printlogo


کد خبر: 234609تاریخ: 1400/3/25 00:00
33 هزار ساختمان ناایمن در شهر تهران وجود دارد
نبود قانون یکپارچه ایمنی شهری

ساختمان‌های ناایمن برای شهر تهران یک هشدار جدی و حادثه‌آفرین هستند. بر اساس آمار، هم‌اکنون چیزی حدود 33 هزار ساختمان ناایمن در شهر تهران وجود دارد که چگونگی وضعیت رسیدگی به آنها هنوز به سامان نرسیده است. این در حالی است که سامانه برخط پایش ایمنی چندی پیش مورد بهره‌برداری قرار گرفت تا با استفاده از آن هم مدیران شهری و هم مردم با ساختمان‌های غیرایمن در شهر آشنا شوند و نیز مالکان این ساختمان‌ها به دنبال چاره‌ای برای بهبود شرایط باشند. 
در این زمینه زهرا صدراعظم‌نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران گفت: 33 هزار ساختمان ناایمن در تهران شناسایی شده و مطمئنا تعداد این ساختمان‌ها با 4‌هزار پلاک ثبتی بیشتر از اینهاست. 
وی ادامه داد: یکی از اقدامات شورای پنجم، سامانه برخط پایش ساختمان‌های ناایمن در برابر حریق است.  این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: حین کار سوءتفاهماتی ایجاد شد و قرار شد اطلاعات به صورت کلیات روی سامانه قرار گیرد. 
به گفته نوری، هدف از این سامانه این بود که استراکچرهای یک ساختمان مشخص باشد و آتش‌نشانان به‌سرعت بتوانند خدمت‌رسانی کنند تا جان و مال مردم را نجات دهند. البته برای اعلام اسامی، مشکلاتی هست که دوستان در حال رفع آن هستند. 
وی ادامه داد: با هماهنگی مراجع قضایی، تعدادی از ساختمان‌ها مورد بررسی قرار گرفت و به آنها اخطار داده شد و بعد از بی‌توجهی، برخی از آنها پلمب شدند. البته این را هم بگویم اگر ساختمانی به صورت ناایمن تشخیص داده شود، وظیفه مدیریت شهری است تا جایی که بتواند اعلام اخطار کند. به گفته رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، در چند سال گذشته اتفاقات خوبی برای بهسازی و نوسازی بافت فرسوده رخ داده است. 
همچنین قدیری، مشاور مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران گفت: بر اساس مصوبه شورا، از ساختمان‌ها بازدید کردیم. دستورالعمل‌های لازم صادر شد؛ در ساختمان‌های مختلف شرایط متفاوت است. وی ادامه داد: اقدامات لازم انجام شد و قرار بود لیست منتشر شود. البته بحث‌هایی هم بعد از انتشار مطرح شد که قرار شد با اندکی تغییرات، لیست دوباره منتشر شود و هنوز هم مشخص نیست که اطلاعات چه زمانی بارگذاری می‌شود.  وی در ادامه به مدیریت یکپارچه اشاره کرد و گفت: در صورتی که مدیریت یکپارچه وجود داشته باشد، بعد از اینکه از ساختمان‌ها بازدید می‌شود، می‌توان اقدامات را در یک پکیج انجام داد تا مشکلات سریع‌تر برطرف می‌شود. اگر ما بخواهیم وارد یک ساختمان شویم حتما باید مراحل قانونی را طی کنیم و نمی‌توانیم بدون حکم این کار را انجام دهیم. وی در ادامه تأکید کرد: آیین‌نامه ایمنی ساختمان‌ها یا استاندارد 2800 سال 67 به تصویب هیأت دولت رسیده و به صورت تقریبی در دهه 1370 به طور جدی اجرا شده است. به عبارتی، باید از آن زمان به بعد ساختمان‌ها بر اساس ضوابط مشخصی ساخته شوند. 
وی ادامه داد: قانون یکپارچه ایمنی شهری نداریم. همچنین بازنگری مبحث 22 مقررات ملی ساختمان ضرورت دارد. مهم‌ترین موضوع هم در حوزه ایمن‌سازی، فرهنگسازی عمومی برای تداوم مطالبه‌گری ایمن‌سازی است که در نهادینه کردن نظام بیمه تضمین کیفیت ساختمان‌ها باید توسط رسانه‌ها و جامعه مدنی اجرایی شود.

Page Generated in 0/0047 sec