printlogo


کد خبر: 234634تاریخ: 1400/3/26 00:00
جانبازان و معلولان در راه المپیک مشکل مالی دارند
توجه به کاروان «سردار دل‌ها»

کاروان ورزشی پاراالمپیک ایران قرار است شهریورماه سال جاری در توکیو به مصاف حریفان برود اما این روزها کمیته ملی پاراالمپیک با مشکل تخصیص بودجه مواجه شده است؛ موضوعی که برنامه‌ریزی‌های اجرایی و اعزام ورزشکاران جانباز و معلول به المپیک را دچار مشکل کرده است. در حالی که طی ماه‌های اخیر دولت تدبیر و امید بویژه سازمان برنامه و بودجه توجه ویژه‌ای به فدراسیون‌های ورزشی و تیم ‌ملی فوتبال داشته‌اند، این امید در دل جامعه ورزشی ایجاد شد که با حمایت مستقیم و ویژه سازمان برنامه و بودجه و تزریق اعتبار و بودجه‌های پیش‌بینی شده به ورزش کشور، ورزشکاران اعزامی به توکیو و تیم ‌ملی فوتبال ایران در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی می‌توانند با دغدغه کمتری به لحاظ برنامه‌ریزی و مسائل مالی به مصاف حریفان‌شان بروند اما در این میان به نظر می‌رسد آنگونه که باید به ورزشکاران جانباز و معلول توجه نشده است. اخیرا هادی رضایی، سرپرست کاروان پاراالمیپک ایران -که قرار است با نام «کاروان سردار دل‌ها» در رقابت‌های پاراالمیپک ۲۰۲۰ توکیو حضور پیدا کند- در نشستی خبری اعلام کرد مشکلات مالی شرایط دشواری را برای اعزام ورزشکاران جانباز و معلول به پاراالمپیک توکیو ایجاد کرده است. 
بر اساس قاعده تخصیص بودجه در ۳ ماهه اول سال، مقرر بوده تاکنون سه‌دوازدهم بودجه ۱۱۷ میلیاردی سال ۱۴۰۰ پاراالمپیک پرداخت شود که بر اساس اعلام هادی رضایی، تاکنون 7 میلیارد و 3۰۰ میلیون تومان از ۲۸ میلیارد تومان تخصیص بهار ۱۴۰۰ پرداخت شده که این مبلغ بسیار کمتر از پرداخت عرفی و قانونی بودجه به دستگاه‌هاست. 
کاروان پاراالمپیک ایران با ۵۹ ورزشکار باید اواخر مردادماه عازم ژاپن شود تا در رویداد پاراالمپیک ۲۰۲۰ افتخارآفرینی کند اما به نظر می‌رسد با توجه به محدودیت‌های پرداخت بودجه، مشکلاتی در اردوهای تدارکاتی پیش از اعزام، رزرو هتل در توکیو، خرید بلیت اعزام ورزشکاران به المپیک و خرید البسه ایجاد شده است. 
حال سوال این است: سازمان برنامه و بودجه که اخیرا حمایت ویژه‌ای از ورزش داشته است، چرا در پرداخت اعتبارات قانونی کمیته ملی پاراالمپیک تعلل می‌کند؟
کاروان سردار دل‌ها، ورزشکاران و نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در رقابت‌های المپیک معلولان و جانبازان هستند که قطعا نبود حمایت مالی و عدم پرداخت بودجه مقرر به این کمیته تبعات ناگواری برای حضور موفقیت‌آمیز ورزشکاران جانباز ایران در توکیو خواهد داشت. 
به گفته سرپرست کاروان پاراالمپیک ایران، پرداخت ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در فروردین و پرداخت ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان در خرداد ۱۴۰۰ تنها دریافتی‌های کمیته ملی پاراالمپیک از بودجه ۳ ماه اول سال جاری بوده است. 
امید است دولت و سازمان برنامه و بودجه با تداوم نگاه حمایتی اخیر خود به ورزش کشور، شرایطی را فراهم کنند که در آستانه اعزام کاروان پاراالمپیک به رقابت‌های توکیو ۲۰۲۰، ورزشکاران جانباز و معلول نیز از حداقل امکانات و دسترسی‌ها برای اعزام بدون دغدغه به پاراالمپیک برخوردار باشند. 

Page Generated in 0/0072 sec