printlogo


کد خبر: 234640تاریخ: 1400/3/26 00:00
دور دنیا

محقق: 
کشتار شیعیان و هزاره‌ها مصداق بارز نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است
رهبر حزب وحدت ملی مردم افغانستان در دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل گفت کشتار شیعیان و هزاره‌ها مصداق بارز نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت است. محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان در دیدار «ژان آرنو» گفت: شیعیان و هزاره‌ها در مکاتب، مساجد، آموزشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها به طور بی‌رحمانه و بدون هیچ توجیهی قتل‌عام می‌شوند و این کشتار از مصادیق بارز جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی است. مشاور ارشد رئیس‌جمهور افغانستان در امور امنیتی و سیاسی همچنین از سازمان ملل خواست علیه عاملان این کشتار فشار بیاورد. محقق در ادامه با ابراز تاسف از افزایش خشونت‌ها و کشتار غیرنظامیان گفت: طالبان اراده صلح ندارد و می‌خواهد از طریق جنگ و زور افغانستان را بگیرد. آرنو نیز با تشریح برنامه‌های خود برای دست یافتن به صلح و اجماع منطقه‌ای در حمایت از صلح افغانستان و نقش سازمان ملل متحد در روند صلح این کشور، کشتار غیرنظامیان و شیعیان و هزاره‌ها را برای سازمان ملل غیرقابل پذیرش خواند. 
***
پکن: ناتو نظریه چین‌‌هراسی را متوقف کند
چین از سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواست دید منطقی نسبت به توسعه چین داشته باشد و نظریه چین‌هراسی را متوقف کند. به گزارش روزنامه گلوبال‌تایمز، هیات اعزامی چین به اتحادیه اروپایی روز سه‌شنبه در واکنش به بیانیه نشست سران ناتو در بروکسل که در آن چین را به اعمال «سیاست‌های قهری»، «گسترش زرادخانه هسته‌ای» و «عدم شفافیت روند مدرنیزه نظامی» متهم کرده بود، از ناتو خواست منافع و حقوق مشروع چین را برای بازی‌های سیاسی یا تحریک رقابت ژئوپلیتیک بهانه نسازد و انرژی خود را برای تشویق به گفت‌‌و‌گو، همکاری و حفظ امنیت و ثبات جهان و منطقه اختصاص دهد. در بیانیه هیات اعزامی چین به اتحادیه اروپایی آمده است: اینکه ناتو در این بیانیه چین را چالشی سیستماتیک خوانده، آن را تلاشی برای بدنام‌سازی توسعه چین و قضاوتی نادرست از اوضاع بین‌المللی و نقش خود ناتو در جهان و ادامه ذهنیت جنگ سرد و بازی سیاسی با منافع مشترک می‌دانیم.
هیات چینی، سیاست دفاعی پکن را متکی بر رویکرد مدافعانه واقعی دانست و افزود: پیشرفت ما در دفاع ملی و مدرنیزه نظامی قانونی و کاملا مشروع، شفاف و علنی است. بیانیه مذکور می‌افزاید: بودجه نظامی چین در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۰۹ میلیارد دلار معادل 3/1 درصد ارزش تولید ناخالص کشور برآورد شد، در حالی که پیش‌بینی می‌شود کل هزینه‌های نظامی ۳۰ کشور عضو ناتو در سال ۲۰۲۱ میلادی به 17/1 تریلیون دلار معادل نصف بودجه نظامی کل جهان و 6/5 برابر چین باشد». 
***
اعدام یک جوان شیعه در عربستان سعودی
وزارت کشور عربستان سعودی دیروز (سه‌شنبه  ۱۵ ژوئن) با صدور بیانیه‌ای از اجرای حکم اعدام «مصطفی بن هاشم بن عیسی آل‌درویش» یکی از جوانان شیعه اهل تاروت عربستان که از سال ۲۰۱۵ میلادی در زندان به سر می‌برد، خبر داد. «واس» خبرگزاری رسمی عربستان سعودی با انتشار بیانیه وزارت کشور از اعدام این جوان عربستانی که مقامات سعودی از همان ابتدای دستگیری ۱۳ اتهام را به او نسبت دادند، خبر داد.
 اتهام مصطفی آل‌درویش، مشارکت در تظاهرات قطیف در سال ۲۰۱۱ میلادی بود. پیش‌تر گزارش‌هایی درباره این جوان سعودی که در یکی از شرکت‌های شهر الظهران کار می‌کرد و صدور حکم اعدام از سوی مراجع قضایی سعودی منتشر شده بود. منابع آگاه اعلام کرده بودند وی تحت شکنجه و آزار جنسی، وادار شده فهرستی طولانی از اتهامات ساختگی علیه خود را امضا کند؛ مواردی نظیر «خروج مسلحانه علیه ولی امر»، «راهزنی»، «تشکیل گروه غیرقانونی»، «تیراندازی به مراکز امنیتی و گشت‌های امنیتی» و «تلاش برای شورش در قطیف». دستگاه قضایی سعودی چند روز پیش، حکم اعدام این جوان عربستانی را تایید کرد و این حکم صبح دیروز اجرا شد. این در حالی است که برخی سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری از رژیم سعودی خواسته بودند این حکم اعدام را متوقف کند و به قوانین بین‌المللی پایبند باشد. برخی منابع حقوقی می‌گویند مدارک و دلایل کافی برای تبرئه مصطفی وجود داشته اما حکم صادره در حق او بیشتر سیاسی بوده و سرویس قضایی عربستان به هیچ وجه حاضر به تغییر آن نشده است. 
***
یک فراری از کره‌شمالی: 
آمریکا بدتر از کره‌شمالی است
به گزارش روزنامه دیلی میل، یئونمی پارک و مادرش سال ۲۰۰۷ از طریق رودخانه یخ‌زده یالو از کره‌شمالی عازم چین شدند. او آن زمان تنها ۱۳ سال داشت. آن دو به دست قاچاقچیان انسان به عنوان برده فروخته شدند. یئونمی پارک می‌گوید آنها در نهایت توانستند با کمک مبلغان مسیحی به مغولستان فرار کنند و به سختی خودشان را از بیابان گوبی به کره‌جنوبی برسانند و درخواست پناهندگی کنند. پارک که اکنون ۲۷ ساله است، سال ۲۰۱۶ به عنوان دانشجو به دانشگاه کلمبیای آمریکا رفت. او گفت: واقعا هدفم از عبور از بیابان گوبی این بود که آزاد شوم و اکنون فهمیده‌ام که من آزاد نیستم، آمریکا آزاد نیست. این زن در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: انتظار داشتم این پول و این همه وقت و انرژی را صرف چگونه اندیشیدن کنم اما آنها شما را وادار می‌کنند آنگونه که آنها می‌خواهند فکر کنید. من فهمیده‌ام که این دیوانگی است. فکر می‌کردم آمریکا متفاوت است اما من خیلی شباهت‌ها نسبت به آنچه در کره‌شمالی دیده‌ام، مشاهده کرده‌ام و این مرا نگران می‌کند. 

Page Generated in 0/0079 sec