printlogo


کد خبر: 234566تاریخ: 1400/3/24 00:00
رئیسی روز گذشته با مردم ۳ استان گیلان، خراسان شمالی و قزوین سخن گفت
نهضت مسکن‌سازی را در کشور راه می‌اندازیم

گروه سیاسی: نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مردم پنهان‌کاری را از ما نمی‌پذیرند، برای نمونه چرا قرارداد اقتصادی قبل از انعقاد به اطلاع مردم نمی‌رسد تا این‌ همه حرف‌وحدیث به میان نیاید و در مجموع این مخفی‌کاری‌ها مردم را به دولت بی‌اعتماد کرد. 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم استان قزوین که از طریق شبکه استانی صورت گرفت، با اشاره به عملکرد بد مدیران در از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی اظهار داشت: امروز با بحران بی‌اعتمادی مردم به دولت روبه‌رو هستیم که دلیل آن این است که دولتمردان با مردم با صداقت حرف نمی‌زنند. 
وی با بیان اینکه همراهی واقعی با مردم در گرو صادقانه سخن گفتن با آنهاست، اضافه کرد: مردم پنهانکاری را از ما نمی‌پذیرند، برای نمونه چرا قرارداد اقتصادی قبل از انعقاد به اطلاع مردم نمی‌رسد تا این ‌همه حرف‌وحدیث به میان نیاید و در مجموع این مخفی‌کاری‌ها مردم را به دولت و مدیران آن بی‌اعتماد کرده است.  نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری یادآور شد: امروز در بازار هم مردم و هم بازاریان از بی‌ثباتی قیمت‌ها شکایت دارند و معلوم نیست چرا باید تصمیمات لحظه‌ای که بازار را مختل می‌کند، گرفته شود؛ در حالی که پیش‌بینی زندگی و معیشت حق اساسی مردم است. 
وی در ادامه شفافیت را عامل اصلی ایجاد اعتماد بین مردم و مسؤولان دانست و گفت: امروز به دولت مستقر اعتراض دارم که چرا شفافیت لازم را ندارد و در بسیاری از مواقع محرمانگی بیجایی را اعمال می‌کند؛ در حالی که این محرمانگی باید کنار گذاشته شود و با کمک مردم این کار را انجام می‌دهیم. 
رئیسی به‌کار بردن واژگانی مانند «نمی‌توانیم»، «نمی‌شود» و «مگر می‌شود؟» را موجب وهن دولت و فرهنگ ایرانی دانست و اضافه کرد: فرهنگ ما فرهنگ حاج‌قاسم سلیمانی و شهیدان بزرگواری مانند ابوترابی و بابایی است که عبارت «ما می‌توانیم» شاکله تفکر و روحیه آنها را شکل می‌داد و ثابت کردند با کمک مردم بسیاری از گره‌ها گشوده می‌شود. 
وی همچنین بر قابل حل بودن مشکل اشتغال و مسکن تأکید کرد و گفت: باید هزینه 50درصدی مسکن در سبد خانوار را به 30 درصد کاهش داد که از طریق کاهش هزینه زمین در ساخت مسکن کاملا شدنی است. 
 
* تملک واحدهای تولیدی توسط بانک‌ها درست نیست
کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در برنامه تلویزیونی شبکه استانی گیلان نیز با بیان اینکه وضعیت کنونی این استان محصول بی‌عدالتی و تبعیض است، عنوان کرد: مردمان این استان باکفایت و پرتلاش مردانه در دفاع از انقلاب و وطن از سردار جنگل گرفته تا دوران دفاع‌مقدس ایستادگی کردند.  رئیسی با یادآوری اینکه کارخانه پوشش 25 هکتار از بهترین اراضی رشت را به خود اختصاص داده بود، اضافه کرد: پس از برفی که سال‌های گذشته در گیلان بارید سقف این کارخانه و کارگاه‌های آن به‌عمد ویران شد و کارخانه‌ای که می‌توانست برای هزاران نفر اشتغال ایجاد کند به وضع بسیار تأسفباری دچار شد.  وی با تأکید بر اینکه نظام بانکی در اختیار کشور بوده و تملک و تعطیلی واحدهای تولیدی به‌ وسیله بانک‌ها کار درستی نیست، اظهار داشت: نظام بانکی باید با روش توسعه و رونق تولید پیش رود و نباید دنبال منافع خود باشد و کشور را رها کند. 
