printlogo


کد خبر: 234712تاریخ: 1400/3/29 00:00
در دیدار رؤسای بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد مطرح شد
تأکید بر گسترش مناسبات فرهنگی بین ایران و عراق

در دیدار نمایندگان ایران و روسای بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد بر ضرورت گسترش مناسبات فرهنگی بین ایران و عراق و لزوم حضور ناشران هر ۲ کشور در نمایشگاه‌های کتاب مختلف ایران و عراق تاکید شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد اسدی‌موحد، مدیرعامل موسسه انتشارات بین‌المللی الهدی و دبیر کمیته هماهنگی و پشتیبانی نمایشگاه‌های خارجی کتاب، در این دیدار ضمن تشکر از مسؤولان بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد برای فراهم کردن شرایط مورد نیاز جهت شرکت ناشران ایرانی در این دوره از نمایشگاه کتاب بغداد اظهار کرد: عراق برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به واقع از دید ما ایران و عراق ۲ کشوری هستند که هم از نظر فرهنگی و هم از نظر سابقه تاریخی به عنوان یک کشور محسوب می‌شوند و تنها در اسم و عنوان متفاوت هستیم. 
وی در ادامه عنوان کرد: نگاه ایران به عراقی‌ها با کشورهای دیگر فرق می‌کند؛ همچنین ما توقع داریم نگاه عراق به ایران نیز چنین باشد. انتظار ما این است که ناشران ایرانی بتوانند در نمایشگاه‌هایی که در عراق برگزار می‌شود حضور فعالی داشته باشند و بالعکس. در حقیقت انتظارمان این است ناشران عراقی در سطح بالایی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور پیدا کنند. مدیرعامل موسسه انتشارات بین‌المللی الهدی به ظرفیت‌های نشر بین ۲ کشور اشاره کرد و گفت: ما این آمادگی را داریم که در بحث صنعت نشر، خدمات نشر، ترجمه کتاب‌های دوسویه از عربی به فارسی و بالعکس با ناشران عراقی و با اعضای اتحاد ناشران این کشور همکاری ویژه داشته باشیم و بتوانیم در این راستا کمک کنیم و همچنین بتوانیم در بخش فروش کپی‌رایت با یکدیگر تبادل داشته باشیم. حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسدی‌موحد در پایان گفت: ما باید ورای بحث کتاب و نشر در بحث تبادلات فرهنگی با عراق همکاری کنیم و نه‌تنها در حوزه نشر فیزیکی، بلکه در بحث کتاب‌های دیجیتال، صوتی و ترجمه نیز فعالیت‌های مشترکی انجام دهیم. 
در بخش دیگر این دیدار حسین‌علی سبزه، نماینده خانه کتاب و ادبیات ایران در بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد یادآور شد: با توجه به ظرفیت‌های نشر ایران و عراق حضور حداکثری ناشران و فعالان حوزه نشر موجب می‌شود هر چه بهتر نشر ۲ کشور معرفی شود و نمایشگاه‌های کتاب این فرصت را تسهیل می‌کنند. 
وی افزود: تفاهمنامه مشترک خانه کتاب و ادبیات ایران و اتحادیه ناشران عراق، فرصت و ظرفیت خوبی را در اختیار ناشران ایرانی و عراقی قرار می‌دهد تا تعاملات فرهنگی بیشتری صورت گیرد و انتظار داریم هر ۲ طرف در دوران پساکرونا تلاش کنند تا ناشران در نمایشگاه‌های فیزیکی بین‌المللی ۲ کشور حضور حداکثری داشته باشند. 
بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بغداد20 خردادماه شروع شده و تا 30 خرداد ادامه دارد.

Page Generated in 0/0065 sec