رسانه‌ای، پرداختن به این دست پرونده‌ها در شبکه‌های اجتماعی و اطلاع‌رسانی به مردم این القا و شائبه را به وجود می‌آورد که قتل‌های خانوادگی زیاد شده است، در حالی که بنده قویا این ادعا را رد می‌کنم. 
رئیس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه پرونده‌های جنایی چون قتل «بابک خرمدین» بازتاب گسترده‌ای دارند، بیان داشت: از آنجا که مقتول از چهره‌های هنری و آشنا برای جامعه هنرمندان و اهالی رسانه بوده است، بنابراین رسانه‌ها به این پرونده قتل، ورود گسترده‌ای داشتند و شاهد بازتاب وسیع این جنایت در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی بودیم. 
وی افزود: چه بسا از ابتدای خدمتم در پلیس آگاهی با پرونده‌های مشابهی مواجه بوده‌ام و اینکه چرا اینگونه بازتاب نداشته است می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله اینکه امروز استفاده گسترده از فضای مجازی دلیل نشر اخبار اینچنینی است.  این مقام انتظامی با بیان چند مثال در وقوع چنین پرونده‌های جنایی در سکوت خبری بیان کرد: چندی پیش در یکی از استان‌ها فردی دختر ۷ ساله خود را با ساتور به ۴۰ قسمت تقسیم کرده بود، در حالی که بازتاب رسانه‌ای نداشت؛ گویی اخبار مربوط به پرونده‌های جنایی تهران نسبت به سایر استان‌ها بازتاب گسترده‌تری دارد! 
وی اضافه کرد: متاسفانه به‌ رغم انعکاس گسترده رسانه‌ها و پرداختن به پرونده‌های جنایی به دلیل تحریک حس کنجکاوی و جذب مخاطب، پس از اینکه این دست پرونده‌ها در جریان رسیدگی و نتیجه‌گیری قرار می‌گیرد، گویی موضوع به فراموشی سپرده می‌شود و کسی به آن نمی‌پردازد یا از من نوعی یا کارشناس سوال نمی‌شود «علت و ریشه این مساله در چیست؟» یا به این محورها پرداخته نمی‌شود که «پیامد‌ها و تاثیرات منفی نشر گسترده این سوژه‌های جنایی بر افکار عمومی و جامعه به لحاظ روانشناختی یا جامعه‌شناختی چیست؟»
این مقام انتظامی افزود: کشتن یک انسان و قتل یک جرم است و جنایت بر «میت» جرم دیگری که ما در پرونده قتل «بابک خرمدین» می‌بینیم که قاتل جرم‌های مکرر انجام داده و خودش صراحتا به این موضوع اذعان داشته است. 
 رئیس پلیس آگاهی ناجا با اشاره به گفت‌وگوی مستقیم با قاتلان این پرونده، در پاسخ به این سوال که به نظر شما ریشه این اتفاق چیست؟ گفت: ابعاد مختلفی دارد؛ نمی‌شود یک بعدی به ماجرا نگریست و در حال حاضر مطالعات درباره شخصیت این فرد در حال انجام است. گروهی متشکل از روانشناس، جامعه‌شناس و جرم‌شناس در حال بررسی هستند و منتظر اعلام نتیجه کارشناسان امر هستیم؛ در واقع مدنظر این است که از همه زوایا به موضوع پرداخته شود. 
سردار قنبری با بیان اینکه قتل با انگیزه‌های مختلفی صورت می‌گیرد، بیان کرد: پدر «بابک» هنوز اعتقاد دارد اگر زمان به عقب برگردد، باز همین جنایت را تکرار می‌کرد، یعنی به قدری خودش را از نظر روانی اشباع کرده که اقدامات خود را توجیه می‌کند که این موضوع از دیدگاه روانشناختی قابل بررسی است.

Page Generated in 0/0060 sec