printlogo


کد خبر: 234579تاریخ: 1400/3/25 00:00
تقابل سرنوشت‌ساز تیم‌های‌ ملی فوتبال ایران و عراق برای صعود به مرحله بعدی مقدماتی جام‌جهانی
یک ملت ، 11 سرباز و یک رؤیا

سرانجام به روزی رسیدیم که ماه‌ها انتظارش را می‌کشیدیم. اگر چه احتمالات روی کاغذ می‌گوید شاید با تساوی مقابل عراق هم صعود ‌کنیم اما نباید کار را به اما و اگر بسپاریم. امشب دعای یک ملت پشت 11 سرباز است، 11 سردار، 11 فدایی برای یک ملت. امشب شب اثبات حقانیت ماست در قاره آسیا. امشب می‌رویم تا به ویلموتس و قبلی‌ها بگوییم چگونه می‌شود حتی از گندکاری و فاجعه به جای مانده شما، طاق نصرت صعود ساخت. امشب شب ما است چون به شیربچه‌های‌مان اعتماد کامل داریم. رسیدیم به مهم‌ترین خاکریز، آخرین سنگر برای فتح صدر جدول. تیم ملی فوتبال ایران در حساس‌ترین مسابقه مرحله اول گروهی امشب به مصاف تیم عراق می‌رود. تقابل ۲ تیم همواره حساس و مهم بوده اما این بار شرایط جدول گروه این اهمیت و حساسیت را چندبرابر کرده است. عراق با یک مساوی صدرنشین گروه باقی می‌ماند و با خیال راحت به مرحله بعد صعود می‌کند اما تیم‌ ملی ایران ممکن است با نتیجه‌ مساوی صعودش به اما و اگر بکشد و در کمال ناباوری و در عین شایستگی حذف شویم. قطعا اسکوچیچ و شاگردانش در تیم‌ ملی بخوبی به این شرایط آگاه هستند و می‌دانند باید در فینال گروه و حساس‌ترین بازی به پیروزی برسند تا با خیالی آسوده به مرحله بعد مقدماتی جام‌جهانی صعود کنند. عراق تیم چغری است، بازیکنانش مثل بازیکنان تیم‌ ملی کشورمان فیزیک بدنی مناسبی دارند و سبک فوتبال‌شان خیلی شبیه سبک فوتبال ایران است. برخی بازیکنان عراقی مثل بشار رسن و طارق همام با حضور در پرسپولیس و استقلال با شرایط فوتبال باشگاهی کشورمان بخوبی آشنایی دارند. از همه مهم‌تر اینکه اسکوچیچ سرمربی تیم‌ ملی کشورمان اهل کرواسی است و کاتانچ، سرمربی عراق اسلوونیایی است؛ ۲ مربی از بلوک شرق اروپا که شاید شناخت مناسبی از افکار فوتبالی یکدیگر داشته باشند.
کاتانچ بعد از پیروزی ایران مقابل هنگ‌کنگ گل‌های تیم‌ ملی کشورمان را شانسی دانسته بود! او با این حرف‌های بی‌منطق جنگ روانی مسابقه ایران و عراق را خیلی زودتر از حد انتظار شروع کرد. بازیکنان و مربیان تیم‌ ملی ایران باید جواب این صحبت‌های بی‌منطق را در میدان مسابقه و با یک برد شیرین بدهند. در هر 4 پست از دروازه‌بان گرفته تا دفاع، هافبک و مهاجم، تیم‌ ملی ایران برتر از عراق است. بازیکنان تیم‌ ملی کشورمان بسیار حرفه‌ای هستند، تقریبا تمام آنها در اوج آمادگی قرار دارند. اگر تیم‌ ملی اسیر جوسازی‌ها و جنگ روانی بازیکنان عراق نشود و بازیکنان با تمرکز بالا و سنجیده و دور از احساس بازی کنند، پیروزی در این مسابقه حساس دور از دسترس نخواهد بود. هر چند حدود 10 سال است عراق را شکست نداده‌ایم. هنوز بازی تلخ و تاریخی ایران- عراق در جام ملت‌های آسیا 2015 را به یاد داریم، همان مسابقه‌ای که مهرداد پولادی با یک تکل احساسی و غیرلازم باعث 10 نفره شدن تیم‌ ملی کشورمان شد و در نهایت هم به عراق باختیم و در کمال شایستگی حذف شدیم. 