 
* مشکل «مسکن و اشتغال» جوانان را برطرف می‌کنیم‌
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه «مشکل «مسکن و اشتغال» جوانان را برطرف می‌کنیم‌»، گفت: ما معتقدیم مشکل مسکن و اشتغال جوانان کاملا قابل حل است. 
رئیسی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم خراسان شمالی تعطیل و نیمه‌تعطیل بودن شهرک‌های صنعتی را از موضوعات قابل حل در دولت خود خواند و به مساله بیکاری جوانان و دغدغه خانواده‌ها در کشور اشاره و اضافه کرد: ما معتقدیم مشکل مسکن و اشتغال جوانان کاملا قابل حل است و مساله ازدواج جوانان هم در گرو حل مساله اشتغال و مسکن و رفع 40 درصد ظرفیت معطل تولیدی کشور خواهد بود که حل خواهد شد.  وی زمین را بالاترین بخش هزینه ساخت مسکن ذکر کرد و افزود: در شهرهای بجنورد، فاروج، شیروان و راز و جرگلان زمین به ‌اندازه کافی هست و اگر دولت زمین‌های اطراف شهرها را آزاد کند و در اختیار مردم بگذارد و تسهیلات خوبی بدهد وضع مسکن‌سازی را به‌مراتب بهتر می‌کند. 
***
سامانه نظارت جامع مانع زمین‌خواری می‌شود
سعید جلیلی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم استان گلستان اظهار داشت: امروز گلستان نه فقط با سرمایه‌ معنوی‌اش، بلکه با سرمایه‌های مادی‌اش هم می‌درخشد. گلستان دارای جنگل‌های انبوه، آبشارها، تالاب‌های بین‌المللی و روستاهای زیبای ییلاقی مانند زیارت و جهان‌نما و دهنه‌هایی مانند محمدآباد و زرین‌گل است و به معنای واقعی گلستان ایران است. کاندیدای ریاست‌‌جمهوری با بیان اینکه استان گلستان بهشت باغداری، دامپروری و شیلات است، گفت: این استان در بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله تولید محصولاتی مانند گندم، با کیفیت‌ترین محصول و از نظر کمی جزو 4 استان برتر کشور است. مزارع زیبای کلزا جلوه توانمندی کشاورزی این استان در تولید دانه‌های روغنی است. 
وی با بیان اینکه دولت سایه، یک تشکیلات نیست، آن را یک حرکت اجتماعی و گفتمان دانست و گفت: دولت سایه یعنی اینکه سایه مردم بر سر دولت است. مردم باید مطالبات خود را تنظیم کرده و از دولت بخواهند. امروز ظرفیت‌هایی در گلستان وجود دارد که حتی بخش‌هایی از آن را هم برخی کشورهای اروپایی ندارند اما این استان همه ظرفیت‌ها را با هم دارد. اگر امروز گلستان ظرفیت کشاورزی دارد باید صنایع تکمیلی جدی گرفته شود زیرا جهش کشور در زمینه تولید، اشتغال و ایجاد ارزآوری را به همراه خواهد داشت. 
جلیلی به ظرفیت‌های گردشگری در این استان اشاره کرد و افزود: توسعه گردشگری برنامه می‌خواهد و باید برای مردم استان سبب فایده و رفاه بیشتر باشد. این بخش اگر مورد توجه دولت قرار داشته باشد زمینه تولید اشتغال و ایجاد درآمد را فراهم می‌کند، در غیر این صورت از گردشگری فقط مشکلات آن برای مردم این استان خواهد بود. وی با اشاره به تنوع اقلیمی در استان گلستان هم بیان داشت: همنشینی با جنگل، کوه، دریا و صحرا، اقلیم متنوعی در این استان به وجود آورده است که باید از آن استفاده شود. همجواری با کشورهای شمالی ایران از طریق دریای مازندران، زمینه ترانزیت و تبادلات تجاری و اقتصادی را فراهم ساخته و گلستان را تبدیل به دروازه صادراتی ایران به آسیای میانه کرده است. 
