printlogo


کد خبر: 234646تاریخ: 1400/3/26 00:00
بسیج مردم برای نجات مردم

مهدی مسکنی*: این روزها که حال و هوای کشور بیشتر به سمت سیاست و سیاست‌ورزی است، ۲ رویداد مهم انتخابات شوراهای شهر و ریاست‌جمهوری در حال اتفاق است و توجه به مردم بیشتر شده است و تمام کاندیداها با رویکرد مردم‌داری و مردم‌یاری برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند. 
ارکان حکمرانی شامل سیاست‌‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و اقدام یا عملیات است که در خیلی از کشورهای پیشرفته تا لایه سیاست‌گذاری مردم درگیر شده‌اند اما در کشور عزیزمان ایران با اینکه انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی توسط مردم و برای مردم اتفاق افتاد، مردم در لایه‌های ذکر شده بالا حذف شدند. 
اینکه بیشترین سطح دموکراسی و تصمیم‌گیری در لایه سیاست‌گذاری نظیر انتخابات‌ ریاست‌جمهوری، خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا در ایران برگزار می‌شود اما کمتر از مردم در لایحه‌ای تنظیم‌گری و تسهیل‌گری و اقدام، بازی گرفته شده است و امروز شاهد آن هستیم که در میدان عمل در موضوع آسیب‌های اجتماعی و فقر، مردم در خیلی از تصمیمات و سیاست‌گذاری‌ها کمرنگ و نادیده گرفته می‌شوند. 
 اگر نبود تدابیر مقام معظم رهبری در ابلاغ بیانیه گام دوم حمایت از حلقه‌های میانی و اعلام آتش به اختیار به فعالان اجتماعی و مردمی، امروز در بن‌بستی جدی در حوزه مشارکت‌های مردمی قرار گرفته بودیم. لازم است که این روزها به ریل‌گذاری مردم در اداره دولت‌ها و سازمان‌های مردم نهاد توسط مردم و ابزار اجرایی شدن آن فکر کنیم. واقعا چگونه می‌شود بدون مردم مشکلات مربوط به ۱۹ میلیون حاشیه‌نشین، ۴ میلیون زن سرپرست خانوار، ۳ تا ۷ میلیون کودک کار و ۴ تا ۵ میلیون معتاد را مرتفع کرد، لذا ضروری است مردم را برای نجات مردم بسیج کرد. 
* فعال حرکت‌های جهادی و اجتماعی

Page Generated in 0/0058 sec