printlogo


کد خبر: 234639تاریخ: 1400/3/26 00:00
اعترافات نظامیان ائتلاف، سعودی را بی‌حیثیت کرد

گروه بین‌الملل: پخش اعترافات نظامیان اسیر ائتلاف متجاوز سعودی و مزدورانش توسط شبکه المسیره، یک موج تبلیغاتی مثبت را به نفع مبارزان یمنی پدید آورده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مرکز اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن، این هفته روایت اسیران نظامی دشمن را که در جریان عملیات جیزان به دست نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اسیر شده‌اند، از طریق ارگان انصارالله و رسانه‌های برخط منتشر کرد.
 این برنامه جنگ روانی تاثیرگذار و موجی از انتقاد و بدبینی را در افکار عمومی سعودی و امارات نسبت به جنگ علیه یمن به وجود آورده و همزمان با مذاکرات حساس عمان، تبدیل به برگ برنده‌ای برای جبهه مقاومت شده، بویژه که با گذشت 6 سال از آغاز جنگ یمن توسط رژیم‌های ریاض و ابوظبی و متحدان غربی، عربی و عبری‌شان، نه‌تنها جامعه عربستان به لحاظ روانی از این جنگ بیهوده خسته شده، بلکه ارتش و حاکمیت سعودی نیز هر چه بیشتر از فرو رفتن در این باتلاق فرسوده شده است. بویژه پس از کشیده شدن دامنه جنگ از خاک یمن به جنوب غرب خاک عربستان و از بین رفتن امنیت هوایی و دریایی سعودی‌ها با مقاومت موشکی - پهپادی صنعا، شخص بن‌سلمان، ولیعهد همه‌کاره سعودی و آغازگر این جنگ تحمیلی، متوجه شده ادامه این شرایط باعث تضعیف حکومت او و پدرش خواهد شد و از سراسیمگی هیات سعودی در مذاکرات مسقط، پیداست او می‌خواهد افتضاحی را که آفریده در قالب یک معاهده صلح دهان‌پرکن با انصارالله پنهان کند.
 در جریان عملیات تلافی‌جویانه هفته‌های اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عمق خاک عربستان در استان جیزان- که سابقا متعلق به یمن بوده و حدود نیم قرن پیش به اشغال سعودی‌ها درآمد- محوری مهم به مساحت حدود 150 کیلومترمربع از این بخش جنوب غرب عربستان شامل 40 مرکز نظامی توسط مبارزان یمنی گشوده شد و علاوه بر هلاکت ده‌ها نیروی سعودی، ده‌ها نظامی و مزدور ارتش عربستان نیز به اسارت درآمدند.
 از ۲ هفته پیش اداره اطلاع‌رسانی جنگی یمن و چندین رسانه یمنی درباره این عملیات نظامی گسترده در جیزان گزارش‌هایی مستند پخش کردند که از تسلط نیروهای صنعا بر برخی مواضع نظامی سعودی و قتل و اسارت شمار زیادی از نظامیان سعودی و مزدوران سودانی و یمنی ائتلاف و کسب غنایم جنگی بسیار حکایت داشتند. سخنگوی ائتلاف سعودی مثل همیشه پس از اینکه صحنه‌های این عملیات از تلویزیون دولت نجات ملی یمن به نمایش درآمده بود با فرافکنی آنها را زیر سوال برده و هر آنچه از صحنه‌ها شامل فرار نظامیان سعودی از برابر رزمندگان یمنی پخش شده بود را بی‌اساس دانسته بود.
 به همین دلیل بود که اعترافات پخش شده از 10 نظامی ارتش سعودی و 2 مزدور سودانی درباره ناگفته‌های شکست مفتضحانه ریاض در جیزان، شوکی بود بر پیکره سعودی‌ها و خط بطلانی بر ادعاهای «ترکی المالکی» سخنگوی ائتلاف متجاوزشان. اسیران سعودی که در این مصاحبه‌ها به مکان و کیفیت به اسارت درآمدن‌شان توسط رزمندگان یمنی اعتراف می‌کنند، مجموعا 10 تن از گردان چهارم لشکر 18، گردان تانک تیپ 11، تیپ ملک عبدالعزیز، گردان دوم تیپ 18، تیپ ششم، گردان مهندسی تیپ ششم، گردان زرهی تیپ ششم و گردان دوم تیپ چهارم ارتش عربستان هستند. تنوع اسرا از رسته‌های مختلف ارتش سعودی ابعاد شکست آنها در جنوب غرب خاک خود از ارتش کم‌امکانات یمنی را دوچندان کرد، چرا که نشان می‌دهد آنها با چه هیمنه‌ای از آرایش نیروهای تا بن‌دندان مسلح، 150 کیلومترمربع از خاک یکی از خوش‌‌ آب و هواترین مناطق عربستان را تقدیم کرده‌اند. 
در مصاحبه‌های پخش شده از شبکه المسیره، اسیران نظامی و مزدوران سعودی به معرفی خودشان و درجه نظامی و رسته نظامی‌ای که به آن تعلق داشتند و نیز شماره پرسنلی نظامی خود پرداختند. آنها از خوش‌رفتاری‌ای که در دوران اسارت با آنها شده، سخن گفته و خبر سلامتی خود را به خانواده‌ها و خویشاوندان‌شان می‌رسانند. آنها از سران رژیم ریاض خواستند از بند اسارت آزادشان کنند و به میان خانواده‌ها و خویشاوندان‌شان برگردانند و در عین حال خواستار توقف جنگ ظالمانه علیه ملت یمن شدند.
 نکته مهم اینکه در این مصاحبه‌ها، اسرای سعودی و سودانی نحوه اسارت در عملیات گسترده جیزان و لحظه اسارت و آنچه در جریان عملیات و پس از آن تا زمان اسارت آنها رخ داده را شرح می‌دهند. آنها فاش کردند جنگنده‌های ائتلاف سعودی قصد بمباران و نابودی آنها را داشته‌اند اما نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن آنها را نجات داده و از آنها حمایت کرده‌اند.
 این مصاحبه‌ها خط بطلانی بر ادعاهای سخنگوی ائتلاف سعودی است که عملیات جیزان و حضور اسیرانی از نظامیان سعودی و نظامیان سودانی را به کلی منکر شده بود. همزمان اداره اطلاع‌رسانی جنگی نیروهای صنعا، صحنه‌های جدیدی از عملیات گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی در جیزان را که طی آن 10 نظامی سعودی به اسارت درآمدند، پخش کرد. در این تصاویر جدید، پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و صحنه‌هایی که در آن آتش سنگین روی مراکز و استحکامات دشمن می‌ریزند، فرار جمعی نظامیان سعودی و اجساد کشته‌شدگان‌شان به نمایش درآمده است.

Page Generated in 0/0056 sec