کاندیدای ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری و حفاظت از جنگل‌ها هم اشاره کرد و گفت: حمایت از تعاونی‌های تولید چوب جنگلی در این استان رویکردی فرصت‌محور است و جنگلداری بخش اقتصادی مهمی بوده که در کشور ما مغفول مانده است. در برخی کشورهای اروپایی که یک‌سوم مساحت آنها را جنگل تشکیل می‌دهد، جنلگداری یک میلیون شغل و 180 میلیارد دلار درآمد اقتصادی داشته است. وی تأکید کرد: البته توجه به اقتصاد جنگل به معنای نادیده گرفتن و تخریب محیط‌زیست و جنگل‌ها نیست. اگر برنامه و مطالعات علمی رعایت شود، می‌توان به بهترین شکل از آن استفاده کرد.  جلیلی موضوع استفاده بهینه و حداکثری از اراضی کشاورزی‌ و مراتع را یکی دیگر از موضوعات مورد توجه دولت خود در استان گلستان عنوان کرد و افزود: باید سامانه نظارت جامع در بهره‌برداری و واگذاری و تغییر کاربری اراضی ایجاد شود تا جلوی زمین‌خواری و فسادهای دیگر از جمله کوه‌خواری گرفته شود. اگر این موضوع جدی گرفته شود، می‌توان آزادسازی سواحل و مردمی‌سازی دسترسی به سواحل را انجام داد. 
وی ادامه داد: بی‌شک در زمینه اقتصاد، صنعت، کشاورزی و... پیشرفتی حاصل نشده مگر از سوی مردان بی‌ادعایی که در هر گوشه از کشور سختکوشانه کار کردند و موفقیت را به ارمغان آوردند. نباید اجازه دهیم افراد پرمدعا و بدون کارنامه جای این مردان بی‌ادعا و سختکوش را بگیرند و مشغول کارهای نمایشی در قالب همایش‌ها  شوند. 
***
دولت ‌را چالاک خواهم کرد
کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: نخستین اقدام بنده اصلاح خود دولت است که اگر دولت چالاک و پاسخگو باشد، دست در دست هم یک انقلابی را در دولت آغاز می‌کنیم. 
علیرضا زاکانی ‌در گفت‌وگوی تلویزیونی در شبکه استانی کردستان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، به برنامه‌های خود برای ریاست‌جمهوری پرداخت و گفت: اکنون مبارزه با مفاسد اقتصادی یک موضوع جدی است، مبارزه با سستی‌ها در بدنه اجرایی دولت یک امر جدی است، نخستین اقدام بنده اصلاح خود دولت است که اگر دولت چالاک و پاسخگو باشد، دست در دست هم یک انقلابی را در دولت آغاز می‌کنیم. وی با بیان اینکه معضل مسکن و اشتغال در جهش تولید حل خواهد شد، ادامه داد: در سال اول تغییر ملموس خواهید دید و در 3 سال بعد یک تغییر جدی در کشور مشاهده خواهید کرد. بنده در این ۲ دهه و قبل از جریان جنبش دانشجویی، بارها به استان‌های مختلف کشور سفر کرده و بیش از ۴ بار در تمام استان‌ها و برخی شهرستان‌ها حضور داشته‌ام و از نزدیک با معضلات مردم آشنا هستم. 
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: بسیار ناپسند است که تا مقام معظم رهبری به کردستان سفر نکرده بودند، اجازه پخش اذان اهل سنت داده نمی‌شد، این کج‌فهمی است، ملاک برای رهبر معظم انقلاب اسلامی وحدت است، این کج‌فهمی‌ها که اسباب اذیت و آزار برادران اهل‌ سنت را ایجاد کرده، به هیچ عنوان پذیرفته نیست. نمی‌خواهم وعده‌های نادرست بدهم، بنده جان، دل و سر خود را در طبق اخلاص شما مردم گذاشته و با افتخار میان شما زندگی کرده‌ام، به عنوان یک معلم دانشگاه و یک پزشک متخصص همه وجودم وقف شماست اما بدانید در دولت اقدام و اصلاح فرصت به برادران اهل سنت و همکاری برای ساخت ایران آباد و واحد یک امر ضروری است و به‌کارگیری شما در اجزا و عناصر موجود در مناصب در چارچوب شایسته‌سالاری یک امر قطعی خواهد بود. 
