printlogo


کد خبر: 234614تاریخ: 1400/3/25 00:00
پیوستن ناوشکن دنا و مین‌شکار شاهین به ناوگان نیروی دریایی ارتش
سربازان تازه نفس دریای وطن

گروه سیاسی: آیین الحاق ناوشکن بومی «دنا» و مین شکار «شاهین» به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش روز گذشته در بندرعباس به دستور رئیس‌جمهور انجام شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، ایران را می‌توان با دارا ‌‌بودن بیش از 2500 کیلومتر خط ساحلی در شمال و جنوب و دسترسی به آب‌های آزاد و بویژه اقیانوس هند، یک کشور دریایی دانست. جمهوری اسلامی ایران در دهه‌های اخیر با وجود فشار حداکثری توانست با ابتکاراتی همچون ایجاد موازنه نامتقارن، در وهله اول حاکمیت خود را بر دریاهای سرزمین تثبیت و پس از آن این قدرت را در نقاط دیگر نیز اعمال کند. اواخر دهه 60 عملا نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ناوگان ایالات‌متحده درگیر شد و توانست قدرت خود را به رخ جهانیان بکشد و آمریکایی‌ها را زمینگیر کند. این قدرت ابتدایی در دهه‌های 70 و 80 بالنده شد و بسیاری از ثمرات آن در دهه90 مشخص‌تر شد. آخرین نمود آن را می‌توان حرکت ناوگروه ارتش جمهوری اسلامی به سمت اقیانوس اطلس دانست که نگرانی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها را برانگیخت. 
 
* الحاق ناوشکن دنا به نیروی دریایی ارتش
در ادامه این موفقیت‌‌های دریایی، روز گذشته آیین الحاق ناوشکن بومی «دنا» و مین شکار «شاهین» به ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش در بندرعباس با دستور رئیس‌جمهور انجام شد. دنا چهارمین فروند از ناوشکن‌های کلاس جماران، تحت نظارت نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در مجموعه صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و ساخته شده و آماده الحاق به ناوگان جنوب نیروی دریایی راهبردی ارتش است. این ناوشکن تمام ایرانی با بیش از ۱۳۰۰ تن وزن، ۱۱ متر عرض، ۹۴ متر طول، مجهز به انواع تجهیزات و سامانه‌های دفاعی و تهاجمی ساخته‌شده در داخل کشور از جمله یک توپ ۷۶ میلیمتری، یک توپ ۴۰ میلیمتری، ۲ توپ ۲۰ میلیمتری، ۲ موشک پدافندی محراب، ۴ موشک کروز قدیر- قادر و ۲ پرتابگر اژدر ۳۲۴ میلیمتری کوسه بوده و علاوه بر قابلیت دریانوردی طولانی در دریاها و اقیانوس‌ها، توانایی جست‌وجو، کشف، شناسایی، رصد، مقابله و در صورت نیاز انهدام هرگونه تهدید هوایی، سطحی و زیرسطحی را داراست. عرشه پرواز با قابلیت نشست و برخاست بالگرد از ویژگی‌های مهم عملیاتی ناوشکن دنا است. همچنین، مین‌شکار «شاهین» با طول ۳۳ و عرض ۱۱متر با نظارت نیروی دریایی ارتش توسط متخصصان جوان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است و با توجه به بهره‌مندی این شناور بومی از تکنولوژی روز دنیا، ردیابی و خنثی کردن انواع مین‌های دریایی از قابلیت‌های مین شکار شاهین است. 
 
* افزایش عمق دفاع راهبردی کشور
امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آیین الحاق این ۲ شناور نظامی، طی سخنانی با اشاره به غفلت‌های صورت‌گرفته در دهه‌های گذشته در توجه به عرصه دریا، افزود: بحمدالله در دوره پرافتخار جمهوری اسلامی ایران و بویژه در ۲ دهه اخیر، سیاست‌ها و برنامه‌های خوب و ارزشمندی برای توسعه دریایی و دستیابی به اهداف بزرگ ملت ایران از طریق دریا طراحی شده و یک محیط راهبردی نوین برای کشور در حال شکل‌گیری است. وزیر دفاع تاکید کرد: دستیابی به این اهداف علاوه بر سیاست‌های درست مستلزم قدرت دریایی فزاینده‌ای است که مؤلفه اصلی آن برخورداری از صنعت دریایی پیشران و مشارکت فعال در تامین امنیت خطوط دریایی است. وی تصریح کرد: وزارت دفاع و نیروهای مسلح در هر ۲ حوزه اقدامات ارزشمندی را انجام داده‌اند، امروز به حول و قوه الهی نتیجه برنامه‌ریزی و تلاش‌های جهادی جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به قدرت دریایی در شأن ملت بزرگ ایران گام‌های بزرگی برداشته و ناوگان‌های تجاری و نظامی ایران در اقصی نقاط جهان حضور موثری دارند. امیرحاتمی گفت: از زمان ورود ناوگروه نیروی دریایی ارتش به دریای مدیترانه که مورد توجه وسیعی در سطح جهانی قرار گرفت، مدت زیادی نمی‌گذرد، در حالی که امروز در آب‌های دوردست و در اقیانوس‌ها، نیروی دریایی ارتش حضور مقتدرانه‌ای دارد بدون اینکه نیاز به پهلوگیری در این مسیرهای طولانی را داشته باشد. وزیر دفاع تاکید کرد: با الحاق این ناوشکن، توانمندی ناوگان دریایی در چابکی، سرعت عمل و واکنش سریع، همچنین مقابله با اهداف آفندی و پدافندی و عمق دادن به دفاع و توان درگیری با انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی افزایش می‌یابد و امکان بهره‌برداری از سامانه‌های جنگ الکترونیک و توان حفاظت و همراهی انواع یگان‌های شناور در مسافت‌های طولانی بیشتر فراهم می‌شود.

Page Generated in 0/0059 sec