printlogo


کد خبر: 234708تاریخ: 1400/3/29 00:00
نقش پر‌رنگ نهاد‌ها و مراکز فرهنگی و هنری در میزبانی از رأی‌دهندگان انتخابات 1400 در دوران کرونا
شور فرهنگی انتخابات

گروه فرهنگ و هنر: سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌‌جمهوری به واسطه شیوع ویروس کرونا، متفاوت‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری تاریخ جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و به همین خاطر روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در دوران کرونا نسبت به دوره‌های پیشین انتخابات شرایط کاملا متفاوتی داشت و از همان ایام نزدیک به انتخابات، مهم‌ترین دغدغه مسؤولان برپایی انتخابات 1400، حفظ سلامت مردم در دوران سخت شیوع کرونا بوده و مسؤولان امر با تذکرات ستاد ملی مبارزه با کرونا بخوبی آگاه بودند تا آنجا که امکانش هست برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا باید مراکز رای‌گیری در انتخابات با تراکم جمعیت مواجه نشود، از سوی دیگر باید شرایطی فراهم شود تا تمام کسانی که به عشق وطن و برای استفاده از حق قانونی خود می‌خواهند به پای صندوق‌های رای بیایند بدون کوچک‌ترین مشکلی رای خود را به صندوق‌ها بیندازند. مسؤولان انتخابات برای حل این مشکلات با یک راهکار اساسی مواجه بودند و آن افزایش شعب رای‌گیری در سراسر کشور بود و به همین خاطر مسؤولان چشم‌انتظار اعلام کمک نهادها و مراکز فرهنگی و هنری سراسر کشور بودند که این اتفاق هم به بهترین شکل ممکن رخ داد و برای نخستین‌بار پای انواع و اقسام نهادها و مراکز فرهنگی و هنری کشور به انتخابات باز شد و این مراکز میزبان مردم سراسر کشور برای اخذ رای بودند. 
یکی از خاص‌ترین مراکز فرهنگی و هنری کشور که امسال در انتخابات ریاست‌جمهوری میزبان مردم رای‌دهنده بود بدون‌شک کتابخانه‌های عمومی شهرهای مختلف بود که طبق اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی، ۱۹۶ کتابخانه عمومی در ۲۸ استان به عنوان شعب اخذ رای در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی شد و کتابداران و کارکنان این کتابخانه‌ها نیز به عنوان عوامل اجرایی انتخابات فعالیت داشتند. 
در این میان استان تهران با ۲۰ کتابخانه، آذربایجان شرقی با ۱۷ کتابخانه، خوزستان با ۱۴ کتابخانه، گیلان با ۱۳ کتابخانه، اصفهان و کرمانشاه با ۱۲ کتابخانه، همدان با ۱۱ کتابخانه و البرز با ۱۰ کتابخانه، بیشترین فراوانی را در فعالیت خود به عنوان شعب اخذ رای داشتند. 
اما در کنار کتابخانه‌های عمومی کشور، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی نیز در انتخابات امسال با حال و هوای متفاوتی میزبان رای‌دهندگان بود، به طوری که به شکل چشمگیری شاهد افزایش تعداد مراکز اخذ رای در بقاع متبرکه بودیم. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها بر ضرورت تبدیل بقاع متبرکه و امامزادگان به قطب فرهنگی کشور تاکید کرده‌اند و طبق همین فرمایش معظم‌له در 2 انتخابات اخیر مراکز اخذ رای در بقاع متبرکه و امامزادگان کشور راه‌اندازی شده است. از نظر حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خدمات اجتماعی باید به مأموریت‌های بقاع متبرکه و امامزادگان اضافه شود و نباید نسبت به مسائل اجتماعی در بقاع متبرکه بی‌تفاوت بود و به همین خاطر امسال ویروس کرونا بهانه‌ای شد بقاع متبرکه با بیشترین مشارکت ممکن میزبان رای‌دهندگان انتخابات ریاست‌جمهوری باشد تا علاوه بر قطب فرهنگی به قطب اجتماعی هم بدل شود. از سوی دیگر از هفته‌ها پیش نشست‌های بصیرتی و همچنین تریبون آزاد در اماکن مذهبی و بقاع متبرکه شاخص استان‌های مختلف در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده بود که این مساله خود جلوه جدیدی از پتانسیل بقاع متبرکه را به رخ کشید؛ مراکز ارزشمندی که این روزها درگیر جشن‌های دهه پربرکت کرامت بوده است، جشن‌هایی که غالبا در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی حال و هوای متفاوتی را به بقاع متبرکه و امامزادگان سراسر کشور بخشیده است. همچنین علاوه بر کتابخانه‌های عمومی، بقاع متبرکه و امامزادگان، باید به مراکز فرهنگی و  هنری چون فرهنگسراها و خانه‌های فرهنگ هم اشاره کرد که در انتخابات 1400 میزبان رای‌دهندگان بودند تا مراکز فرهنگی و هنری کشور برای نخستین‌بار بیشترین سهم ممکن را در مراکز اخذ رای‌ انتخابات ریاست‌جمهوری داشته باشند. اهالی فرهنگ و هنر همواره همراه با اقشار مختلف کشور در بزنگاه‌هایی چون انتخابات ریاست‌جمهوری پای صندوق رای می‌آیند و به وظیفه قانونی و شرعی خود در قبال کشورشان عمل می‌کنند. انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 نیز  از این قاعده مستثنا نبود و اهالی فرهنگ و هنر حضوری چشمگیر در انتخابات این دوره داشتند و حتی از چند روز قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری جمع کثیری از هنرمندان در گفت‌وگو با رسانه‌ها ضمن بازگو کردن اهمیت حضور در انتخابات، از اقشار مختلف برای شرکت در انتخابات دعوت کردند و همچنین در این گفت‌وگوها از دغدغه‌ها و مشکلات پیش روی اهالی هنر گفتند و خواسته‌ها و انتظارات خود را از رئیس‌جمهور آینده بیان کردند. همچنین جامعه مداحان و ذاکران کشور هم حضوری پرشور در انتخابات داشتند و مداحان و سخنرانان مذهبی مطرح با حضور در حوزه‌های اخذ رای، آرای خود را به صندوق انداختند.

Page Generated in 0/0065 sec