printlogo


کد خبر: 234576تاریخ: 1400/3/25 00:00
دور دنیا

وزارت بهداشت یمن: هر ۵ دقیقه یک کودک یمنی جان می‌دهد
وزارت بهداشت یمن با بیان اینکه در نتیجه محاصره این کشور هر ۵ دقیقه یک کودک یمنی جان می‌دهد، اعلام کرد: 5/1 میلیون نفر از مردم این کشور به بیماری‌های مزمن دچار هستند که ۳۲ هزار نفر از آنها برای درمان باید به خارج از کشور منتقل شوند. المیادین در این باره نوشت سخنگوی وزارت بهداشت یمن در یک نشست خبری درباره تلفات انسانی ناشی از حملات ائتلاف عربی - آمریکایی به سرکردگی سعودی به یمن طی ۶ سال و ۳ ماه اخیر گفت: در نتیجه محاصره این چند سال، امکان ورود محموله‌های دارویی به یمن میسر نیست، لذا بسیاری از داروها فاسد شده و قیمت آنها افزایش پیدا کرده است. سخنگوی وزارت بهداشت یمن افزود: بیش از ۳ هزار کودک یمنی از مشکل قلبی مادرزادی رنج می‌برند که به دلیل کمبود دارو و تجهیزات باید برای درمان به خارج از کشور اعزام شوند. وی اظهار کرد: در نتیجه محاصره همه‌جانبه یمن از سوی متجاوزان، هر ۵ دقیقه یک کودک یمنی جان خود را از دست می‌دهد و سالانه بیش از ۸ هزار زن یمنی می‌میرند و اکنون بیش از 6/2 میلیون کودک از سوء‌تغذیه رنج می‌برند. سخنگوی وزارت بهداشت یمن همچنین تصریح کرد در حال حاضر ۵۰۰ نفر به پیوند کبد، ۲ هزار نفر به پیوند قرنیه و ۵ هزار نفر نیز به پیوند کلیه، شدیدا نیاز دارند. 
***
برنامه ترکیه برای حضور در افغانستان
در ادامه اظهارنظرهای آمریکایی‌ها درباره تدارک واشنگتن برای خارج کردن نیروهای خود از افغانستان، فرمانده تروریست‌های ستاد مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) در این باره اظهارنظر تازه‌ای کرد. «کنت مک کنزی» رئیس تروریست‌های «سنتکام» ضمن تکذیب خبرها درباره طرح پنتاگون برای حملات هوایی در حمایت از ارتش افغانستان پس از خروج آمریکا از این کشور، درباره پیشنهاد آنکارا در رابطه با فرودگاه کابل صحبت کرد. بنا بر گزارش «صدای آمریکا»، مک ‌کنزی حین سفر و در جمع خبرنگاران حاضر در یک هواپیمای نظامی گزارش اخیر روزنامه نیویورک‌تایمز درباره برنامه پنتاگون برای حمایت هوایی از ارتش افغانستان بعد از خروج آمریکا را تکذیب کرد. به گفته فرمانده تروریست‌های سنتکام، حملات آمریکا در ماموریت مقابله با تروریسم بعد از خروج این کشور از افغانستان به مواردی محدود خواهد شد که طی آن مشخص شود طرح‌هایی برای حمله به خاک آمریکا یا خاک متحدانش وجود دارد. رئیس تروریست‌های ستاد مرکزی ارتش آمریکا در غرب آسیا درباره وضعیت فرودگاه کابل، پایتخت افغانستان بعد از خروج آمریکایی‌ها و پیشنهاد ترکیه در این باره نیز حرف زد. طبق گزارش اخیر رویترز، ترکیه پیشنهاد تامین امنیت و اداره فرودگاه کابل بعد از خروج آمریکا و ناتو از افغانستان را ارائه داده اما مقام‌های واشنگتن گفتند آنکارا پیش‌شرط‌هایی را هم مطرح کرده است. سرکرده تروریست‌های سنتکام افزود: «ارتش آمریکا با شرکای ترکیه‌ای درباره این موضوع در حال مشورت است». 