***
اختیارات را به شهرستان‌ها می‌دهیم
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: به شهرستان‌ها اختیارات یک کشور و پایتخت را می‌دهیم و اینگونه عدم توازن و تبعیض گسترده تاریخی از بین می‌رود.  سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی ‌در گفت‌و‌گو با مردم استان مرکزی از طریق شبکه استانی آفتاب با بیان اینکه مساله سربازی 2 سال وقت جوانان را تلف می‌کند، گفت: نخبه‌ای که می‌تواند کارآفرینی کند و به کارهای مختلف بپردازد 2 سال از زندگی خود را باید برای سربازی بگذارد. به همین خاطر بعضی از جوانان فراری می‌شوند. ما 3 میلیون سرباز فراری داریم که از کار و زندگی می‌افتند و هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند و ازدواج آنها با مشکل مواجه می‌شود و به همین خاطر بنده به دنبال این هستم که سربازی اجباری جمع شود و سربازی داوطلبی و حرفه‌ای شکل بگیرد. وی بیان کرد: ما به تعداد شهرستان‌های کشور باید پایتخت داشته باشیم و تهران فقط پایتخت نباشد و آن به این معناست که اختیاراتی که در پایتخت وجود دارد از همه کشور گرفته شده و در اختیار آقایان وزراست. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: امکانات و منابع در اختیار شهرستان‌ها قرار می‌گیرد و شرکت‌های دانش‌بنیان و گمرک در آنها ایجاد می‌شود و اجازه تجارت بین‌الملل و حوزه دیپلماسی به آنها داده می‌شود که اگر کسی زغال سنگ دارد به او دیپلماسی حوزه زغال سنگ می‌دهیم و با مدیریت آن شهرستان اتفاق می‌افتد و به شهرستان اختیارات یک کشور و پایتخت را می‌دهیم و اینگونه عدم توازن تاریخی از بین می‌رود. 
 
* تا آخر در صحنه خواهم بود
قاضی‌زاده‌هاشمی درباره شایعاتی که پیرامون انصراف وی از رقابت‌های انتخاباتی مطرح شده بود در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: میدان را باز کنید؛ می‌خواهیم ایران جدید‬ را بسازیم. بر اساس وظیفه شرعی و با تکیه بر اعتماد مردم و توجه به مطالبات و لطف گسترده هموطنان که پس از مناظره‌ها شاهد هستیم، به لطف الهی تا آخر انتخابات در صحنه خواهم بود. پیش به سوی دولت سلام‬.
***
استان‌ها را از استثمار تهران درمی‌آورم
محسن رضایی ‌در گفت‌وگوی رادیو- تلویزیونی با مردم لرستان گفت: ما با ایجاد مناطق اقتصادی و دادن اختیارات و مسؤولیت به استان‌ها به ‌طوری که مردم استانی که سپرده خود را در بانک‌ها گذاشتند در همان استان خودشان هزینه شود نه اینکه 40 درصد سپرده هر استانی به تهران بیاید و با تبدیل شدن به ارز از کشور خارج شود، دوباره استان‌ها و اقوام مختلف را به میدان می‌آوریم. کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه قرار نیست تهران، استان‌ها را استثمار و خارج از ایران، تهران را استثمار کند، اظهار داشت: ما با ایجاد قطب‌های اقتصادی و دادن مسؤولیت به استان‌ها به این استثمار که نیروهای انسانی و ثروت استان‌ها را به تهران انتقال دهد و از تهران به خارج از کشور سوق می‌دهد، پایان می‌دهیم. 
رضایی عنوان کرد: در دولت اقدام و تحول متناسب با ظرفیت‌ها، استعدادها، قابلیت‌ها و توانایی‌های هر استان نسخه پیشرفت و بهبود زندگی را در استان‌ها تهیه و اجرا می‌کنیم، البته برخی مسائل همچون یارانه 450 هزار تومانی شامل همه استان‌هاست.  وی گفت: اختیارات تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری را نیز در زمینه اقتصاد به استان‌ها واگذار می‌کنیم که مناطق اقتصادی در استان‌ها ایجاد شود، چرا که استان‌ها در ایران با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند، می‌توانند به ‌اندازه یک کشور تولید داشته باشند. کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: در دولت ما به همه خانم‌های خانه‌دار در گروه اول که بیش از ۳ ماه در ارتباط با تربیت فرزند و ۳ ماه حفظ سلامت و بهداشت آموزش ببینند حقوق پرداخت می‌کنیم و همچنین مساله کرامت انسانی را از داخل خانه شروع می‌کنیم تا به شهرها و استان‌ها برسد. 
وی با اشاره به برنامه‌های دولت اقدام و تحول برای استان لرستان تصریح کرد: برای استان لرستان یک سند اقدام و تحول درست کرده‌ایم که در زمینه کشاورزی، گردشگری، صنعت، معدن، زیرساخت‌ها، ترانزیت و راه‌آهن به ‌طور تفصیلی در خرم‌آباد به‌ عنوان مرکز استان پس از تشکیل دولت امضا می‌کنیم و به اطلاع مردم می‌رسانیم. 

Page Generated in 0/0133 sec