این مرتبه تیم‌ ملی با اسکوچیچ باید شیرین‌ترین برد را به هواداران تقدیم کند. تیم‌ ملی کشورمان با انجام یک بازی برتر تیم بحرین را در خانه‌اش شکست داد اما قطعا عراق خطرناک‌تر از بحرین است. امیدواریم ملی‌پوشان با کمترین ضریب اشتباه در میدان حضور داشته باشند و در پایان مسابقه در روز 25 خرداد 1400 همه از شکست دادن عراق خرسند باشیم. 
قطعا ترکیب تیم‌ ملی نسبت به بازی با کامبوج کاملا متفاوت خواهد بود اما حدس زدن ترکیب تیم‌ ملی برابر عراق سخت نیست. ترکیب احتمالی تیم‌ ملی مقابل عراق اینگونه خواهد بود: علیرضا بیرانوند، حسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، صادق محرمی، میلاد محمدی، سامان قدوس، احمد نوراللهی، مهدی ترابی، علی قلی‌زاده، مهدی طارمی و سردار آزمون. 
اگر تیم‌ ملی با این ترکیب به میدان برود، سامان قدوس بازیساز جدید تیم‌ ملی نقش پررنگی در بازی خواهد داشت و می‌تواند با دوندگی و پاس‌های دقیقش جنگ میانه زمین را به سود ایران تمام کند. در خط حمله هم آزمون و طارمی شب سختی را برای مدافعان و دروازه‌بان عراق رقم خواهند زد. در خط دفاع و درون دروازه هم قطعا بی‌حاشیه و با اشتباه کم می‌توانیم به گل نخوردن تیم‌ ملی امیدوار باشیم و در نهایت شکست عراق را در آخرین سه‌شنبه بهار جشن بگیریم. 
***
دراگان اسکوچیچ: قدم آخر تورنمنت را محکم برمی‌داریم
سرمربی تیم‌ ملی فوتبال ایران با تاکید بر اینکه فضای تیمش برای دیدار با عراق کاملا مثبت است، گفت: بازیکنانم برای برداشتن آخرین گام این تورنمنت تمام توان‌شان را خواهند گذاشت. 
دراگان اسکوچیچ در نشست خبری قبل از بازی تیم‌های‌ ملی فوتبال ایران و عراق در دیدار پایانی گروه C انتخابی جام‌جهانی قطر گفت: پیش از آمدن به بحرین می‌دانستیم که باید 4 بازی سخت انجام دهیم و از هر 4 بازی پیروز از زمین خارج شویم که این موضوع به ما فشار وارد کرد. 
سرمربی تیم‌ ملی فوتبال ایران ادامه داد: از این 4 بازی یک بازی باقی مانده است و فکر می‌کنم بازی سخت‌تری به نسبت ۳ بازی قبل باشد اما تیم خیلی خوبی داریم و جو تیم بسیار خوب است و هر چه داریم را در این بازی خواهیم گذاشت و از همه توان استفاده می‌کنیم تا در بازی آخر هم پیروز از میدان خارج شویم. 
اسکوچیچ درباره تیم عراق گفت: برای بازیکنان عراق و مربی‌شان احترام قائل هستیم. آنها مربی خوبی دارند و در مجموع تیم قابل احترامی هستند. 
سرمربی تیم‌ ملی فوتبال ایران در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعات دقیقی از بازیکنان عراق در اختیار دارد یا خیر، اظهار داشت: درباره ترکیب تیم عراق اطلاعاتی نداریم. همیشه وقتی بازیکنی در ترکیب قرار می‌گیرد یعنی یک بازیکن باید بیرون از زمین بماند، بنابراین وقتی بازیکنی در زمین قرار بگیرد، قطعا بهترین ترکیب ممکن را به میدان فرستاده‌اند. 
وی ادامه داد: جو بسیار خوبی بر تیم حاکم است و امیدواریم این جو مثبت را به بازیکنانی که در زمین بازی خواهند کرد نیز انتقال بدهیم تا آنها نیز این احساس خوب را داشته باشند. بازی‌های قبل را باید فراموش کنیم، چرا که یک قدم برای با موفقیت به پایان رساندن این تورنمنت باقی مانده است.