***
طرح اصلاحات 2030 محور نشست  سران ناتو
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو ساعاتی پیش از آغاز نشست سران 30 کشور عضو ناتو، این نشست را یک لحظه حساس برای اتحاد و امنیت جمعی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی خواند. بر اساس گزارش یوراسیا، استولتنبرگ با اشاره به رقابت جهانی رو به رشد در سطح بین‌الملل تاکید کرد طرح اصلاحات 2030 ناتو در مرکز توجهات نشست جاری اعضای ناتو قرار دارد. وی در ادامه، اصلاحات ناتو را یک برنامه جاه‌طلبانه در زمینه امنیت و دفاع جمعی این سازمان خواند و تاکید کرد تصمیمات اصلی این نشست در زمینه تقویت رایزنی‌های سیاسی، تقویت دفاع جمعی و لزوم تقویت زیرساخت‌ها و زنجیره‌های تامین امنیت است. وی در ادامه توضیح داد که ناتو باید عواقب امنیتی تغییرات آب‌وهوایی از جمله کاهش آلایندگی‌های نظامی را به رسمیت بشناسد. به گفته استولتنبرگ، رهبران ناتو همچنین در زمینه یک سیاست دفاع سایبری جدید به توافق دست خواهند یافت و با توسعه مفاهیم استراتژیک آتی ناتو موافقت خواهند کرد. دبیرکل ناتو همچنین اعلام کرد مساله افغانستان، روسیه و حمایت از اوکراین و گرجستان در نشست سران ناتو مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. نشست سران عضو ناتو دیروز در بروکسل آغاز شد و امروز به کار خود پایان می‌دهد. 
***
چین فضاپیمای سرنشین‌دار به مدار زمین پرتاب می‌کند
چین قصد دارد برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۶ یک فضاپیما را با ۳ سرنشین از طریق موشک لانگ مارچ از صحرای گوبی به مدار زمین پرتاب کند.
 به گزارش رویترز، چین در این ماموریت که بعد از ۵ سال انجام می‌شود ۳ مرد را برای یک اقامت ۳ ماهه به یک ماژول فضایی در مدار زمین منتقل می‌کند. آژانس فضایی سرنشین‌دار چین پیش‌تر اعلام کرده بود برنامه فضایی سرنشین‌دار این کشور به دنبال انتخاب گروه جدیدی از ۱۸ فضانورد ذخیره، وارد مرحله آماده‌سازی ماموریت شده است. «شنزو ۱۲» سومین مأموریت از ۱۱ ماموریت مورد نیاز برای تکمیل ایستگاه فضایی چین تا سال ۲۰۲۲ خواهد بود. در این میان، ۴ ماموریت با حضور سرنشینان انجام می‌شود که ۱۲ فضانورد چینی را به فضا می‌فرستند. این تعداد بیشتر از ۱۱ زن و مردی است که چین در سال ۲۰۰۳ به مدار زمین اعزام کرده بود. چین قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به یک قدرت اصلی فضایی تبدیل شود، چین دومین کشوری بود که سال جاری میلادی مریخ‌نورد خود را ۲ سال پس از فرود نخستین فضاپیمای این کشور در آن طرف ماه، روی مریخ فرود آورد. اقامت ۳ ماهه برنامه‌ریزی شده می‌تواند رکورد ۳۰ روزه چین که سال ۲۰۱۶ ثبت شد را بشکند. این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که کاوشگر «چانگ ئه ۵» چین حامل نمونه‌های خاک و سنگ کره ماه آذرماه سال ۱۳۹۹ بعد از انجام موفقیت‌آمیز ماموریت فضایی خود، در منطقه مغولستان داخلی در شمال چین فرود آمد. 

Page Generated in 0/0078 sec