printlogo


کد خبر: 234720تاریخ: 1400/3/29 00:00
دور دنیا

تعداد آوارگان جهان با وجود کرونا برای نهمین سال پیاپی افزایش یافت
خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز به نقل از کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل خبر داد با وجود محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، بسته شدن مرزها و اعمال مقررات منع آمدوشد، جنگ، خشونت و نقض حقوق بشر موجب شد در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۳ میلیون نفر آواره شوند. بنا به اعلام این سازمان، نهمین سال پیاپی، تعداد افرادی که مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند افزایش‌یافته و مجموع آوارگان جهان به ۸۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر رسیده که این رقم برابر با جمعیت آلمان است. فیلیپو گراندی، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل گفت درگیری‌ها و پیامدهای تغییرات اقلیمی موجب شد سال ۲۰۲۰ مناطقی مانند موزامبیک، منطقه تیگاری اتیوپی و منطقه ساحل آفریقا تبدیل به کانون‌های جدید پناهجویان و آوارگان درون‌مرزی شده و در مجموع ۳ میلیون نفر به تعداد پناهجویان جهان اضافه شود. بر اساس گزارش این نهاد وابسته به سازمان ملل، سال ۲۰۲۰ بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار فلسطینی، ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار ونزوئلایی و ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار پناهجوی کشورهای دیگر در خارج از کشورهای خود آواره بودند. ۴۸ میلیون نفر نیز در داخل کشورهای خود آواره بوده و تعداد متقاضیان پناهندگی در سال میلادی گذشته ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر افزایش یافت. 
***
مهاجمان مسلح بیش از 80 دانش‌آموز نیجریه‌ای را ربودند
افراد مسلح بیش از ۸۰ دانش‌آموز نیجریه‌ای را در حمله به مدرسه‌ای در ایالت «کبی» در شمال غرب این کشور ربودند. خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر از زبان یکی از معلمان این مدرسه، به نقل از پلیس نیجریه افزود: مهاجمان مسلح 5 معلم را هم در جریان حمله روز پنجشنبه با خود بردند. هر چند مسؤول حمله اخیر مشخص نشده اما طی سال‌های گذشته تروریست‌های «بوکوحرام» بارها با حمله به نقاط مختلف نیجریه، صدها دانش‌آموز دختر و پسر را ربوده‌اند. اخیرا هم افراد مسلح با حمله به یک مدرسه علوم دینی در ایالت «نیجر» نیجریه، ۱۳۶ کودک را ربودند. بدون احتساب حمله جدید، از ماه دسامبر بیش از ۸۶۰ کودک و دانش‌آموز نیجریه‌ای در حمله افراد مسلح ربوده شده‌اند.  
***
نامه‌های نژادپرستانه برای اقلیت‌های ساکن انگلیس: به کشورتان برگردید!
سیاه‌پوستان، آسیایی‌تبارها و سایر اقلیت‌های ساکن یورک انگلیس در شمال این کشور در پی برگزیت نامه‌هایی نژادپرستانه دریافت کرده‌اند که در این نامه‌ها، آنها «خارجی‌» نامیده شده و نوشته شده است: تا وقتی آنها در اینجا هستند، ما خوشحال نیستیم. به نوشته روزنامه ینی شفق، این نامه‌های تهدیدآمیز در حالی در توئیتر منتشر شد که ویلیام گومز، خبرنگار بنگلادشی و فعال حقوق بشری تصویری از یکی از این نامه‌ها را در توئیتش منتشر کرد که رویش نوشته شده بود: ما برگزیت را بردیم. زمان آن رسیده که شما هم به همان جایی برگردید که از آن آمده‌اید. در ادامه این نامه همچنین آمده است: ما نیازی به خارجی‌ها نداریم. از مشاغل ما بیرون بروید. از ‌کشور ما بیرون بروید و به کشورهای خودتان برگردید. ما تا وقتی شماها در کشور ما هستید، خوشحال نیستیم. گومز به پلیس این مساله را گزارش کرد و در ادامه گفت: امیدوارم کسانی که این نامه‌ها را دریافت می‌کنند، از پلیس کمک لازم را دریافت کنند. این وضعیت باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد. 
***
بایدن و اردوغان درباره سامانه اس‌۴۰۰ به توافق نرسیدند
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا بامداد دیروز گفت جو بایدن و رجب طیب اردوغان، روسای‌ جمهوری ایالات متحده و ترکیه موفق به یافتن راه‌حلی برای اختلافات درباره خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ نشدند. سالیوان تصریح کرد: با این وجود تعهدی برای ادامه گفت‌وگو در این زمینه وجود دارد. وی افزود: آمریکا در صورتی که ترکیه نتواند به نقش خود (اشاره‌ای به این نقش نشده) ادامه دهد یا اقداماتی مطابق با توافقنامه اصلی انجام ندهد، یک طرح پشتیبانی را در نظر خواهد گرفت. مواضع مشاور امنیت ملی آمریکا در حالی مطرح می‌شود که پیش از آن اردوغان درباره دیدار خود با جو بایدن در روز دوشنبه در حاشیه نشست ناتو گفت که برای رئیس‌جمهوری آمریکا روشن کرد که موضع آنکارا درباره سامانه‌های موشکی اس‌‌۴۰۰ بدون تغییر است. به دنبال دیدار اردوغان با بایدن، ۲ طرف توافق کردند با خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان، ترکیه نقش اصلی را در تأمین امنیت فرودگاه کابل ایفا کند.
***
ورود خزنده اسرائیل به قره‌باغ
همکاری‌های نظامی رژیم صهیونیستی با جمهوری آذربایجان بر کسی پوشیده نیست. حال اسرائیلی‌ها برای پروژه بازسازی منطقه قره‌باغ نیز نقشه کشیده‌اند تا از این طریق جا پای ثابتی در قفقاز پیدا کنند.  بدیهی است منافع تل‌آویو در قفقاز محدود به همکاری‌های تجاری و اقتصادی نیست و صهیونیست‌ها به دنبال دست برتر در منطقه برای تقابل با جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت هستند. نکته‌ای که تا پیش از این مغفول مانده بود، نقش رژیم اردوغان با وجود شعارها و مانورهای ضداسرائیلی‌اش، به عنوان واسطه ارتباط میان باکو و تل‌آویو است.  به نوشته تارنمای اندیشکده ایراس، ابراهیم خزر، سفیر یهودی‌تبار باکو در آنکارا اخیرا در مصاحبه‌ای با روزنامه «اسرائیل هیوم» فاش کرده که به شرکت‌های صهیونیست پیشنهاد داده تا باکو را برای احیای قره‌باغ بعد از جنگ یاری کنند.   این در حالی است که تاکنون کشورهای ایران، انگلیس، ترکیه، ایتالیا، مجارستان و ژاپن نیز آمادگی خود را برای کمک به باکو اعلام کرده‌اند اما دولت علی‌اف به شکلی معنادار، هفته گذشته نخستین قرارداد در زمینه زیرساخت‌های دیجیتالی قره‌باغ را با یک کنسرسیوم شامل شرکتی اسرائیلی منعقد کرد.  باید توجه داشت که از سال 1992 توسعه روابط بین رژیم صهیونیستی و آذربایجان بر اساس یک عامل ژئواستراتژیک بود که بر مبنای آن مهم‌ترین برنامه‌های مشترک ۲ طرف در خفا دنبال می‌شود.

Page Generated in 0/0062 sec