***

۵ معادله برای صعود ایران به مرحله بعد انتخابی جام‌جهانی

مرتضی یعقوبی: تیم ملی در 5 حالت مختلف می‌تواند سهمیه حضور در مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی در قاره آسیا را به دست آورد. مرحله دوم انتخابی جام‌جهانی در قاره آسیا امروز با برگزاری دیدارهای مختلف پیگیری می‌شود و تکلیف ۱۲ تیم صعود‌کننده به مرحله سوم این رقابت‌ها مشخص می‌شود. به جز تیم‌های کره‌جنوبی، استرالیا، ژاپن و سوریه که صعود خود را به عنوان صدرنشین قطعی کرده‌اند، تیم‌های دیگر مانند عراق، عربستان و ویتنام هم در صورت قرار گرفتن در رتبه دوم گروه‌های خود، به طور قطع به مرحله بعد راه می‌یابند. در حال حاضر مهم‌ترین مساله در ارتباط با فوتبال ایران، دیدار پایانی با عراق است که سرنوشت تیم‌ ملی را تعیین خواهد کرد و به حدود یک سال و نیم استرس و اضطراب برای راهیابی به مرحله سوم پایان می‌دهد. 
در آستانه دیدار ایران - عراق، معادلات مختلف برای راهیابی ایران به مرحله بعد را بررسی می‌کنیم.
 
* پیروزی ایران بر عراق
در صورتی که شاگردان دراگان اسکوچیچ بتوانند امشب در منامه، عراق را با هر نتیجه‌ای شکست دهند، صعود تیم‌ ملی با ۱۸ امتیاز به عنوان صدرنشین به مرحله بعدی قطعی می‌شود. 
 
* مساوی ایران - عراق و معادلات مختلف
اگر تیم‌ ملی از این دیدار یک امتیاز کسب کند، عراق صدرنشین و ایران دوم خواهد شد. در این صورت معادلات مختلف پیش می‌آید که می‌تواند منجر به صعود یا حذف تیم‌ ملی شود. در ادامه حالت‌های مختلف صعود تیم‌ ملی در صورت کسب تساوی با عراق را بررسی می‌کنیم. 
 
* شکست یا مساوی اردن مقابل استرالیا
در صورت مساوی ایران با عراق و شکست یا تساوی اردن مقابل استرالیا، تیم‌ ملی به عنوان یکی از 5 تیم برتر دوم به مرحله بعد راه خواهد یافت. 
 
* پیروزی اردن و امارات و شکست ازبکستان
اگر اردن مقابل استرالیا به پیروزی دست یابد و ایران مقابل عراق با تساوی متوقف شود، تیم‌ ملی فقط در صورت شکست ازبکستان مقابل عربستان بالاتر از ازبک‌ها قرار می‌گیرد و به مرحله بعد صعود می‌کند. 
 
* پیروزی اردن، مساوی یا پیروزی ازبکستان و شکست امارات
اگر اردن مقابل استرالیا پیروزی شود و ازبکستان مقابل عربستان به پیروزی یا تساوی دست یابد، در این صورت فقط با شکست خوردن امارات مقابل ویتنام، ایران می‌تواند صعود کند. 
 
* پیروزی اردن، مساوی یا پیروزی ازبکستان و تساوی امارات
اگر در روز پایانی، ازبکستان و اردن رقیبان خود را شکست دهند و امارات مقابل ویتنام به تساوی دست یابد، تیم‌ ملی فقط در صورت کسب تساوی پرگل مقابل عراق موفق به صعود به مرحله بعد خواهد شد. در جدول تیم‌های دوم، امارات و ایران هم امتیاز و دارای تفاضل گل مشابه هستند و فقط گل‌زده امارات یک گل بیشتر است. تیم‌ ملی ایران فقط در صورت تساوی پرگل با عراق به منظور افزایش گل زده، می‌تواند بالاتر از امارات قرار گیرد و صعود کند. 
 
* شکست ایران مقابل عراق
اگر تیم‌ ملی ایران در بازی پایانی مقابل عراق شکست بخورد، در این صورت هیچ شانسی برای صعود به مرحله بعد نخواهد داشت، چرا که با امتیازات فعلی در رتبه ششم تیم‌های برتر دوم است و طبق قانون فقط 5 تیم به مرحله بعد صعود می‌کنند. 
برنامه بازی‌های هفته‌ پایانی به این شرح است:
ایران - عراق، ساعت ۲۱ در بحرین
امارات - ویتنام، ساعت ۲۱:۱۵ در دوبی
عربستان - ازبکستان، ساعت ۲۲:۳۰ در ریاض
استرالیا - اردن، ساعت ۲۳:۳۰ در کویت

Page Generated in 0/0062 sec